Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 19.04.2024 18:09
    Ve Zlínském kraji dnes chybí 3000 míst pro přestárlé lidi.

    Read more...

     
  • 19.04.2024 16:56
    Spione und Saboteure – Wladimir Putin zeigt, dass er in seinem ...

    Read more...

     
  • 18.04.2024 14:44
    Ministerstvo zahraničí daruje Ukrajině pět aut. Jedno pancéřované ...

    Read more...

     
  • 18.04.2024 10:42
    Soukromý vlastník zcizil veškerý svůj majetek. Justice je bez ...

    Read more...

     
  • 18.04.2024 08:11
    Včera mi jeden pán v Praze, sledující mé zpravodajství ...

    Read more...

     
  • 17.04.2024 19:23
    Zdravím Vás pane Šinágle, něco se děje. Ministr Blažek podal ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Hrdi Cesi i…vlastenecky laděný text lze číst i jako velkolepou přehlídku nablblého češství,Hrdi Cesi 2 koncentrovaného do sebeoslavných písní, žvanivosti a přežírání. … Lze mít vlastně jen jedinou, bohužel však zá­sadní výtku: hrálo se systémem jed­nou a dost. Věčná škoda, tahle insce­nace by si reprízování zasloužila.

Buchty a loutky se v posled­ních letech pustily clo cyklů. A tak po sérii překopávek I liniových thrillerů nyní své přízniv­ce zásobují volnou sérií českých ob­rozeneckých loutkových her. A tak se dostalo i na Posvícení v Hudlicích, údajně nejhranější český diva­delní titul vůbec. Příběh je to jednoduchoučký. Král zbloudí v močálovitých kři­voklátských lesích a zachrání ho hudlický uhlíř, jenž vladaře (udržujícího inkognito) mohutně pohostí u příležitosti posvícení. Král se mu za to odmění nejen pozvánkou do Prahy na svatováclavskou husu, ale též povýšením do šlechtického sta­vu. Hraje to ale spíše upovídaná než akční, což decentně připomněl i Marek Bečka v improvizovaném úvo­du: „Kdybychom v tom toku nicnedění zapomněli na přestávku, tak nám ji prosím připomeňte.“

Buchty si však tentokrát kromě hrátek s naivní předlohou našly i váž­nější téma: vlastenecky laděný text lze číst i jako velkolepou přehlídku nablblého češství, koncentrovaného do sebeoslavných písní, žvanivosti a přežírání. Ústřední popěvek Tys bratr náš tak v inscenaci nabral po­dobu dechovkovitě skinheadské vyřvávačky a Bečka jej procítěně zazpí­val s českou vlajkou připnutou na hrudi. Posvícensky obžerná atmo­sféra měla i nevinnější podobu. Během představení se na jevišti opé­kaly jelítka a jitrnice. A kdo si nene­chal zkazit chuť loutkou prasete, které se vytrvale vracelo na scénu s žalostným výkřikem „Zabili mi dítě!“, mohl se o přestávce nebo po představení zapojit do hodování. Na zvyklosti buchet a loutek je Posvíce­ní inscenace nezvykle tradiční. Kdo soubor sleduje pravidelně, dobře ví, že loutka krále vypadá jako král a loutka uhlíře jako uhlíř, je to v rámci jejich „smetišťové“ poetiky pořádná extravagance. Aby to ale ne­bylo tak jednoduché, na kus senilní řeči přišel vodník, známý jako dro­gový dealer Green z inscenace Lynch, a objevila se i zelená bahenní obluda v podobě televizního Jů - oba byli jakožto nepatřiční vetřelci promptně vykázáni z jeviště. Největší síla však tentokrát spočívá v detailech. Inscenace nestojí na hračičkářských technických výmyslech a výtvarné křiklavosti, spíš na schop­nosti neustále shazovat a absurdně rozehrávat divadelně naivní či banál­ní situace. Hrdinové s toporností po­pisují to, co zrovna provádějí, do ko­šaté obrozenecké mluvy nepatřičně vstupuje hovorová novočeština, pra­videlně se objevují i zcizující odka­zy k divadelnosti celého počínáni.

Buchty a loutky dle svého zvy­ku umně balancují mezi ironickým nadhledem a infantilitou, přičemž se umějí dobře pohybovat v širokém spektru vymezeném jak „laskavě ne­vinnými“ legráckami, tak brutálním „rakvičkářstvím“. Tentokrát se to vše šťastně poskládalo do podívané, která se neomrzela ani při nezvykle dlouhé stopáži (90 minut). Lze mít vlastně jen jedinou, bohužel však zá­sadní výtku: hrálo se systémem jed­nou a dost. Věčná škoda, tahle insce­nace by si reprízování zasloužila.

Buchty a loutky: Posvícení v Hudlicích

Studio Švandova divadla, 16.5.

Vladimír Mikulka, LN, 29.5.2014

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.00 (2 Votes)
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)