Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Kalendář událostí

čt dub 11 @08:30 -
OS Kolín - II. kolo: Šinágl a spol. obžalován
čt dub 18 @17:30 -
Praha Americké Centrum: ETIKA UMĚLÉ INTELIGENCE
st dub 24 @08:30 - 11:00PM
Zlín - konference: Baťův odkaz světu
čt dub 25 @09:00 - 01:30PM
Zlín - konference: Baťův odkaz světu

Nejnovější komentáře

  • 28.03.2024 15:57
    Číslo 13 ‧ 28. března ‧ 2024 Týdeník Echo AD Rodina, nebo ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 18:58
    ČR dostane z EU 73 miliard Kč na investice do dopravy či ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 18:44
    „Lockdowny mají závažnější důsledky než samotný covid“ Z ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 08:59
    Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zhoršila ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 07:26
    Vážení přátelé zahrádkáři a sympatizanti ZO ČZS Pod Majerovic ...

    Read more...

     
  • 25.03.2024 17:28
    Universal supranational citizen Why does today's Europe face ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Urban_Jan… Tomáš Masaryk nechal v březnu 1920 dát na prezidentskou korouhev napsat husitské, nebo spíše biblické heslo „Pravda Páně vítězí“. Už tehdy říkal, že to neznamená, že při tom bude nutně mluvit česky. … TGM: "Kdo náš veřejný život trochu pozorněji sleduje, potká se také se zvláštním typem intrikantů. Intrikaření otravuje celý náš společenský život. Vzhledem k tomu, že nemohou být lvi, stávají se liškami, protože nemohou být žádní hrdinové, stávají se lokaji pomáhají si lokajskou mazaností. Ideálem těchto lidí je politika. Často slyšíme dokonce i důvod této bezcharakternosti: Malý národ by si nemohl jinak pomoci, musí  žebrat a intrikovat." … Jeden z nejuznávanějších myslitelů české modernosti Jiří Gruša nazval už před rokem českého premiéra Nečase „trpaslíkem bez zahrádky“, a pražský hrad za Václava Klause „sídlem českého žvástu“. Střet evropsky kompatibilní české kulturnosti občanství s tím, co samo sebe nazývá „českou politikou“, nemohl být jasněji definován. Česká „politika“ totiž přemýšlejícího a vyžadujícího občana přestala potřebovat a nesnáší ho.

Historie má na sobě čas od času uzel, převratné období jedné generace, kdy staré odpovědi a víry přestávají platit, a nové ještě nejsou po ruce. To, co jsme považovali za kořeny, najednou nic nedrží a nepodpírá. Nejistota a opouštění dosud dané soudržnosti důvěry a navyklé kulturnosti pořádku věcí mizí. Není čemu věřit. Není, co by nás spojovalo – i kdyby to měly být jenom navyklé pseudohodnoty a idoly. V takovém čase přicházejí krysaři, a jejich chiliastické přísliby jediné platné pravdy ničí civilizace i tolerance, které vyrůstaly po staletí. Robota a připoutání rolníků k půdě vlastníků nemohly přežít průmyslovou revoluci. Železnice a továrny potřebovaly mobilní individualizovanou pracovní sílu. Vlastnictví půdy ztratilo ekonomickou moc. Katolická víra a církev, které po staletí na svých územích stabilizovaly mocenské vztahy i veřejnou morálku, nikdy nenalezly odpověď na parní stroj. Šok z industriální „vědou“ vedené modernosti dovedl nově definované národní státy k totalitním ideologiím, k šílenství dvou světových válek a nalezení hranice jaderného sebezničení. Víra ani věda tomu nedokázaly zabránit. Další uzel na historii. Jen nedávno přišly počítače a vznik globálních finančních trhů, stejně jako neschopnost národních států zdaňovat jejich transakce. Nepomáhá a nevysvětluje ani víra, ani věda, ani tradičně vnímaná národní identita.

