…vlastenecky laděný text lze číst i jako velkolepou přehlídku nablblého češství, koncentrovaného do sebeoslavných písní, žvanivosti a přežírání. … Lze mít vlastně jen jedinou, bohužel však zásadní výtku: hrálo se systémem jednou a dost. Věčná škoda, tahle inscenace by si reprízování zasloužila.
Buchty a loutky se v posledních letech pustily clo cyklů. A tak po sérii překopávek I liniových thrillerů nyní své příznivce zásobují volnou sérií českých obrozeneckých loutkových her. A tak se dostalo i na Posvícení v Hudlicích, údajně nejhranější český divadelní titul vůbec. Příběh je to jednoduchoučký. Král zbloudí v močálovitých křivoklátských lesích a zachrání ho hudlický uhlíř, jenž vladaře (udržujícího inkognito) mohutně pohostí u příležitosti posvícení. Král se mu za to odmění nejen pozvánkou do Prahy na svatováclavskou husu, ale též povýšením do šlechtického stavu. Hraje to ale spíše upovídaná než akční, což decentně připomněl i Marek Bečka v improvizovaném úvodu: „Kdybychom v tom toku nicnedění zapomněli na přestávku, tak nám ji prosím připomeňte.“
Buchty si však tentokrát kromě hrátek s naivní předlohou našly i vážnější téma: vlastenecky laděný text lze číst i jako velkolepou přehlídku nablblého češství, koncentrovaného do sebeoslavných písní, žvanivosti a přežírání. Ústřední popěvek Tys bratr náš tak v inscenaci nabral podobu dechovkovitě skinheadské vyřvávačky a Bečka jej procítěně zazpíval s českou vlajkou připnutou na hrudi. Posvícensky obžerná atmosféra měla i nevinnější podobu. Během představení se na jevišti opékaly jelítka a jitrnice. A kdo si nenechal zkazit chuť loutkou prasete, které se vytrvale vracelo na scénu s žalostným výkřikem „Zabili mi dítě!“, mohl se o přestávce nebo po představení zapojit do hodování. Na zvyklosti buchet a loutek je Posvícení inscenace nezvykle tradiční. Kdo soubor sleduje pravidelně, dobře ví, že loutka krále vypadá jako král a loutka uhlíře jako uhlíř, je to v rámci jejich „smetišťové“ poetiky pořádná extravagance. Aby to ale nebylo tak jednoduché, na kus senilní řeči přišel vodník, známý jako drogový dealer Green z inscenace Lynch, a objevila se i zelená bahenní obluda v podobě televizního Jů - oba byli jakožto nepatřiční vetřelci promptně vykázáni z jeviště. Největší síla však tentokrát spočívá v detailech. Inscenace nestojí na hračičkářských technických výmyslech a výtvarné křiklavosti, spíš na schopnosti neustále shazovat a absurdně rozehrávat divadelně naivní či banální situace. Hrdinové s toporností popisují to, co zrovna provádějí, do košaté obrozenecké mluvy nepatřičně vstupuje hovorová novočeština, pravidelně se objevují i zcizující odkazy k divadelnosti celého počínáni.
Buchty a loutky dle svého zvyku umně balancují mezi ironickým nadhledem a infantilitou, přičemž se umějí dobře pohybovat v širokém spektru vymezeném jak „laskavě nevinnými“ legráckami, tak brutálním „rakvičkářstvím“. Tentokrát se to vše šťastně poskládalo do podívané, která se neomrzela ani při nezvykle dlouhé stopáži (90 minut). Lze mít vlastně jen jedinou, bohužel však zásadní výtku: hrálo se systémem jednou a dost. Věčná škoda, tahle inscenace by si reprízování zasloužila.
Buchty a loutky: Posvícení v Hudlicích
Studio Švandova divadla, 16.5.
Vladimír Mikulka, LN, 29.5.2014
Read more...