Dostavila se pouze ČTK, nezveřejnila nic - Před přijetím zákona v roce 2013 stát vydal za výkup pozemků na dvacetikilometrový úsek dálnice 60 milionů korun, po přijetí zákona to bude již 240 milionů a v případě výjimky ministra dopravy 500 milionů korun - Tento podivuhodný zákon, který umožňuje vyplatit vlastníkům pozemků osmi až šestnáctinásobek výkupní ceny pozemku – Miloslava Pošvářová: „Jest-li někdo bojuje proti korupci, tak to není ten, kdo boj vyhlašuje z politických stran.“ - Boj proti korupci konečně skončil, dveře jsou jí otevřeny dokořán!
Tisková konference se konala dne 25.6.2014 od 10:00 hod. v Sicily Café (Senovážné nám. 2, Praha 1). Veřejnoprávní média fatálně selhala, ačkoliv byla včas informována a pozvána. Ukázala tak komu ve skutečnosti slouží, dotýkají-li se témata zájmových skupin a koho poslouchají. Nepřišel ani jeden známý novinář. Aktuální je zejména úsek č. 21 dálnice D1. Tento podivuhodný zákon, který umožňuje vyplatit vlastníkům pozemků osmi až šestnáctinásobek výkupní ceny pozemku podpořili tito poslanci! (10. schůze, 182. hlasování, 20. června 2014, 11:08 Novela zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury). Je zarážející, že v tak závažném hlasování nebyla prakticky žádná diskuse?! Jsou tito občané zákonodárci tak neinformovaní, neschopní či tak poslušní jako veřejnoprávní média?! Mohou se ještě vůbec nazývat zástupci občanů? Koho a čí zájmy zastupují? Proto jim dali občané svůj hlas, aby podpořili rozkrádání zoufale potřebných finančních prostředků vzniklých z jejich práce?! Zákon podpořilo 88 poslanců, proti jeho přijetí bylo 37. Kde zůstalo zbylých 76 poslanců, kteří se neuměli v tak jasné věci rozhodnout, zdrželi se hlasování či se hlasování nezúčastnili?! ČSSD, Hnutí ANO a KDÚ-ČSL při tomto hlasování fatálně selhaly!
Jan Šinágl, 26.6.2014
* * *
Blíže ke korupci v dopravních stavbách
Aktivity ministerstva dopravy v posledním období dávají tušit, že dveře pro korupci, které byly pouze pootevřené, se nyní otevírají dokořán.
Linka přijetí tří zákonů:
- novela zákona o urychlení dopravní infrastruktury
- novela zákona o veřejných zakázkách
- zákon o liniových stavbách se stane pro daňové poplatníky otevřením státní pokladnice.
Jak na dotaz týdeníku Ekonom uvedlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), k dubnu „na významných připravovaných stavbách" probíhalo 140 vyvlastňovacích řízení. „Z toho 114 případů bylo zahájených za poslední rok od účinnosti novely zákona. Dále bylo evidováno zhruba 100 připravovaných, dosud nepodaných žádostí o vyvlastnění," upřesnila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Zatímco neschopní úředníci státní správy nevykupovali pozemky a sváděli jejich nevykoupení na nízké ceny, nebo výkupy pozemků zcela zastavili, nyní si mnou spekulanti a překupníci mnout ruce. Levně nakoupili a čekání se vyplatilo. Byla přijata novela zákona o urychlení dopravní infrastruktury a nyní spekulanti mohou dostat za svoje pozemky výjimečně až šestnáctinásobek ceny! Lhůta pro akceptaci nabídky má 90 dnů a je rozdělena do tří časových pásem: jestliže prodáte do 60 dnů, bude cena násobena osmkrát, když do 75 dnů, cena se násobí čtyřikrát a jestliže prodáte do 90 dnů, cena se násobí dvakrát. Ministr dopravy může potom rozhodnout o navýšení ceny na šestnáctinásobek ceny, na základě žádosti generálního ředitele silnic a dálnic. Tímto postupem se tedy řeší neschopnost úředníků vykupovat pozemky.