Robotou spoutaný nevolník žil v po generace neměnném prostředí, používal stejné nástroje, jako jeho otec či děd, a stejně vnímal běh času a neměnnost vztahů. Patřil jednou provždy někam a jeho identita byla zdánlivě neměnná a pevná. Počítače a jejich softwarové aplikace se dnes mění v řádu měsíců. Nejsilnějším určovatelem moderní lidské identity se stala masová produkce a jenom zdánlivě individualizovaná spotřeba – a je jedno, zda zboží, informací, zábavy nebo moci. I pro společenství jenom zdánlivě logicky vytvořené České republiky opět nastal čas ztracených iluzí a krysařů.

Žijeme ve státě, který odmítá být vlastí. Žijeme ve státě, který se, jakoby po vzoru jednání nesnášenlivé a nestátotvorné moci rodové šlechty středověku, rozpadá na pašalíky jednotlivých regionálních oligarchií, převlečených za výsledek demokratických procesů, ale ve skutečnosti propojujících korupcí všechny tři státotvorné moci jen ke svému prospěchu. Loajalita k nejbližší moci se stala určujícím znakem identity. Politický Čech už dnes primárně jen „patří někomu“, protože už přestal chtít „patřit někam“. Rozkradený veřejný prostor je jenom jinou verzí vykrádaných kostelů, počmáraných kapliček, devastovaných památek či krajiny, nebo pokleslé zbohatlické „architektury“. Žijeme ve státě, ve kterém se sedmdesát let stará tragédie vyhnání čtvrtiny německy mluvícího českého obyvatelstva může opakovat jako horké téma současné „politiky“, a ve kterém se tato „politika“ a veřejné mínění pohybují v kolejích sto padesát let starých argumentací a klišé. Žijeme v jazykově definovaném společenství, které odmítá být hodnototvorným národem – pokud nejde o obranu jazyka a emoční ztotožnění se s profesionálním sportem. Je sladké a snadné být proti někomu, když býti někým a pro něco je o tolik pracnější.

Dnešní mocní jenom pokračují v české autoritářské tradici chování vlastníků státu, jejichž legitimita se určuje výhradně věrností klanu vlastníků jediné možné a povolené pravdy beze studu. Země, včetně její historie a bývalé kulturnosti, je vlastně okupována gangy nositelů akcií na doručitele, jejichž hodnoty jsou omezeny na vlastní prospěch tady a teď.

I pravil zloděj: „To už je drzost, jak se jednomu brání v práci...“ Premiér České republiky vyhrožuje Evropské unii – rozuměj spojencům, bez jejichž spolupráce by české hospodářství a bezpečnost neexistovaly – že pokud nepřimhouří oči nad rozkrádáním jejich desítek miliard v naší zemi, tato bude mít ekonomické, a bůhvíjaké další potíže. Přistižený defraudant se nestydí a neomlouvá – naopak pomlouvá a vyhrožuje. Není tedy špatné rozkrádat, jen se o kradení nesmí mluvit, natož na zlodějny upozornit a trvat na nápravě.

Exministři vlády České republiky jsou stíháni za korupci a „odkloňování“ těžko vysvětlitelných příjmů. Policisté a státní zástupci je ale mohou stíhat jen v konspiraci před nadřízenými. Politické strany se rozkládají, prolezlé korupcí regionálních klik, a do vlády posílají „osobnosti“ typu Jiřího Bessera, Martina Kocourka, Pavla Drobila, Josefa Dobeše nebo Pavla Blažka. Právo, formalizované k absurdnosti, se až příliš často mění na děvku pro mocné. Ideový skanzen komunistů je pro voliče druhou nejpřitažlivější stranou. Jakoby nebylo tisíců mrtvých a milionů zničených životů, které za sebou nechali za čtyřicet let totalitní vlády v zemi. Prezident, premiér a ministr zahraničí představují tři různé zahraniční politiky, a ten první už bezostyšně podporuje ruské zájmy a uráží spojence České republiky. Nové politické strany, které měly být nadějí na ozdravění toho, čemu se v Česku říká „politika“, zklamaly a zbavují se voličů, jako zátěže v horkovzdušném balónu. Český populistický žvást nadšeně přikládá pod potíže evropské integrace, a s poťouchlým „vždyť jsem vám to říkal“ nechce vidět historická rizika pro českou demokracii. Česká „politika“ ztratila schopnost ptát se po tom, co nás spojuje. Dlouhodobý zájem státu a jeho obyvatel přestal být „politicky“ zajímavý a důležitý.

