Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Kalendář událostí

čt dub 11 @08:30 -
OS Kolín - II. kolo: Šinágl a spol. obžalován
čt dub 18 @17:30 -
Praha Americké Centrum: ETIKA UMĚLÉ INTELIGENCE
st dub 24 @08:30 - 11:00PM
Zlín - konference: Baťův odkaz světu
čt dub 25 @09:00 - 01:30PM
Zlín - konference: Baťův odkaz světu

Nejnovější komentáře

  • 27.03.2024 18:58
    ČR dostane z EU 73 miliard Kč na investice do dopravy či ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 18:44
    „Lockdowny mají závažnější důsledky než samotný covid“ Z ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 08:59
    Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zhoršila ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 07:26
    Vážení přátelé zahrádkáři a sympatizanti ZO ČZS Pod Majerovic ...

    Read more...

     
  • 25.03.2024 17:28
    Universal supranational citizen Why does today's Europe face ...

    Read more...

     
  • 25.03.2024 17:26
    Univerzální nadstátní občan Proč dnešní Evropa čelí nebezpečí ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Papež potvrdil proces k blahořečení Češky Vojtěchy Hasmandové

Halík TempletonEvropa, naše společná vlast, matka velké kultury, z níž vzešly velké sny, ale i ničivé války, potřebuje novou generaci vzdělaných lidí, kteří budou schopni a ochotni převzít odpovědnost v intelektuálním i politickém životě. Evropa potřebuje duchovní lidi. - Prezident Masaryk řekl dva roky po vzniku Československé republiky: Demokracii už máme, teď bychom však potřebovali demokraty. Podobně my můžeme říci: Evropskou unii už máme, teď však potřebujeme skutečné Evropany - Velmi nebezpečný vývoj Putinova autoritativního režimu v Rusku včetně agrese proti Ukrajině a anexe Krymu by všem „euroskeptikům“měl konečně otevřít oči a ukázat nutnost hlubší jednoty demokratických států Evropy.

Václav Havel věřil v etický potenciál náboženství, morální vliv papeže Jana Pavla II. přispěl k rozšíření EU, říká v přednášce Tomáš Halík. Pronesl ji v rámci Sametového dne na Harris Manchester College, během nějž Oxfordská univerzita vzpomínala na listopadové události 1989 v Československu.

… Václav Havel definoval intelektuála jako člověka, „který se pokouší jít pod povrch věcí, dotýkat se jejich hlubších významů, příčin a následků“ a který „právě proto, že vnímá širší či hlubší souvislosti jevů, pociťuje širší či hlubší odpovědnost za svět“. Havel je přesvědčen, že právě v době globálního propojení světa, kdy i parciální a lokální politická rozhodnutí mohou mít nepřímý vliv na osud lidstva, by v politice měli být vítáni lidé „vzdělaní, hloubaví a především statečně a velkoryse myslící i na to, co je daleko za hranicemi jejich bezprostředního vlivu“.

… politik musí být zrcadlem převládajících nálad a dílčích zájmů. Byl přesvědčen, že politik má mít odvahu získávat občany pro své nepopulární představy, obhajovat je a přesvědčovat – ano, žádat je i o důvěru, že některé věci vidí lépe než většina, než „veřejné mínění“. Havel dodává, že si je vědom, že mnozí, kteří se o sobě samých domnívali, že vidí dál než ostatní, se ukázali jako nebezpeční svůdci. Ví, že mnoho intelektuálů stálo u zrodu moderních diktatur. Havel však hned dodává, že si je vědom, že mnozí, kteří se o sobě samých domnívali, že vidí dál než ostatní, se ukázali jako nebezpeční svůdci. Ví, že mnoho intelektuálů stálo u zrodu moderních diktatur. Proto připomíná ctnost, kterou podle jeho přesvědčení skutečný intelektuál musí mít: pokoru, s níž musí stále hledat pravdu. Intelektuál musí být, tvrdil Havel při různých příležitostech, „stále sám sobě podezřelý“.

… role intelektuálů v politice je dvojí: první vzít na sebe odpovědnost a konat, co považují za správné, a ta druhá nastavovat moci kritické zrcadlo a stále zkoumat, zda ti první slouží skutečně dobré věci.

… Spirituální a náboženské prvky v Havlově politické filozofii neměly destruktivní charakter, nikdy nesloužily k vypouštění nebezpečných monster fanatismu a nenávisti. Havel věřil v etický potenciál světových náboženství, věřil, že společenství víry (communities of faith) mohou být významným spojencem sekulárního humanismu ve vytváření toho, co nazývám ve svých textech „morální biosféra demokratické společnosti“.

… Tváří v tvář nebezpečí totální destrukce vzniká „solidarita otřesených“. Otřesení mají s duchovním člověkem společnou jednu důležitou vlastnost: překonali strach. Překonání strachu je zásadní pro zápas disidentů s totalitní mocí. Totalitní moc stojí na strachu a sama se ničeho nebojí tak jako lidí, kteří překonali strach a jsou schopni oběti.

