Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 24.04.2024 10:01
    Odsouzený kriminálník Maxim Ponomarenko opět podniká v ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 09:00
    Dobrý den vážený pane Šinágle, obracím se na Vás, protože ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 07:47
    Předpokládám, že paní Gavlasové a jejím klientům bylo zveřejněním ...

    Read more...

     
  • 20.04.2024 12:42
    Mgr. Jana Gavlasová, advokát, Západní 449, 253 03 Chýně ...

    Read more...

     
  • 19.04.2024 18:09
    Ve Zlínském kraji dnes chybí 3000 míst pro přestárlé lidi.

    Read more...

     
  • 19.04.2024 16:56
    Spione und Saboteure – Wladimir Putin zeigt, dass er in seinem ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Anezka ceska

… Přimlouvám se alespoň písmem, abychom svatou Anežku Přemyslovnu přivítali opět na bankovce mezi námi, protože sloužila všem, věřícím i ostatním a stále dává příklad jak žít v míru a lásce ke druhým. Je naše ať se k nám vrátí …

… Naše úcta a věrnost se obrací ke všem, kdo v jejich šlépějích bojovali a umírali za svobodu naší země. Nesmíme dnes zapomenout na odvahu studentů před 75 roky, na oběti z doby války, na studenty z února 1948, na oběti hrůzných let padesátých, na ty, kdo stáli pevně v rozplizlém a mravně devastujícím období normalizace, ani na další generaci studentů, kteří se před pětadvaceti lety opět s mladou nadějí v budoucí život vystavili možné smrti a pozvedli naši vlajku, svíce rozumu a klíče zdravých tradic, aby jimi otevřeli brány do nadějnější budoucnosti. … Je nám jasné, že svoboda musí mít cíl a vyžaduje občanskou kázeň, aby se nezvrhla v chaos? Je nám jasné, že demokracie má svůj řád a není to jen nějaké „šplouchání v davech“ a hádky o skupinové zájmy? Jsme si vědomi, že dochází k odlidšťování člověka? Že člověk bez jasných morálních kritérií se nemůže ani orientovat ani bránit? Přemýšlejme o tom. A nenechávejme to napotom. Začněme teď, tady a přiznejme si zcela věcně, co jsme každý osobně dlužen sobě, druhým lidem, národu, padlým, umučeným a všemohoucímu Bohu. Vyznávám se...

* **

Vážení přítomní, drazí přátelé, sestry a bratři v Kristu zde v katedrále sv. Víta, jako i u televizních či rozhlasových přijímačů, je na mně abych vás přivítal.

Přišli jsme do pražské katedrály, která je symbolem kontinuity a vítězících idejí našich dějin, abychom tu poděkovali za velké dary, kterých se nám dostalo před pětadvaceti lety. Abychom poděkovali Bohu, který je Tvůrcem, Soudcem a Spasitelem lidstva. Poděkovali našim národním patronům včele se svatým Václavem; dnes ale především sv. Anežce. Nenarodili se svatými, svatými se stali svou statečnou věrností Kristu a důslednou obhajobou pravdy a spravedlnosti.

Naše úcta a věrnost se obrací ke všem, kdo v jejich šlépějích bojovali a umírali za svobodu naší země. Nesmíme dnes zapomenout na odvahu studentů před 75 roky, na oběti z doby války, na studenty z února 1948, na oběti hrůzných let padesátých, na ty, kdo stáli pevně v rozplizlém a mravně devastujícím období normalizace, ani na další generaci studentů, kteří se před pětadvaceti lety opět s mladou nadějí v budoucí život vystavili možné smrti a pozvedli naši vlajku, svíce rozumu a klíče zdravých tradic, aby jimi otevřeli brány do nadějnější budoucnosti.

Nedejme se zmýlit. Listopad nespadl z nebe, ani se jen tak sám od sebe nestal. Svoboda, které jsme znova nabyli, byla těžce vykoupena. Nejsme tu shromážděni proto, abychom tak či onak pokrytecky vzpomněli na minulost, řekli: Máme to za sebou, udělejme tlustou čáru a začněme znova. Jsme tu proto, aby při takovém škrtu nebyla proškrtána naše nedávná historie, aby se stala hezkou bez „zbytečných malicherností“ jako Valdice, Mírov, Jáchymov, Ruzyně, Pardubice, Jihlava, Leopoldov, Želiezovce a bez „marginálních jmen“ těch, kteří platili svými životy a svobodou. Dr. Horáková, generál Heliodor Píka, student Bacílek, farář Toufar a stovky dalších rolníků a statečných odbojářů. Jsme tu proto, abychom si ujasnili jejich odkaz a přihlásili se ke své odpovědnosti. Nebudeme zde bilancovat uplynulých 25 let, o to se postarají jiní a jinak, ale musíme se zamyslet nad hodnotami, které jsme v listopadu uviděli, ale které nám zase mizí. Přitom nemůžeme upadnout do žádného anonymního „my“ a „oni“, ale musíme se podívat každý sám do sebe.

