Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 19.04.2024 18:09
    Ve Zlínském kraji dnes chybí 3000 míst pro přestárlé lidi.

    Read more...

     
  • 19.04.2024 16:56
    Spione und Saboteure – Wladimir Putin zeigt, dass er in seinem ...

    Read more...

     
  • 18.04.2024 14:44
    Ministerstvo zahraničí daruje Ukrajině pět aut. Jedno pancéřované ...

    Read more...

     
  • 18.04.2024 10:42
    Soukromý vlastník zcizil veškerý svůj majetek. Justice je bez ...

    Read more...

     
  • 18.04.2024 08:11
    Včera mi jeden pán v Praze, sledující mé zpravodajství ...

    Read more...

     
  • 17.04.2024 19:23
    Zdravím Vás pane Šinágle, něco se děje. Ministr Blažek podal ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

JAB avers Letadlem kolem svetaS Janem Antonínem Baťou za světovím obchodem od 6. ledna 1937 až 1. května 1937 –JAB v letadle JAB: MYSLET GLOBÁLNĚ, JEDNAT LOKÁLNĚ – VZDUCH JE NAŠE MOŘE!

„Člověk, jenž přežil dvě světové války, se později nevyhnul válce proti vlastním občanům importované ze Sovětského svazu a prováděné s neuvěřitelnou brutalitou a krutostí, cynickými metodami demoralizované části společnosti, lidmi ukřivděnými, neúspěšnými, nenávistnými a zhrzenými. Vždy ke kolaboraci připravenými. Tato „válka“ trvající až do poloviny šedesátých let, rozmetala vše, co nedokázali zbořit ani nacisté. Rozdělila československou společnost příkopy, jež se už nikdy nepodařilo zcela zasypat. Dotkla se všech, kteří za něco stáli, něčemu věřili a něco uměli.“

JAB letadlo 2015V uvedené době vykonal průmyslník Jan Antonín Baťa s posádkou (piloti Jan Šerhant, Václav Brtník, radiotelegrafista Josef Bačovský, letecký mechanik Josef Engliš a lékař výpravy MUDr. Walter Recht) v letounu Lockheed Electra významnou obchodní cestu kolem světa. Letadlo vykonalo cestu dlouhou cca 34 200 km. S cestami vlakem a lodí – přes oceán se ještě nelétalo - činila celková délka obchodní cesty cca 60 000 km.

Chystaná kniha je plnohodnotným pendantem ke knize Jana Antonína Bati: „Za obchodem kolem světa“ a tvoří ji přesné denní záznamy leteckého mechanika, pana Josefa Engliše, který vedl palubní deník s přesnými technickými údaji (lokality, délka letu, letiště, spotřeby PH a jiné podrobnosti). Na svou dobu jsou záznamy dokladem obdivuhodné logistiky. Zajištění a koordinaci letu dosvědčují Englišovu odbornost. Kniha bude doplněna dobovými fotografiemi z rodinného archivu Englišů a také fotkami kameramana a fotografa Alexandra Hackenschmieda. Text vychází rovněž z deníku lékaře výpravy MUDr. Waltera Rechta, který zpracovával dojmy výpravy beletristickou formou.

Připravovaná publikace ukazuje nejen obchodní stránku cesty, osobnost Jana A. Bati, profily členů posádky, ale také dokumentuje jedinečný výkon čs. letectví, neboť obchodní letectví se začalo rozvíjet právě v koncernu BAŤA. Na letišti v Otrokovicích koncern disponoval cca 50 letadly, které byly po technické stránce skvěle udržovány a zásluhu na úspěchu a funkčnosti leteckého parku měl zejména mechanik Josef Engliš.

Jeho vnuk, Ing. arch. Petr Engliš, zachoval pozůstalost svého děda, pečoval o ni a nyní poskytl do nakladatelství uvedené materiály. Koncipoval záměr a z větší části autorsky zpracoval texty knihy.