Ještě ale stále existují další problémy, budeme mít nakoupené pozemky, ale není k dispozicí kvalitní projektová dokumentace. To následně musí urychleně řešit novela zákona o veřejných zakázkách. MMR navrhuje pro stavební práce limit veřejných zakázek 6 milionů Kč, to zůstává při starém. Ale pokračuje použít zjednodušené řízení na stavební práce do limitu 50 milionů Kč, vypustit povinnost rušit zadávací řízení při jedné nabídce, u dodatečných stavebních prací zavést limit 50 %, důvod pro nezkoumání důvodů navýšení víceprací do 10 a 15%, atd. Bude již velmi snadné, aby se stavební firmy domluvily, aby projektanti rychle projektovali, sice s chybami, ale vícepráce se bez problémů vyřeší a daňový poplatník je zaplatí, 50-ti % rezerva na vícepráce to zajistí. Přičemž desetiletí zkušeností ze stavebních zakázek praví, že bez problémů lze při kvalitním projektu dosáhnout limitu změn maximálně do 10-ti% z ceny stavební zakázky. Ale to musí být projektová dokumentace kvalitní. Kdo by ale dneska na takových malichernostech trval, když je státní správa rozvrácená z kořenů, nikdo žádnou kontrolu projektů neprovádí a musí se stavět? Proč se asi zrušil Úsek kontroly kvality Ředitelství silnic a dálnic, který byl zaměřen na kontrolu kvality projektové dokumentace a kontrolu kvality staveb? Proč se Pošvářová nemůže vrátit zpět? Opravdu postačí vysvětlení, že neuměla řídit lidi? Pro jednoduchou představu, jestliže stavba bude stát 3 miliardy, vytvoří se automatická rezerva na 4,5 miliardy. Je přece třeba rychle čerpat peníze z evropských dotací, které jsou pro letošní rok 70 miliard Kč a hrozí, že se nevyčerpají. Vysoutěžit a prostavět tedy stačí 45 miliard, 50% rezerva dosáhne do celkového objemu 70 miliard Kč. Zbývá ještě eliminovat technické dozory na stavbách, aby se práce stavebním firmám nekomplikovaly. Zdůvodnění korupčních rizik je nesystémové, zmatené, neuvádí se příslušné argumenty, které by podpořily navržené úpravy. Tímto postupem se tedy řeší neschopnost úředníků zadávat projekty a kontrolovat ie. protože máme sice peníze, ale nemáme projektovou dokumentaci. Navíc objemem částky do 50 milionů Kč na stavební práce se řeší veškeré opravy komunikací, které bylo obtížné soutěžit.
Máme tedy plné truhlice peněz a stačí ponořit rgce až po lokty. Musíme jenom počkat, jak rapidně vzrostou ceny stavebních prací a ceny za přípravu staveb, včetně výkupů pozemků. A to bude signál, že se akce podařila. Můžeme pouze spekulovat o tom, co ještě dalšího do trojice „protikorupčních opatření" přinese zákon o liniových stavbách. Ten musí zajistit, aby se stavěly ty stavby, kde budou mít spekulanti nakoupené pozemky a případná „nová vláda" neprovede nežádoucí změny tras.
Místo slibovaných a toužebně očekávaných systémových opatření v posílení pozice státu, v nové organizaci státní správy, Ředitelství silníc a dálnic, Správy železniční dopravní cesty, ministerstva nové vlády nabízejí řešení ve změnách zákonů, vedoucích k předražování staveb, bez jakékoliv kontroly, bez jakýchkoliv zásahů do řízení státních firem a příspěvkových organizací. Jediným zásahem bylo zvednutí platů na dvojnásobné částky ředitelů Ředitelství silnic a dálnic.
Boj proti korupci konečně skončil, dveře jsou jí otevřeny dokořán.
Ing. Miloslava Pošvářová, Ph.D., 24.6.2014
* * *
Miloslava Pošvářová reaguje na reakci ministra dopravy Antonína Prachaře na její včerejší TK!
Komentáře
RSS informační kanál komentářů k tomuto článku.