Z článku filozofky Terezy Matějčkové Éra opevněného člověka, LN ORIENTACE / STUDOVNA, 15.2.2014
… Neduhem současnosti je dle Rosanvallona skutečnost, že se lidé uzavírají do ghett. Tento proces je sice nejpatrnější v případě nejbohatších a nejchudších vrstev, avšak „ghettoizace“ postupuje napříč společností, což je dáno tím, že ve veřejném životě již neexistuje jedno sdílené pletivo hodnot. Lidé si vytvářejí vlastní hodnotově homogenní světy, do nichž se s několika známými (s nimiž jsou spjati často profesně) uzavírají. Pozoruhodná je potom okolnost, že jediné, co společnost ještě pojí, je bulvár a zde prezentované stereotypy o jednotlivých společenských vrstvách. Povědomí o jednotě společnosti pak stojí na (bulvárním) ujištění, že si jsme všichni tak nějak rovni, a to na základě naší malosti. …
… Moderního člověka lze proto označit výrazem homo munitus: je to člověk opevněný a uzavřený vůči vnějšku. Moderní demokracie se zrodila z obtížně udržitelného, ale o to nezbytnějšího sepětí trhu na straně jedné a z důrazu na rovnost na straně druhé. V současnosti převážil aspekt trhu do té míry, že byl důraz na rovnost příliš upozaděn. Souvisí to právě i se zrodem „člověka opevněného“. Takový člověk rozumí tomu, co je vlastnictví, a uznává je (což je v pořádku). Ztratil však schopnost nacházet sám sebe v jinakosti, kultivovat vztah s druhým - a to nikoliv navzdory jeho jinakosti, ale právě s ohledem na tuto jinakost - a cítit sounáležitost s lidskými osudy napříč společenskými třídami. Jenže právě na těchto ztracených schopnostech stojí každé demokratické uspořádání. …
… Neduhem současnosti je dle Rosanvallona skutečnost, že se lidé uzavírají do ghett. Tento proces je sice nejpatrnější v případě nejbohatších a nejchudších vrstev, avšak „ghettoizace“ postupuje napříč společností, což je dáno tím, že ve veřejném životě již neexistuje jedno sdílené pletivo hodnot. Lidé si vytvářejí vlastní hodnotově homogenní světy, do nichž se s několika známými (s nimiž jsou spjati často profesně) uzavírají. Pozoruhodná je potom okolnost, že jediné, co společnost ještě pojí, je bulvár a zde prezentované stereotypy o jednotlivých společenských vrstvách. Povědomí o jednotě společnosti pak stojí na (bulvárním) ujištění, že si jsme všichni tak nějak rovni, a to na základě naší malosti.
… Vznikla-li moderní demokracie ze zápalu Velké francouzské revoluce, v níž na dobu několika let rozdíly mezi lidmi jakoby ustoupily do pozadí, zažila společnost podobný zápal pro solidaritu v době první a následně i druhé světové války. Právě dvě světové války přispěly k revoluci ve vztahu jednotlivce a společnosti. Tento převrat můžeme sledovat třeba na vývoji vnímání daní. Dokonce i v USA, které byly tradičně kritické ke zvyšování daňové zátěže, se prosadilo heslo: nechme své dolary umírat za národ. Zatímco se Americe v roce 1913 vztahovalo placení daně z příjmu na pouhá dvě procenta obyvatel, rozšířila se tato povinnost k roku 1944 již na dvě třetiny, přičemž rekordní daňová sazba vzrostla ve válečném roce 1942 pro určité příjmové skupiny až na 94 procent. Dodejme, že dle názoru devadesáti procent všech Američanů se jednalo o spravedlivé opatření. Pohnutá první polovina dvacátého století se jednoznačně vyslovila ve jménu solidarity a důrazu i na rovnost.
S prohlubujícími rozdíly jde ruku v ruce již zmíněná „ghettoizace“: současná západní společnost se vyznačuje tendencí uzavírat se mezi své do úzce specializovaných okruhů, s čímž ostatně dobře ladí propojení společenského života s internetem, který člověku nabízí jen to, co si žádá vědět. Charakteristickou se proto stala netrpělivost s jinakostí druhého člověka a lhostejnost vůči jeho osudu. Netrpělivý nezájem o druhého jde ostatně ruku v ruce s nezájmem o veřejné věci. Modelovým příkladem je v tomto ohledu francouzský spisovatel Michel Houellebecq, který při přebírání Prix Goncourt v roce 2010 pronesl tato slova: „Ne, nejsem občan a ani po tom netoužím. Žádné povinnosti vůči vlastnímu státu neexistují. Francie je hotelem, nic víc.“
Moderního člověka lze proto označit výrazem homo munitus: je to člověk opevněný a uzavřený vůči vnějšku. Moderní demokracie se zrodila z obtížně udržitelného, ale o to nezbytnějšího sepětí trhu na straně jedné a z důrazu na rovnost na straně druhé. V současnosti převážil aspekt trhu do té míry, že byl důraz na rovnost příliš upozaděn. Souvisí to právě i se zrodem „člověka opevněného“. Takový člověk rozumí tomu, co je vlastnictví, a uznává je (což je v pořádku). Ztratil však schopnost nacházet sám sebe v jinakosti, kultivovat vztah s druhým - a to nikoliv navzdory jeho jinakosti, ale právě s ohledem na tuto jinakost - a cítit sounáležitost s lidskými osudy napříč společenskými třídami. Jenže právě na těchto ztracených schopnostech stojí každé demokratické uspořádání.
TEREZA MATĚJČKOVÁ
Filozofka
Celý článek, LN ORIENTACE / STUDOVNA, 15.2.2014
Read more...