Technická podoba:

Vydání knihy se připravuje v rozšířeném formátu A5 (176 x 220 mm), celkový počet stran 224, z toho 216 stran černobílých a 8 stran barevných. Tisk na křídovém papíře mat. 100 g v pevné vazbě V8, bar. obálka, křída lesklá. Předpokládaný počet výtisků 700 – 1000 ks, předpokládaná cena Kč 350,- termín vytištění do 31. srpna 2015.

JAB EnglishKniha vyjde za finanční podpory zainteresovaných společností a firem, které s nakladatelstvím spolupracují již déle. V poslední době vyšla zlinensia:   „Vzpomínky“ od Prof. arch. Vladimíra Karfíka a kniha „Nevšední osudy Baťova exportéra“ od Ing. Inocence Krutila. Obě díla doplňují pohled na činnost obuvnického koncernu. Při prezentaci knih se zapojila Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, popularizoval je Zlínský kraj a Statutární město Zlín.

Nakladatelství ATELIER IM již více než dvacet let vydává zajímavá originální literární a odborná díla. Bližší informace na www.atelierim.cz

* * *

Slovo úvodem

„Ani ty nejabsurdnější události lidského života se nedějí bez souvislostí…“

Z průběhu života výjimečných lidí vidíme a cítíme nejlépe souvislosti a příčinné vztahy lidského údělu. Naděje začíná znovu klíčit, když je člověk úplně na dně, když zoufalství jako blesk osvětlí realitu, amplitudy života se objeví tak zřetelně, že vztah mezi maximem a minimem je přímo hmatatelný.

A to byly nejčastější momenty v životě a v práci Jana Antonína Bati, od jehož skonu právě letos, 23. srpna 2015, uplynulo padesát let.

Kniha, kterou čtenářům předkládáme, tvoří pendant k jeho dílu „Za obchodem kolem světa“. Obsahem i významem se tento úsek protagonistova života řadí ke šťastnému období – k onomu maximalistickému, kdy se sny změnily ve skutečnost a to, co si předsevzal, se zdařilo.

Uskutečnil svůj sen! Jako první na světě, obklopen spolupracovníky - leteckými odborníky - dokázal, že obchod budoucnosti si nelze představit bez letadel a letectví. Jen to je způsob, jak rychle navázat kontakty, získat zakázky a uzavřít smlouvy. Přímá setkání jsou důležitá, jak v osobním, tak v obchodním jednání - a v politickém životě jsou přímo nenahraditelná!

Jsme vděčni panu Josefu Englišovi, vedoucímu leteckého oddělení Baťova koncernu, který ve funkci palubního mechanika letounu Lockheed L-10A Electra psal během letu podrobné záznamy a doplňoval je technickými zprávami, odbornými údaji a mnoha logistickými odkazy.

Jeho vnuk, Ing. arch. Petr Engliš, společně s paní Mgr. Janou Lipčíkovou, navázali s nakladatelstvím kontakt, zapůjčili podklady a dílo doporučili k vydání. Bylo umožněno rozšířit vědomosti a fakta o významné letecké cestě J. A. Bati, přiblížit jeho osobnost a nahlédnout do slavných dob obchodního letectví, které se poprvé v ČSR začalo rozvíjet právě v koncernu Baťa. Na letišti v Otrokovicích se nacházelo padesát letadel a vedoucím jejich provozu a údržby byl pan Josef Engliš. V blízkosti letiště se také nacházelo sídliště typických červených domků, kde žili zaměstnanci a jejich rodiny v úzkých osobních a pracovních kontaktech.

Pečlivé uchování všech dokumentů, jejich studium a znalost umožnily panu Ing. arch. Petru Englišovi, aby se zhostil úlohy autora knihy a v šesti podrobných kapitolách zodpovědně zpracoval texty deníků svého děda, aby je doplnil rodinnou historií a souvislostmi o rodinách Englišů, Baťů a všech účastníků letecké výpravy. Propagace knihy se ujal nejmladší potomek rodu, pan Mgr. Petr Engliš ve své pražské agentuře. Rovněž on přiblížil tuto nevšední oblast podnikání Jana Antonína Bati odborné i laické veřejnosti.

