Vytisknout
Kategorie: Postřehy a komentáře

Svejk IIVe vtipech o České republice se u nás krade a Česko v nich působí jako nejhorší země na světě. Čech ale ve vtipech vždycky přečůrá natvrdlé Američany, pořádkumilovné Němce a hloupé Rusy. Z vtipů vystupuje obraz zaostalé země, ve které ale žijí „chytří“, kteří na hloupost umí vyzrát.

… Češi sami o sobě rádi říkají, že jsou nejvtipnější národ na světě. Humor je ale často jen maskovaná rezignace. Humor porobeného národa se dřív vztahoval jenom na politiku, dnes je rozložený na služby, neschopnost úředníků a korupci. …

Bordel, ale náš

„Až když jsem přestoupil z české do slovenské soupravy, tak byla ve vlaku klimatizace a wifi, dneska jedeš na Západ, i když jedeš na východ,“ začíná jeden ze štamgastů rozhovor u piva. Historku ocení kumpáni u stolu smíchem. „Nejlepší je mýtný na dálnicích, vybere se třicet pět miliard, ale Kapsch z toho má padesát, pohoda“ přisazuje si další. „Nejdražší kus dálnice, co u nás kdy postavili, museli opravit už po půl roce,“ graduje debatu nejstarší muž u stolu. Výborná atmosféra.

Češi sami o sobě rádi říkají, že jsou nejvtipnější národ na světě. Humor je ale často jen maskovaná rezignace. Humor porobeného národa se dřív vztahoval jenom na politiku, dnes je rozložený na služby, neschopnost úředníků a korupci.

V mezinárodních rychlících vypravených českými drahami bývají cizinci zmatení a nechápou, co se kolem nich děje. Marasmus se projevuje i u některých soukromých dopravců, kteří se neobtěžují poskytnout lidem za jejich peníze adekvátní služby. Konkurence je na mnoha linkách slabá a oni si to můžou dovolit.

Zlepšit dopravu chtěla každá vláda...

Dočasná výluka v Brně přesunula vlaky na provizorní nádraží. Nějak se pozapomnělo na to, umístit sem pokladnu a na nádraží se tak nedají koupit lístky. Když se to cestující dozvídají od paní v reflexní vestě, po krátkém naštváni už si o tom mezi sebou vykládají vtipy. Kdo cestuje sám, svoji zkušenost esemeskuje domů. „V Brně si na nádraží ani nekoupíš lístek.“

Kdyby vlaky jezdily včas, cestování by ztratilo svoji dobrodružnou povahu a na silnicích bez výmolů bychom se v autech nudili. Všeobecná zpustlost, nelogičnost a absurdita nejen dopravy ale i dalších služeb je součástí českého folkloru a bez ní by nás život snad ani nebavil.

Paní za přepážkou Českých drah Vám řekne, že lístky proplácí až při hodinovém zpoždění a váš vlak se zpozdil jen o 56 minut, čili máte smůlu. Nejhorší je pocit, že z toho má snad radost. Se stejným chováním se setkáváme od malička na úřadech, poštách i v některých obchodech a zlepšuje se to jen velice pozvolna.

Zlepšení dopravy je v programovém prohlášení každé vlády. Investice do infrastruktury byly prioritou i té Nečasovy, k výraznějšímu posunu opět nedošlo. Přitom mapa chudoby se takřka kryje s mapou dopravní dostupnosti. Oblasti s nízkým dopravním pokrytím jsou i oblasti s vysokou nezaměstnaností a sociálními problémy. Investice do infrastruktury se vyplatí.

Vnitřní náklady nesmyslnosti

Místo toho jezdíme po děravých silnicích, nebo ve vlacích s většinou vagónů z osmdesátých let a ještě si z toho děláme legraci. Adaptační strategie, kterou se učíme ve škole, je jednoduchá: „Kolem se dějou nesmysly, buď to nějak obejdu, a když to nejde, tak si z toho aspoň budu dělat srandu.“

Vtipy – chytří Češi a špatný stát - odhalují vysoké vnitřní náklady, které ono věčné „přečůrávání“ všeho a všech vytváří. Opisování ve škole sice přinese kýženou známku, ale už ne kýžené vzdělání. Dělat si legraci z neprůchodné byrokracie sice na chvíli člověku uleví, ale na úřadě přesto musel strávit odpoledne, ačkoli by záležitost měla jít vyřešit přes internet.

Obcházení předepsaných cest (pokud to jde) anebo posměch institucím (pokud to nejde) má obrovské, byť neviditelné, náklady. Když se zpozdí nákladní vlak, je to poměrně snadno vyčíslitelné, o něco náročnější je vyčíslit ztráty, které způsobuje zpoždění osobáků. Ztráty způsobené naštváním, únavou a nesmyslnými úkony vázanými na mizerné služby jsou nevyčíslitelné, o to ale vážněji na nás dopadají.

 

Autor: Pavel Šplíchal, sociolog

9. 8. 2013

http://www.anobudelip.cz/cs/o-nas/blogy/12284/ceske-sluzby-se-meni-v-celostatni-vtip

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 2.67 (6 Votes)