Je nám jasné, že svoboda musí mít cíl a vyžaduje občanskou kázeň, aby se nezvrhla v chaos? Je nám jasné, že demokracie má svůj řád a není to jen nějaké „šplouchání v davech“ a hádky o skupinové zájmy? Jsme si vědomi, že dochází k odlidšťování člověka? Že člověk bez jasných morálních kritérií se nemůže ani orientovat ani bránit? Přemýšlejme o tom. A nenechávejme to napotom. Začněme teď, tady a přiznejme si zcela věcně, co jsme každý osobně dlužen sobě, druhým lidem, národu, padlým, Bohu.

http://www.apha.cz/dekujeme-ti-svata-anezko

P.S.

V originále zněla poslední věta: „Začněme teď, tady a přiznejme si zcela věcně, co jsme každý osobně dlužen sobě, druhým lidem, národu, padlým, umučeným a všemohoucímu Bohu. Vyznávám se...“

* * *

Kardinál Duka na úvod mše ke cti sv. Anežky

Přinášíme text úvodního přivítání kardinála Dominika Duky na sobotní (15. listopadu 2014) dopolední mši svaté ke cti svaté Anežky České a připomínce 25 let svobody v plném znění:

Vážení přítomní, drazí přátelé, sestry a bratři v Kristu zde v katedrále sv. Víta, jako i u televizních či rozhlasových přijímačů, je na mou ctí, abych vás zde dnes přivítal.

Jsem rád, že tuto mši svátou bude sloužit kardinál Pietro Parolin, státní sekretář a dnes i zvláštní legát papeže Františka, jehož pozdravy přináší a vítám ho mezi námi!

Vítám pana prezidenta a zvlášť srdečně vítám paní Dagmar Havlovou. Nemohu však - s lítostí -přivítat prezidenta Václava Havla, který tu nemůže chybět.

Dále vítám členy vlády České republiky a naší politické reprezentace, stejně jako všechny poutníky, kteří přišli ze všech koutů naší země, ale i odjinud.

Zvlášť srdečně vítám předsedu Slovenské biskupské konference, arcibiskupa Stanislava Zvolenského, jehož přítomnost ukazuje na fakt, že listopadové dny roku 1989 se odehrály v Československu a že kanonizace svaté Anežky nebyla jen záležitostí Čechů a Moravanů.

Vítám široce zastoupený pražský diplomatický sbor v čele s jeho doyenem, arcibiskupem Giuseppe Leanzou, který je s námi u oltáře.

Jsem rád, že mohu přivítat početnou skupinu akademických funkcionářů, rektorů a děkanů spolu se studenty, a starší generaci, stále živou a pro naši paměť významnou, totiž politické vězně, členy 2. a 3. odboje, jakožto i přítomné členy Charty 77.

Vítám zástupce Orlů, Skautů a dalších organizací mládeže.

Rovněž zde vítám spolubratry biskupy, kněze, řeholní rodiny; výčet by nebral konce. Znovu tedy srdečně vítám všechny a každého.

Přišli jsme do pražské katedrály, která je symbolem kontinuity a vítězících idejí našich dějin, abychom tu poděkovali za velké dary, kterých se nám dostalo před pětadvaceti lety; abychom poděkovali Bohu, který je Tvůrcem, Soudcem a Spasitelem lidstva; poděkovali našim národním patronům v čele se svátým Václavem; dnes ale především sv. Anežce. Nenarodili se svátými, svátými se stali svou statečnou věrností Kristu o důslednou obhajobou pravdy a spravedlnosti.

Naše úcta a věrnost se obrací ke všem, kdo v jejich šlépějích bojovali a umírali za svobodu naší země. Nesmíme dnes zapomenout na odvahu studentů před 75 roky, na oběti z doby války, na studenty z února 1948, na oběti hrůzných let padesátých, na ty, kdo stáli pevně v rozplizlém a mravně devastujícím období normalizace, ani na další generaci studentů, kteří se před pětadvaceti lety opět s mladou nadějí v budoucí život vystavili možné smrti a pozvedli naši vlajku, svíce rozumu a klíče zdravých tradic, aby jimi otevřeli brány do nadějnější budoucnosti.

Nedejme se zmýlit. Listopad nespadl z nebe, ani se jen tak sám od sebe nestal. Svoboda, které jsme znova nabyli, byla těžce vykoupena. Nejsme tu shromážděni proto, abychom tak či onak pokrytecky vzpomněli na minulost, řekli: Máme to za sebou, udělejme tlustou čáru a začněme znova. Jsme tu proto, aby při takovém škrtu nebyla proškrtána naše nedávná historie, aby se stala hezkou bez „zbytečných malicherností" jako Valdice, Mírov, Jáchymov, Ruzyně, Pardubice, Jihlava, Leopoldov; Želiezovce a bez „marginálních jmen" těch, kteří platili svými životy a svobodou. Dr. Milada Horáková, generál Heliodor Píka, student Karel Bacílek, farář Josef Toufar, kněží Václav Drbola a Jan Bula, rolníci z Olešnicka Josef Krejčí a Josef Janča a stovky dalších rolníků a statečných odbojářů. Jsme tu proto, abychom si ujasnili jejich odkaz a přihlásili se ke své odpovědnosti. Nebudeme zde bilancovat uplynulých 25 let, o to se postarají jiní a jinak, ale musíme se zamyslet nad hodnotami, které jsme v listopadu uviděli, ale které nám zase mizí. Přitom nemůžeme upadnout do žádného anonymního „my" a „oni", ale musíme se podívat každý sám do sebe.