Zachovaný odkaz se nachází v albu s cca 200 fotografiemi, které pořídili účastníci výpravy. Jsou mezi nimi i fotografie Alexandera Hackenschmiedta, proslulého fotografa a kameramana firmy, který odešel r. 1939 do USA.

V albu se nacházejí také výstřižky novinových článků z československého, krajanského a amerického tisku. Materiály jsou doplněny osobním kalendářem pana Josefa Engliše. S pečlivostí sobě vlastní a přímo „baťovskou“ zaznamenával denní události, jak technické, tak zážitkové. Skvěle doplňují souhrnnou zprávu pro firmu, kterou po zdárném letu vypracoval.

Lékař výpravy, MUDr. Walter Recht, psal po dobu letu zážitkový deník a jeho svěží povídání jsme rovněž do knihy zařadili.

Předmluvou knihu obohatil vnuk Jana Antonína Bati, pan John Bata Nash z USA – New Hampshire a nejstarší vnučka, paní Dolores Ljiljana Arambasic z Brazilie napsala živou vzpomínku. Často jezdí do České republiky, je právníčkou s rozsáhlými znalostmi slovanské a zejména české historie. Obdržela v červnu 2015 od ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka cenu Gratia Agit za šíření dobrého jména ČR v zahraničí.

Z obou příspěvků a vystupování příbuzných na veřejnosti je zřejmý obdiv a přesvědčení, že se vysvětlí všechny rozpory a nesnáze rozvětvené rodiny. Vždyť Tomáš Baťa - zakladatel i Jan Antonín Baťa - budovatel a pokračovatel, pociťovali vůči sobě vždy respekt! A stojí za námahu i přemýšlení, jak v jejich odkazu a  díle pokračovat.

Jak říká JUDr. Jan Ruml, bývalý český politik a disident:

„Člověk, jenž přežil dvě světové války, se později nevyhnul válce proti vlastním občanům importované ze Sovětského svazu a prováděné s neuvěřitelnou brutalitou a krutostí, cynickými metodami demoralizované části společnosti, lidmi ukřivděnými, neúspěšnými, nenávistnými a zhrzenými. Vždy ke kolaboraci připravenými. Tato „válka“ trvající až do poloviny šedesátých let, rozmetala vše, co nedokázali zbořit ani nacisté. Rozdělila československou společnost příkopy, jež se už nikdy nepodařilo zcela zasypat. Dotkla se všech, kteří za něco stáli, něčemu věřili a něco uměli.“

Vyslovujeme opravdové poděkování všem našim donátorům, neboť právě oni základní myšlenku smíru a pokračování v baťovském duchu pochopili, i když navazování na tradice a pracovní metody obou geniálních bratří není vždy jednoduché a bez problémů.

Věříme spolu s nimi, že rozvíjením tvůrčího myšlení, důrazem na poctivost v práci bez vedlejších ambicí, úhybných a lživých manévrů, prací pro blaho obecné a ne osobní, se odkaz obou bratří splní!

Doslova překvapením a snad i šokem pro odborníky a širokou veřejnost byl návrat opravdového hrdiny do vlasti, totiž letounu Lockheed L-10A Electra s výrobním číslem 1091, který nese imatrikulaci OK CTB.

JAB Zlin navrat z cestyTuto původní baťovskou Electru se podařilo zakoupit v USA od texaského sběratele, MUDr. J. R. Almanda, českému fanouškovi letectví a rychlostí 140 uzlů (260 km/h) přiletět z provincie Ontario (Canadian Warplane Heritage Museum Hamilton) Kanada přes Gronsko, Island, Britanii a další země do ČR na letiště Točná. Let začal 21. května 2015 a Electra dosedla na letiště Točná 28. května 2015. Posádka byla ve složení piloti: Milan Vacík, Nikola Lukačovič, Ivo Lukačovič a Jan Štindl. Palubními mechaniky byli pánové: Jaroslav Anýž a Václav Bejček. Výborný stroj, kterého užila také Amelie Earhartová doletěl bezpečně domů a 6. června 2015 byl představen odborníkům a veřejnosti v Pardubicích na leteckém dnu.

