Dokumentaristce Libuši Rudinské se podařilo to, po čem mnoho tvůrců marně volá: po širší společenské reflexi své práce. Reakce na její film Pavel Wonka se zavazuje, který měl premiéru na jihlavském festivalu dokumentů, jsou ovšem ve velké většině negativní. Neděje se tak proto, že by režisérka sáhla na nedotknutelnou ikonu protikomunistického odboje, jak se to snaží prezentovat. Problém je v tom, jak svévolně zachází s fakty.
… Rudinská však více věří estébákúm. Ti „dosvědčují“, že Wonka o spolupráci stál. Hned několik jich tvrdí, že závazek podepsal před jejich očima. V tom si protiřečí. Rudinská, konfrontována s tou nelogičností, se v dokumentu jednoho z nich optá, zda tedy Wonka nepodepsal závazek dvakrát. Prý i to je možné... To nejjednodušší vysvětlení, že estébáci lžou, ji snad ani nenapadne. Dost možná proto, že předem „ví“, co chce sdělit, a podle toho ohýbá fakta. Poctivá práce dokumentaristy by ale měla být opačná: až na základě dat a hodnověrných svědectví si utvořit názor. … Problém je v tom, že jeden papír podle ní převáží celý disidentův život. Opět pomíjí souvislosti: StB by přece svého ochotného spolupracovníka nezavřela po pár měsících od vázacího podpisu za mříže a nenechala by ho později v kriminále zmučeného zemřít. Už samotný fakt, že písemný závazek existuje - a nebyl tedy součástí příslušného spisu StB, jenž byl spolu s ostatními těsně po listopadu skartován - vzbuzuje pochybnosti. Nechtěl s ním někdo hrát nějakou hru? A nehraje ji právě dnes s figurkou jménem Libuše Rudinská? Kdo se tady vlastně zavazuje?
* * *
„Odhalení“, že disident Wonka (1953-1988) podepsal závazek ke spolupráci, není nic nového, ví se o něm roky. Nová je jen jeho (des)interpretace. Podle Rudinské to samo o sobě dokládá, že občanský aktivista „vědomě spolupracoval“ se Státní bezpečností.
„Potkal jsem Pavla Wonku jednou nebo dvakrát, byl to člověk sui generis, ale rozhodně člověk, který měl odvahu. Znevažovat jeho odhodlání, psychologizovat a zůstávat v domněnkách pokládám za nehorázné. Dáma, jež film režírovala, si vůbec nedovede představit, co znamenalo odporovat tehdejšímu režimu, zvláště pro lidi mimo velká města,“ říká k tomu biskup Václav Malý, také někdejší disident. Každý, kdo se dostal do konfliktu s minulým režimem, si umí vyfabulovat několik možností, jak k podpisu vázacího aktu mohlo dojít: hra o čas, taktizování, podpis pod brutálním nátlakem...
Pavel Wonka vychází z dokumentu Rudinské jako kariérista a chameleon. Donášet měl na „Vaška Havlů“, Dominika Duku a na spoustu dalších. Potíž je, že se zde režisérka opírá výhradně o svědectví estébáků, tedy lidí, kteří měli lež v popisu práce a dodnes mají spoustu důvodů lhát. Je krajně nezodpovědné (a možná i trestuhodné) takto denunciovat člověka, který se nemůže bránit. Zemřel totiž za dramatických okolností v komunistickém kriminále. „Pavla Wonku si neidealizuji. Ale především proto, jak jeho život skončil, by měla být vůči němu zachována úcta. On položil život za svobodu, bojoval za ni svými prostředky a podle svých možností,“ přibližuje Václav Malý.
Rudinská však více věří estébákúm. Ti „dosvědčují“, že Wonka o spolupráci stál. Hned několik jich tvrdí, že závazek podepsal před jejich očima. V tom si protiřečí. Rudinská, konfrontována s tou nelogičností, se v dokumentu jednoho z nich optá, zda tedy Wonka nepodepsal závazek dvakrát. Prý i to je možné... To nejjednodušší vysvětlení, že estébáci lžou, ji snad ani nenapadne. Dost možná proto, že předem „ví“, co chce sdělit, a podle toho ohýbá fakta. Poctivá práce dokumentaristy by ale měla být opačná: až na základě dat a hodnověrných svědectví si utvořit názor.
Pomiňme drobnosti typu, že režisérka opakovaně komolí zkratku Státní bezpečnosti jako STB. Problém je v tom, že jeden papír podle ní převáží celý disidentův život. Opět pomíjí souvislosti: StB by přece svého ochotného spolupracovníka nezavřela po pár měsících od vázacího podpisu za mříže a nenechala by ho později v kriminále zmučeného zemřít. Už samotný fakt, že písemný závazek existuje - a nebyl tedy součástí příslušného spisu StB, jenž byl spolu s ostatními těsně po listopadu skartován - vzbuzuje pochybnosti. Nechtěl s ním někdo hrát nějakou hru? A nehraje ji právě dnes s figurkou jménem Libuše Rudinská? Kdo se tady vlastně zavazuje?
ALEŠ PALÁN
Katolický týdeník 45/ 4-10.listopadu 2014
* * *
Požadavek zaplatit za trailer k dokumentu „Pavel Wonka se zavazuje“ 20.000,-Kč, byl odmítnut
Jan Šinágl, 11.10.2014
Komentáře
advokát chudých vs. advokátka rudých
mrtvý disident vs. živí estébáci
Pravda a láska prohrává se lží a nenávistí.
Normalizace je zpět. Komunistická nenávist rovněž.
RSS informační kanál komentářů k tomuto článku.