Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 24.04.2024 10:01
    Odsouzený kriminálník Maxim Ponomarenko opět podniká v ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 09:00
    Dobrý den vážený pane Šinágle, obracím se na Vás, protože ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 07:47
    Předpokládám, že paní Gavlasové a jejím klientům bylo zveřejněním ...

    Read more...

     
  • 20.04.2024 12:42
    Mgr. Jana Gavlasová, advokát, Západní 449, 253 03 Chýně ...

    Read more...

     
  • 19.04.2024 18:09
    Ve Zlínském kraji dnes chybí 3000 míst pro přestárlé lidi.

    Read more...

     
  • 19.04.2024 16:56
    Spione und Saboteure – Wladimir Putin zeigt, dass er in seinem ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Cílek Václav… Dřív každá oblast – či dokonce jako u nás na Slovácku každá vesnice – měla svůj kroj, ale dnes chodí skoro celý svět v podstatě v jednom typu oblečení, dívá se na podobné seriály a čte skoro totéž. … Větší část minulosti člověk vytvářel zásoby pro případ, že by něco nebylo. Dnes se naopak přetlak zboží a nakupování stává napůl zbytečnou „rekreací“. …

Nejnovější knihu Nialla Fergusona Civilizace: Západ a zbytek světa (česky už stihly vydat Argo/Dokořán) lze nazvat klasickým dílem své doby a povinnou četbou zájemců o historii, sociologii a politologii. Její podtitul by také klidně mohl znít: Historie jako nauka o současnosti.

Fergusona zná český čtenář z knih o první světové válce, anebo o vzestupu peněz, ale do­sud nebyly přeloženy jeho zá­sadní práce o britském či ame­rickém impériu a dvoudílná monografie o rodině Rothschildů. Ferguson je ten typ historika, pro kterého je historie naukou o přítomnosti, či dokonce budoucnosti. Je silný nejen ve sběru dat, ale především v interpretaci toho, co říkají právě naší době. Při jeho četbě jsem si nejednou vzpomněl na Josefa Pekaře, který psal o Cechách a křesťanství, ale jednalo se mu o péči o národ. Ferguson dělá totéž z pohledu fungování celé západní civilizace.

Zkusme si odpovědět na otázku, jak je možné, že nedávná finanční krize tak sil­ně ovlivnila Západ, ale Čínu jen minimál­ně? Kde jsou historické kořeny naší sou­časné stagnace a asijského úspěchu? Vraťme se do období kolem roku 1400: Evropa se vzpamatovávala z morových ran. Slabá Anglie válčila s napůl kolabují­cí Francií, papežové rozdělovali církev, muslimové žili v Granadě a pád Byzance se stával nevyhnutelným. Čína byla vzdělaná, centralizovaná, připravovala se na velké námořní plavby a rozpracovávala své technologické vynálezy.

Při analýze tehdejší situaci by žádná ratingová agentura nevsadila na slabou a roztříštěnou Evropu, protože by jasně vnímala nadřazenost čínského a osmanského modelu. Přesto o dvě století pozdě­ji bylo všechno jinak a miniaturní Portu­galsko bylo schopno ovládnout celé říše. Kde jsou příčiny pětisetleté dominance západní kultury a proč právě teď ztrácí dech? Vždyť ještě v roce 1990 byl prů­měrný Američan čtyřicetkrát (sic!) bohat­ší než průměrný Číňan.

Šest faktorů růstu

Ferguson odpověď nehledá v jednotlivých veledílech kultury, jako je třeba Sixtinská kaple, ale v existenci a činnosti institucí. Domyšleno: budoucnost Evropy či Česka si lze odvodit od úrovně fungování Evrop­ského parlamentu nebo Ředitelství silnic a dálnic. Nekvalitní ministerstva, rozháda­né školské úřady, zkorumpované správní rady, nezodpovědní bankéři ve finále, kte­ré může trvat celé století, nakonec nevě­domky rozhodnou třeba o tom, že první is­lámský stát v Evropě bude ležet mezi Mar­seille, Paříží, Frankfurtem a Vídní. Z histo­rického pohledu se nejedná o to, jestli zrov­na teď budeme mít o něco větší či menší nezaměstnanost nebo platy, ale v jaké po­době Evropu naleznou naši potomci.