Český stát ztrácí nezadržitelně smysl. Jeho vrstva mocných, stejně jako převážná část kultury, přestala rozumět hodnotě státu a jeho suverenity. Otázka hodnot, toho co nás spojuje jako tvorby hodnot schopný národ, přestala být vnímána a diskutována. Moc „politiky“ se postavila proti právu a samotnému principu dělby moci. Náš český uzel na historii, zdá se, z nedostatku hodnot a myšlenek směřuje, jako ostatně tak často v minulosti, ke konfliktu. Pokud se znovu neobjeví český občan, ochotný a připravený se brát o hodnotu svého společenství a státu, přemění se Česká republika v příštích desetiletích v trpěného a nemilého správce špatně obdělávaného pozemku, který bude při první větší mezinárodní krizi obsazen či vykšeftován. Tomáš Masaryk nechal v březnu 1920 dát na prezidentskou korouhev napsat husitské, nebo spíše biblické heslo „Pravda Páně vítězí“. Už tehdy říkal, že to neznamená, že při tom bude nutně mluvit česky.

Psáno pro časopis Přítomnost (www.pritomnost.cz)

http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jan-urban.php?itemid=17160

 

* * *

Úvahy T.G.Masaryka:

"Kdo náš veřejný život trochu pozorněji sleduje, potká se také se zvláštním typem intrikantů. Intrikaření otrávuje celý náš společenský život. Vzhledem k tomu, že nemohou být lvi, stávají se liškami, protože nemohou být žádní hrdinové, stávají se lokaji pomáhají si lokajskou mazaností. Ideálem těchto lidí je politika. Často slyšíme dokonce i důvod této bezcharakternosti: Malý národ by si nemohl jinak pomoci, musí  žebrat a intrikovat." (T.G.Masaryk, Česká otázka, citováno podle Emanuela Moravce, Konec Benešovi Republiky, str. 30)

„Marx a Engels postavili na místo Boha hmotu a oddali se slepé náhodě. Engels docela důsledně vidí v slepém zlu ženoucí sílu světa, historie je hnána slepými vášněmi lakoty a panovačnosti. V slepém nicotném světě není místa, není času pro radost a lásku.“ (Otázka sociální II. Praha: Čin, 1936, s. 315 )

„Nemůže být velké co není pravdivé.“ -  „Člověk hodně vydrží, má-li cíl.“ – „JEDNAT, ČIN, ZÁŘIVÁ OSOBNOST.“

