Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

Nejnovější komentáře

  • 22.10.2017 09:45
    Pane Šinágl, chtěl bych Vám touto cestou poděkovat za Vaši ...

    Číst dále...

     
  • 21.10.2017 23:09
    Já si myslím, že říkat generalizace ve smyslu, Češi jsou ...

    Číst dále...

     
  • 21.10.2017 22:53
    Tak doufám, pane Šinágle, že jste si na svého koně ANO vsadil ...

    Číst dále...

     
  • 21.10.2017 11:08
    Učit se hrdinství nejde. Hrdinství vzejde ze statečnosti a z ...

    Číst dále...

     
  • 19.10.2017 14:10
    Einiges darüber schrieb ich in meiner Novelle "Misere". Jetzt ...

    Číst dále...

     
  • 19.10.2017 02:25
    Bohužel s vámi nemohu souhlasit. Podle mého názoru exekuce vznikla ...

    Číst dále...

Citát dne

„Komunismus znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. – Bez všelijakých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.“

Karel Havlíček Borovský ve svém časopise „SLOVAN“ 26.7.1850


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“ Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

PANU JANOVI Z CHLUMU

Hus Jan… Pekař poukazuje na to, že husitství zničilo kvetoucí království, osudově rozdělilo národ a přirozeně vyústilo v Bílou horu …

„Hus splnil nejvyšší nárok pozemského bytí na jednotu intelektu a svědomí. Obětovat hlas svědomí pohodlné existenci by znamenalo zradit autenticitu života.“ – „Schopnost oběti a vidět její význam odlišuje „duchovního člověka“ od „intelektuála“, tedy vzdělance, pouhého držitele faktů, které ho živí.“Jan Patočka

List latinský

V Kostnici, v žaláři u Bosáků, 23. Června 1415

Nejdražší příteli!

JAKOBY, JAKOBÝNI A JAKOBYSTI

Hoeschl CyrilFejetonista by se neměl příliš opako­vat ani sám od sebe opisovat. Jsou však nevyhubitelné zlozvyky, kte­ré jedním povzdechem nezaplašíte a v souboji s nimi pisatelovo zoufalé volání smí být věčné stejně jako jejich nesmrtelnost.

Jedna taková nevyhubitelná mantra je ignorance publicistické obce vůči rozdílu mezi psychologií a psychiatrií. Už se mi kvůli tomu smějí, ale pletou si to vesele dál, opakovaným poučováním zcela nedotčeni. Další je slovní vmetek „jakoby“. Už jsem toho chtěl nechat, ale tuhle jsem zaslechl v rozhlase jakéhosi dobrého muže, který líčil pestrobarevné oblečení afrických žen v Monrovii, jež si na sebe berou, zejména když jdou jakoby do kostela. „Ony nejdou do koste­la jakoby, krucinál, ony tam jdou doopravdy!“ zařval jsem v prázdném autě.

Moudra Jana Wericha

U nás se vždy platilo za muziku, než za fyziku, a proto tady není žádný Einstein.

Světla a stíny civilizace

Motto: Budeme připraveni na nesnadnou situaci lidstva před vesmírem, vůči níž se mi dnešní filosofové a vládci jeví směšně anachroničtí. (Oppenheimer)

… Dalším stínem civilizace je její nevyrovnanost. Dalekosáhlé zásahy do přírody nebo ekonomiky jsou prováděny v době, kdy ještě není možné domyslet, k čemu povedou. Nekontrolovaný vývoj může již dnes vést k vážnému narušení tělesného i duševního zdraví. Je tu nebezpečí zásahů do biologické podstaty člověka a života, na něž mohou vážně doplatit budoucí generace. … Zvlášť závažným důsledkem civilizace se však zdá narušení stálosti. Život má pro nás cenu jen jako syntéza stálosti a změny. Člověk nedostává žádný návod, co má na světě dělat, jeho život je však proud změn a musí tedy měnit sebe i svět. K uvědomělému jednání potřebuje relativní jistoty, tedy zázemí stálosti, které je mu ukazatelem, oporou, nadějí, které z něho dělá celistvou bytost. …

Tesat do kamene!

Obama MarxJestliže si polovina lidí představuje, že nemusí pracovat, protože se druhá polovina o ně postará, a když druhá polovina zjistí, že není dobré pracovat, protože někdo jiný bezpracně dostane to, co oni vytvořili, tak to je začátek konce každého národa.

Jeden americký profesor ekonomie na místní vysoké škole nikdy nenechal propadnout jediného studenta, ale v 
poslední době nechal propadnout rovnou celou třídu. Třída trvala na tom, že Obamův socialistický model funguje, že nikdo by neměl být chudý ani bohatý, všichni by měli být zhruba na stejné úrovni. Profesor řekl: "OK, uděláme v této třídě experiment Obamova plánu. Známky z jednotlivých testů zprůměrujeme a všichni tak budou dostávat stejnou známku jako je průměr třídy, takže nikdo nepropadne, ale nikdo ani nedostane za 1."

Z myšlenek francouzského historika Pierre Rosanvallona

Rosanvallon PierreZ článku filozofky Terezy Matějčkové Éra opevněného člověka, LN ORIENTACE / STUDOVNA, 15.2.2014

… Neduhem současnosti je dle Rosanvallo­na skutečnost, že se lidé uzavírají do ghett. Tento proces je sice nejpatrnější v případě nejbohatších a nejchudších vrstev, avšak „ghettoizace“ postupuje napříč společnos­tí, což je dáno tím, že ve veřejném životě již neexistuje jedno sdílené pletivo hodnot. Lidé si vytvářejí vlastní hodnotově homo­genní světy, do nichž se s několika známý­mi (s nimiž jsou spjati často profesně) uza­vírají. Pozoruhodná je potom okolnost, že jediné, co společnost ještě pojí, je bulvár a zde prezentované stereotypy o jednotli­vých společenských vrstvách. Povědomí o jednotě společnosti pak stojí na (bulvár­ním) ujištění, že si jsme všichni tak nějak rovni, a to na základě naší malosti. …

… Moderního člověka lze proto označit vý­razem homo munitus: je to člověk opevně­ný a uzavřený vůči vnějšku. Moderní de­mokracie se zrodila z obtížně udržitelné­ho, ale o to nezbytnějšího sepětí trhu na straně jedné a z důrazu na rovnost na stra­ně druhé. V současnosti převážil aspekt trhu do té míry, že byl důraz na rovnost pří­liš upozaděn. Souvisí to právě i se zrodem „člověka opevněného“. Takový člověk ro­zumí tomu, co je vlastnictví, a uznává je (což je v pořádku). Ztratil však schopnost nacházet sám sebe v jinakosti, kultivovat vztah s druhým - a to nikoliv navzdory jeho jinakosti, ale právě s ohledem na tuto jinakost - a cítit sounáležitost s lidskými osudy napříč společenskými třídami. Jen­že právě na těchto ztracených schopnos­tech stojí každé demokratické uspořádání. …


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Strojový překlad webu

Czech English French German

Reklama