Vezmeme-li totiž takovou samozřej­most, jako je křesťanství, které i přes veš­keré chyby tvořilo centrum evropské civi­lizace, zjistíme, že náš kontinent jako ce­lek už moc křesťanský není a že počet praktikujících, zejména z protestantských církví, může být větší v Číně (možná až 120 milionů lidí) než v Evropě. Nepřichá­zíme jenom o textilní továrny, ale také o monopol na Ježíše Krista. Rádi bychom vše svedli na ekonomické cykly, které pře­jdou a zase bude lip, ale neupadejme v omyl - něco se děje se samotnou vnitřní silou evropské civilizace. …

V případě velkých dluhů se panovníci dostávají do úzkých a když selže válka, musejí hledat vnitřní zdroj, kterým je výběr daní. Ten pak uspíší vznik dalších úřadů a centrální organizaci země. …

Mnohé z toho co děláme, přinese plody až za desítky let. Právě teď vytváříme i kus vzdálené budoucnosti. …

Dřív každá oblast – či dokonce jako u nás na Slovácku každá vesnice – měla svůj kroj, ale dnes chodí skoro celý svět v podstatě v jednom typu oblečení, dívá se na podobné seriály a čte skoro totéž. …

Větší část minulosti člověk vytvářel zásoby pro případ, že by něco nebylo. Dnes se naopak přetlak zboží a nakupování stává napůl zbytečnou „rekreací“. …

Ještě před příchodem Lutherovy reformace se rozšířila etika práce jako jedna z křes­ťanských ctností a reformace tento ideál přijala za svůj vlastní. Nicméně dnes pracuje průměrný Korejec o 39 % víc než průměrný Američan. Jedněmi z velkých civilizačních lenochů se stali Evropané, kteří pracují o něco méně než Američané a o hodně méně (až o polovinu) než Asiaté. Je zajímavé, že úpadek evropské práce jde ruku v ruce s úpadkem modlitby - křivka ročně odpracovaných hodin má podobný průběh jako množství věřících organizovaných v církvích.                                                    

Všechny složité přírodní systémy mají i podobné chování. Někdy může malá, správně zesílená příčina způsobit velké ná­sledky. Někteří vědci se dokonce domnívájí, že velké složité systémy, jako je naše civilizace, jsou nedeterministické - jejich další osud se nedá odhadnout, protože množství vlivů a vazeb vytváří příliš mno­ho kombinací. Často se stává, že po dlouhých klidných obdobích nastávají nečeka­né změny. Říše kolabují na vrcholu své moci. Třeba japonské impérium dosáhlo svého maximálního rozšíření a největší vo­jenské síly po Pearl Harboura v roce 1942. Nečekaně rychle se rozpadla i britská koloniální říše. Naproti tomu skoro nikdo před třiceti lety neuvažoval o tak intenzivním rozmachu a budování čínského obchodní­ho impéria od Afriky až po USA.

I bez Fergusona tušíme, že Evropa a USA vstupují do nějakého nového ob­dobí, ale při četbě jeho knihy si víc uvě­domíme, že evropská civilizace není jen souborem skvělých děl géniů, jako byli Bach či Dostojevský, ale mnohem víc pečlivých, promyšlených a fungujících státních i soukromých institucí. Ekonomi­ka, právní stát a obchod jsou větší síly než válka. Historická zkušenost je cel­kem jednoznačná. Evropské státy stály už několikrát na hraně propasti - v moro­vých letech 14. století, za třicetileté vál­ky, během obležení Vídně Turky v roce 1683 a při dalších příležitostech. Je za tím víc než jenom štěstí - evropská : schopnost nakonec (a obvykle po nema­lém trápení) nalézt vnitřní sílu k obnově. Čas odepsat komplexní systém jménem Evropa ještě nenastal.

 

Celý článek: VÁCLAV CÍLEK, geolog, LN, Orientace, 8.12.2014

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)