Je nám jasné, že svoboda musí mít cíl a vyžaduje občanskou kázeň, aby se nezvrhla v chaos? Je nám jasné, že demokracie má svůj řád a není to jen nějaké „šplouchání v davech" a hádky o skupinové zájmy? Jsme si vědomi, že dochází k odlidšťování člověka? Že člověk bez jasných morálních kritérií se nemůže ani orientovat ani bránit? Přemýšlejme o tom. A nenechávejme to napotom. Začněme teď, tady a přiznejme si zcela věcně, co jsme každý osobně dlužen sobě, druhým lidem, národu, padlým, umučeným a všemohoucímu Bohu. Vyznávám se...

* * *

Přepis originálu uvítání z recepce Pražského arcibiskupství.

Jan Šinágl, 23.11.2014

* * *

Je naše ať se k nám vrátí

To že jsou na webu arcibiskupství vynechány slova „…umučeným a všemohoucímu Vyznávám se…“, která pronesl Kardinál Duka v Katedrále sv. Víta, nepovažuji za ústupčivost. Daleko více se mě dotýká, že paní Anežka Přemyslovna, která mezi námi „přebývala“ skoro každý den, když jsme drželi padesátikorunovou bankovku s jejím obrazem, od nás zmizela. Není již mezi námi a vzpomínáme jak je již v Česku zvykem pouze o jejím výročí. Malá její soška byla sice instalována při budově horní sněmovny, prý aby si senátoři připomínali její skromnost respektive její příkladné vlastnosti. Ale to je málo, velmi málo. Paní Anežku potřebujeme mít my občané opět denně mezi sebou. Ne jednou za rok. Je to ostuda těch kteří ji stáhli a nás, že se neozýváme. Všechny dobré příklady ať naše nebo odjinud, kteří nám něco dobrého přinesli a přinášejí by měli být stále mezi námi. Sochy, bysty, bankovky atd., ony k nám promlouvají. Těžko si budeme brát příklad z naši pěvkyně Emy Destinové z jejího obrázku na bankovce, připomínající nejen její jevištích slávu, ale také trudný soukromý život nenaplněný štěstím. Přimlouvám se alespoň písmem, abychom svatou Anežku Přemyslovnu přivítali opět na bankovce mezi námi, protože sloužila všem, věřícím i ostatním a stále dává příklad jak žít v míru a lásce ke druhým.

K.Mrzílek, 23.11.2014

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 2.71 (7 Votes)
Share

Komentáře   

-1 #3 Jan Mrzílek 2014-11-23 19:51
Jsem ale zásadně proti barbarskému ničení pomníků a uměleckých děl, ve kterém si rozvášněná část české společnosti tak velmi libuje. Jen sochy zločinců z řad českých prezidentů a sochy Hitlera, Stalina a Lenina by bylo vhodné soustředit do jakéhosi Lumpária, kde by složily jako odstrašující příklad kolaborace české spodiny. Historie by neměla upadat do zapomnění a političtí pleticháři by neměli mít šanci ji překrucovat a vykládat podle svého. Takové sochy by měly stát na zemi, bez honosných vysokých podstavců.
Zatím tak stojí "na hanbě" paradoxně socha císaře a českého krále Josefa II v centru Kadaně, města, honosícího se titulem "královské". Na zemi bez podstavce, zády do hlavní třídy, vedoucí od městské Svaté brány k Františkánskému klášteru, hledí hrdě (hrdě?)přes poklopy kanálů na blízké veřejné záchodky.
-1 #2 Jan Mrzílek 2014-11-23 19:43
Je jistě věcí názoru, co je vhodným grafickým řešením bankovek, případně známek. Nemyslím si, že by bankovky měly obsahovat portréty, ať už panovníků, národních hrdinů, anebo prezidentů či horníků a členek JZD. Zcela jistě by měly ale obsahovat vedle informativních a ornamentálních částí státní symboly. Tedy zemské znaky, korunovační klenoty, ale také národně významnou architekturu a plastiky, pevně spojené s historií Českých zemí, jako jsou například vedle vyobrazení Hradu, Karlova mostu, jednotlivých chrámů sochy Sv. Václava, Karla Lucemburského či pomník českého národního hrdiny maršála Radeckého. V tomto směru je nepochybný dluh české společnosti vůči blahoslavenému Karlu I. Habsbursko-Lotr inskému a stejně tak Sv. Anežce České. Je to zřejmě způsobeno zvrácenou neúctou národa k vlastní slavné historii v důsledku neslavné republikánské ateistické výchovy a s tím souvisejícímu všeobecnému kulturnímu úpadku společnosti.
0 #1 mSqqc 2014-11-23 14:05
Diplomati v Kyjevě trestný čin nespáchali. Uvažuje se naopak o podnětu policii kvůli možné pomluvě.
novinky.cz/.../...

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)