… To bylo ve skutečnosti tajemství stability komunistických režimů. Víc než o moc armády a policie se mohly opírat o tuto nepsanou smlouvu mezi vládnoucími a ovládanými: když ovládaní budou apatičtí k veřejnému životu, když budou hrát dohodnutou hru, pak se režim nebude příliš vměšovat do jejich soukromého života. Vládnoucí a ovládaní budou spokojeni, nebudou se vzájemně rušit. Mír, svaté slovo propagandy sovětského bloku, který sám sebe nazýval „tábor míru“, byl klid hřbitova. V tomto klimatu zahnívání a morální korupce vznikal nový lidský typ: homo sovieticus, „sovětský člověk“. V této atmosféře vzájemného ustavičného předstírání mohl být skutečně nebezpečný jen ten, kdo jako dítě v pohádce Císařovy nové šaty vysloví neočekávaně prostou pravdu: Císař je nahý.

… „Nebojte se!“ – tato věta byla centrálním poselstvím prvního kázání, které jiný intelektuál ze střední Evropy, Karol Wojtyła, pronesl ve své nové roli, jako hlava největší náboženské komunity světa, katolické církve. Karol Wojtyła nastoupil na stolec sv. Petra v době, kdy církev již dlouho neměla ve světě prakticky jinou moc, než je moc slova. „Kolik vojáků má papež?“ zeptal se prý kdysi pohrdlivě vůdce Sovětů. A přece se papež Jan Pavel II. mocí slova a svým morálním vlivem stal zřejmě politicky nejvýznamnějším pontifikem v celých dlouhých dějinách papežství.

… Lze říci, že snad jediné skutečné proletářské revolty byly vzpoury polských dělníků proti komunistickému režimu. S dělnickými bouřemi se však režim vždy vyrovnal, zejména proto, že vůdcové stávek a nepokojů nedokázali formulovat politický program a nakonec se spokojili s uspokojením několika sociálních požadavků, zejména zvýšení mezd. Intelektuální disent měl politické vize, ale nikdy nebyl natolik početný, aby pro režim představoval skutečnou hrozbu.

… Minulost není zapečetěný hrob, v němž leží dávné události jako „bruta facta“, jako mrtvé skutečnosti, na nichž už nelze nic měnit. Minulost kráčí s námi a žije v nás.

Dva obrazy naděje

Druhý symbolický akt souvisí se snahou papeže Jana Pavla II. o dialog mezi náboženstvími a kulturami. Mám na mysli opakovaná setkání představitelů světových náboženství u hrobu svatého Františka. Jsem hluboce přesvědčen, že 20. století může zanechat v paměti lidstva dva obrazy naděje, které mohou být znamením, že to století nebylo jen bolestnou, temnou nocí dějin, nýbrž i okamžikem obratu a naděje. Je to snímek planety Země, pořízený při prvním přistání člověka na Měsíci, a pak fotografie papeže, který se drží za ruku s dalajlamou, s představitelem židů, muslimů a ostatních náboženství světa před bazilikou svatého Františka v Assisi.

… Evropa, naše společná vlast, matka velké kultury, z níž vzešly velké sny, ale i ničivé války, potřebuje novou generaci vzdělaných lidí, kteří budou schopni a ochotni převzít odpovědnost v intelektuálním i politickém životě. Evropa potřebuje duchovní lidi.

…. Velmi nebezpečný vývoj Putinova autoritativního režimu v Rusku včetně agrese proti Ukrajině a anexe Krymu by všem „euroskeptikům“měl konečně otevřít oči a ukázat nutnost hlubší jednoty demokratických států Evropy.

… Prezident Masaryk řekl dva roky po vzniku Československé republiky: Demokracii už máme, teď bychom však potřebovali demokraty. Podobně my můžeme říci: Evropskou unii už máme, teď však potřebujeme skutečné Evropany. Nacionalismus, národní egoismus, je po pádu ateistického náboženství komunismu nebezpečným opiem národů. Skutečnost, že Putinovu politiku podporuje velké množství Rusů, svědčí o tom, že v Rusku sice byly odstraněny ekonomické a politické poměry starého sovětského režimu, ale zůstává hlavní opora starého režimu – Soviet man. Skutečná síla a slabost společností nespočívá v jejich ekonomické a vojenské moci, nýbrž v mentalitě občanů.

… Je třeba, abychom se na evropských univerzitách učili být Evropany. Cítíme-li skutečnou odpovědnost za budoucnost našich národů, pak se budeme snažit hlouběji porozumět kultuře svého národa v evropském kontextu, pak se budeme snažit obohatit, rozšířit a prohloubit vědomí naší národní identity o evropskou dimenzi. Potřebujeme Evropany, jako byli Karol Wojtyła a Václav Havel.

Velký projekt evropské jednoty potřebuje novou spirituální sílu a intelektuální vitalitu.

Evropa dneška a zítřka potřebuje velké Evropany. 

Zdroj: Česká pozice 30.11.2014

* * *

Papež potvrdil proces k blahořečení Češky Vojtěchy Hasmandové

 

J.Š. 7.12.2014

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 1.00 (1 Vote)
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)