Vytisknout
Kategorie: Postřehy a komentáře

Wonka Pavel Vezen svedomiPředtucha o filmu Libuše Rudinské - Zneužívání psychiatrie je neobvykle choulostivou kauzou. Dotýká se nejen zákonnosti, ale i lékařské etiky," řekl náměstek ředitele ÚDV Pavel Bret. Podle zdroje UDV prošlo mezi lety 1949 a 1989 tajným pavilonem celkem 11 301 osob. …

V roce 2013 jsem byl osloven režisérkou Libuší Rudinskou, že připravuje celovečerní film o Pavlu Wonkovi. Vzhledem k tomu, že jsem byl jednou z osob, která na pohřbu ve Vrchlabí nesla jeho rakev, požádala mne, zdali by se mnou mohla natočit rozhovor. Z obavy, aby režisérce neunikla důstojnost lidské oběti a rozměr transcendence společenské, existenciální a duchovní, rozhodl jsem se hodinové vyprávění situovat do kostela svatého Prokopa v Praze na Žižkově.

Po roce mě pozvala na premiéru filmu „Pavel Wonka se zavazuje“ (14. listopadu 2014) do kina Lucerna. Po jeho skončení proběhla panelová diskuze. Na adresu režisérky kriticky hovořili zejména František Stárek Čunas a John Bok. Jan Šinágl přečetl dopis bratra oběti Jirky Wonky, který upozornil na skutečnost, že aby dosáhla tendenčního obrazu vystříhala z filmu desítku vrchlabských přátel Pavla Wonky.

Ačkoliv mne pozvala na premiéru, nenašla odvahu mi sdělit, že z mého vyprávění v kostele nic nepoužila, protože chtěla, aby ve filmu dostali prostor především nedůvěryhodní příslušníci StB a nikoliv utrpení člověka a rozměr transcendence.

Rozhodl jsem se proto zveřejnit dopis, který jsem Libuši Rudinské zaslal 28. listopadu 2013, rok před premiérou. V té době režisérka ještě nevěděla jakou bude mít film konečnou podobu, ani jak se bude jmenovat.

Dopis v předtuše mediální katastrofy rozvíjí témata jako je vzpoura méněcennosti, flanďácké slídění hříchů, sekundární znásilňování oběti nebo mytologie hrdinství. Po celou dobu svého filmu Rudinská klade divákovi podobně sugestivní zavádějící otázku jako soudkyně, která poslala Wonku nepřímo na smrt: Jak se vyrovnáte s tím, že byl spolupracovníkem StB?

Dopis předjímá její pervertovaný pohled na historii, kdy při obhajobě svého snímku dnes říká, že Wonka zemřel v podstatě jako zdravý člověk, neboť neuměl tzv. sedět a že jeho smrt má logický rámec.

Filmové dílo Libuše Rudinské zapadá do současného trendu depolitizace komunistického režimu. Je ideologickým pohledem na minulost obdobně jako práce historika Michala Pullmanna, který tvrdí, že disent až do roku 1988 nebo 1989 nehrál téměř žádnou úlohu nebo pohledem politiků jako je Lubomír Zaorálek, Jiří Dienstbier nebo Michal Uhl podle nichž zde žádná totalita od roku ‛68 do roku ‛89 nebyla. …

Co ztrácíme s odstupem času

Z hlediska povahy totalitního režimu není náhodné, že se Wonka ocitl na pověstném pavilónu č. 17 v Bohnicích, kde mimochodem prohlásil o vychovateli, že „s takovým volem jednat nebude a že má jít doprdele“.

V roce 2000 ÚDV podala obvinění kvůli nezákonné hospitalizaci. Tehdy Úřad pro dokumentaci a vyšetřování zločinů komunismu (ÚDV) se rozhodl obvinit šest až osm osob, které podezíral, že nezákonně posílaly do blázince lidi nepohodlné tehdejšímu komunistickému režimu. Počet obviněných tehdy nebyl konečný. "Otevíráme jedno z nejpečlivěji střežených tajemství někdejšího komunistického Československa. Zneužívání psychiatrie je neobvykle choulostivou kauzou. Dotýká se nejen zákonnosti, ale i lékařské etiky," řekl náměstek ředitele ÚDV Pavel Bret. Podle zdroje UDV prošlo mezi lety 1949 a 1989 tajným pavilonem celkem 11 301 osob. …

http://blog.aktualne.cz/blogy/mirek-vodrazka.php?itemid=24204

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (2 Votes)