* * *

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Share

Komentáře

-2 #6 RomanGrey 2012-08-14 19:34
..dobry den..clanek je velmi dobry..dekuji..
..ha..h..takze fiktivni vymysleni pseudozlocinu obeti..a pana Chosseho ha..h..ktery urcite neni cechem..to dohani k zirani..
..tak vielen dank mily necechu Chosse..ze mi dovolujete miti pravo na svuj nazor..kdo by to do chlapika posilajiciho nas do Germany cekal..
.. Nemci si neuaslouzi existovat hmmm..to jste tedy vetsi drsnak nez Igor..ktery na ne plive podobne jako vy ale pobyvat tam mu neva..ostatne takovych je mnohem..mnohem vic..
..kdysi davali na Ct porad Z oci do oci a tam pan Lustig prohlasil.. Nemci se odsoudili na deset tisic let..
..samozrejme..kdyz Anglicane vyrazili z vychodniho pobrezi Ameriky k zapadnimu..neby l to holocaust na Indianech..bylo to osidlovani vidte pane..kdyz v Indii v Burske valce predstavili svetu prvni koncetracni tabory..bylo to tez v zajmu rozvinutejsi civilizace vidte pane zirajici..
..kdyz Amerika dostane chut na irackou ci libyjskou ropu..anebo mozna spise povel odjinud..neni to agrese..nybrz mirova mise..ci chcete li import te uzasne vsevedouci demokracie..kte ra vam umoznuje nazyvat se Chossem mily Pepicku..
..nenavazim se do vas vy mudrci pres historii mnou milovaneho Nemecka..toho by jste se ode me dockal pouze tvari v tvar..pisu jen a pouze o tom..jak je v podstate cely ten usmudlany dejepis lidi jako jste vy lez za lzi..od narozeni po smrt..
..aneb jak rekl hezky John Travolta ve filmu Zelene Peklo..
..vsechno je to jen o tom..jak se ten pribeh poda..
-2 #5 Vitezslav Haramule 2012-08-14 17:28
Cituji Sova:
Pane Šinágle, to že budete hajlovat na hrobech zavražděných ležáckých mužů žen a dětí, tím žádný lepší svět neuděláte. A to že zde budete omlouvat zločiny Němců a vymýšlet fiktivní pseudozločiny obětí je do nebe volající nehoráznost.


Pane Sova,nesyckujte !!
+3 #4 Sova 2012-08-14 17:15
Pane Šinágle, to že budete hajlovat na hrobech zavražděných ležáckých mužů žen a dětí, tím žádný lepší svět neuděláte. A to že zde budete omlouvat zločiny Němců a vymýšlet fiktivní pseudozločiny obětí je do nebe volající nehoráznost.
-3 #3 Jan Šinagl 2012-08-14 06:47
Také zírám, že pan „Chossé“ není Čech a píše česky? Má žít v zahraničí a stydí se pod svůj názor podepsat? Těžko kdy pochopí, že jsou lidé kteří jdou za lepším, nebo se snaží pomoci udělat zemi lepší, právě proto, aby se za svůj národ nemuseli stydět. Pan „Chossé“ zvolil zřejmě tu první variantu a diví se druhým, že nejdou za „lepším“. Inu každý má právo na svoji představu hodnot a smyslu života. Pokud neví o žádném páchání zla obyvateli naší země, tak toho ví opravdu málo, resp. takřka nic. Zřejmě i on považuje české Němce za rovné fašistům a nacistům při stupni jeho nevědomosti, pokud je příčinou jeho reakce ovšem jen tento důvod? J.Š.
+2 #2 Chossé 2012-08-13 23:17
ziram. nejsem cech, ale ziram na to jak nekteri lide, kteri se tvari jako cesi jsou hloupi. Pokud vam ceský stat vadi , proc tedy v tom state jste ? Kdyz si myslite, ze germani jsou lepsi, uz jste meli byt u nich. KA co si kdo zaslouzi a nebo nezaslouzi ? Germani za to co napachali ve svete si tedy nezaslouzi ani existovat. Nevim , ze by Cesi, ci Moravane a Slezane pachali nejake zlo. Ale pravo na nazor ma kazdy. To je fakt. Ale nechapu Pecinu, Sinagla a dalsi, proc tedy jsou v CR ? Kdyz jsou cesi tak spatni, tak co nuti sinagla tam byt ? vzdyt muze do Germany. nebo ho tam nechteji ?
-6 #1 Fr.Zákostelský 2012-08-13 07:45
Všechno,čím rod Čechů prošel a bude procházet si plně zaslouží.V roce 1968 nás zařizl rusák.Dvacet jedna let po té nás zařizl kdo?.

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)