Věříme, že předkládaná kniha znovu připomene duch baťovského podnikání a podobně, jako v jiné memoárové literatuře, promluví ke čtenáři osobnost, která věděla, co je práce a zodpovědnost. Znovu jde (jako u arch. Vladimíra Karfíka, ing. Inocence Krutila, aj.) o to, aby osobní angažovanost ve firmě, vztah k majiteli jako spolupracovníkovi a obráceně, vyvolávaly cíleně harmonické pracovní vztahy, a tím i možnost expanze v podnikání a nadšení pro nové objevy.

Nikdy není pozdě začít, jde jen o to jít dál a více vidět smysl cesty, než pouhé cíle!

 

PhDr. Irena Voštová & Ing. arch. Miloš Bařinka

nakladatelství ATELIER IM, Luhačovice

* * *

Připomínka 50. výročí smrti geniálního podnikatele Jana Antonína Bati 23. 8. 1965

Expozice: Princip Baťa - Dnes fantazie, zítra skutečnost

Abychom nezapomínali: diskusní příspěvek Ing. Dr. Jaromíra Vlčka ke konferenci o Janu Antonínu Baťovi ve Zlíně 2. -3. května 2007

Baťa to uměl; a to my ne, a to my ne

Milan Zelený: Čtyři města, most, továrny… jak Jan A. Baťa měnil Brazílii

To byl Jan Antonín Baťa

Letadlo J.A. Bati se už vrátilo – kdy se „navrátí“ v médiích i majitel a jeho stále aktuální odkaz dnešku?!

Malá, aktuální vzpomínka na Baťův zdravý rozum

Baťova Electra se vrací: První přelet nad Kanadou

Jan Antonín Baťa: Batanagar – odbojové aktivity během II.světové války

Z české historie: ztraceno a nalezeno

Pomoc Batanagru poskytnutá RAF přesáhla 1 miliardu US dolarů

ČESKÁ ZÁLEŽITOST

Bouřlivé roky a naprosto mimořádné podnikání: Baťa 1932-1945

Zapomenutá historie: Jan Antonín Baťa podporoval vyškolení 1000 nových pilotů k obraně Československa v roce 1935!

JAN BAŤA A ZÁCHRANA 2000 ŽIDOVSKÝCH RODIN

Slovenští „Reportéri“ pomlouvají Jana Antonína Baťu pomalu jako komunisté v 50.letech – v symbolický den 7.listopadu…?!

CRISIS 1939: Shlédl jsem nejdražší film ve svém životě - za 1350,-Kč!

Tisková konference ve věci Jana Antonína Bati a právoplatných dědiců majetku koncernu Baťa

Bratislava: TK Johna G.Bati-Nashe (2013-09-18)

Tisková zpráva: Jan Antonín Baťa zůstává na Slovensku zločincem – jeho vnuci se proti tomu bouří a obracejí se na ústavní soud

 

Jan Šinágl, 27.8.2015

* * *

http://magazin.ceskenoviny.cz/zpravy/vznika-kniha-o-batove-predvalecne-obchodni-ceste-kolem-sveta/1229982

https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-live-zajimavosti/326304/vznika-kniha-o-batove-predvalecne-obchodni-ceste-kolem-sveta.html

http://www.financninoviny.cz/zpravy/index_img.php?id=342570

http://www.radio.cz/cz/rubrika/zpravy/vznika-kniha-o-batove-predvalecne-obchodni-ceste-kolem-sveta

http://www.rozhlas.cz/krajane/clanky/_zprava/o-batove-predvalecne-obchodni-ceste-kolem-sveta-vznika-kniha--1504554

http://www.lidovky.cz/vznika-kniha-o-batove-velke-obchodni-ceste-kolem-sveta-zverejni-unikatni-fotky-19t-/kultura.aspx?c=A150624_130657_ln_kultura_hep

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (3 Votes)
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)