Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Kalendář událostí

čt dub 11 @08:30 -
OS Kolín - II. kolo: Šinágl a spol. obžalován
čt dub 18 @17:30 -
Praha Americké Centrum: ETIKA UMĚLÉ INTELIGENCE
st dub 24 @08:30 - 11:00PM
Zlín - konference: Baťův odkaz světu
čt dub 25 @09:00 - 01:30PM
Zlín - konference: Baťův odkaz světu

Nejnovější komentáře

  • 28.03.2024 15:57
    Číslo 13 ‧ 28. března ‧ 2024 Týdeník Echo AD Rodina, nebo ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 18:58
    ČR dostane z EU 73 miliard Kč na investice do dopravy či ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 18:44
    „Lockdowny mají závažnější důsledky než samotný covid“ Z ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 08:59
    Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zhoršila ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 07:26
    Vážení přátelé zahrádkáři a sympatizanti ZO ČZS Pod Majerovic ...

    Read more...

     
  • 25.03.2024 17:28
    Universal supranational citizen Why does today's Europe face ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Batuv kanalJak se myšlenka stala realitou

Napsal John Nash, 10.6.2016

Většina Čechů nezná pozadí vzniku Baťova kanálu nebo počátky vzniku města Otrokovice (dříve Baťova). Jak se tyto velkolepé projekty staly součástí dnešní reality. Je pro mne nepochopitelné, proč nejsou tyto základní historické skutečnosti veřejnosti známy. Pokusím se tuto historii osvětlit.

Myšlenka ovládnutí moravské vodní cesty je velmi stará. Nicméně, první dobře zdokumentované studie na toto téma pocházela od českého inženýra Stanislava Suka. V roce 1919 dokončil studii o tom, jak ovládat a využít vodní cesty na řece Moravě. Primárním zájmem pro Sukovy studie bylo zmírnit problém vysoké vody během období záplav a Batuv kanal IIregulace vody během období sucha podél řeky Moravy. Tomáš Baťa sn. se intenzivně začal zajímat o Sukův výzkum a stal se podpůrcem tohoto projektu, přestože doba Tomáši Baťovi sn. nepřála. Tomáš začal nadšeně stavbu v oblasti známé jako Zlínské předměstí (Otrokovice jsou jím dodnes) podél řeky Moravy. Brzy po dokončení prvních továrních budov, přišly záplavy a naprosto zničily všechny nové budovy. Tato destruktivní událost potvrdila správnost analýzy Suka. Tomáš osamoceně dále budoval toto území, dokud problém záplav nebyl vyřešen. Tomáš Baťa sn. se snažil přesvědčit vládu, aby podpořila myšlenku, učinit z hlavních řek v Československu splavnou a kontrolovatelnou oblast. To se ukázalo být pro vládu příliš rozsáhlé, přes jeho enormní úsilí, aby projekt vláda podpořila. Tomáš Baťa zemřel při leteckém neštěstí v roce 1932 před vybudováním Baťova kanálu. Naštěstí, Batuv kanal IIITomášův mladší bratr Jan Antonín Baťa měl dostatek energie, nápadů a odhodlání úspěšně tento obrovský projekt dokončit. Jan pojmenoval nové město Baťov po jeho bratrovi Tomáši. Výstavba Baťova byla dokončena v polovině roku 1930. Baťův kanál byl dokončen v roce 1938.

Inspirací pro to, co nakonec dalo vzniknout Baťovu kanálu byl Stanislav Suk. Tomáš Baťa sn. byl osobou, která se snažila přesvědčit vládu pro podporu Sukovi myšlenky. Osobou, která byla hlavní hybnou silou výstavby Baťova kanálu a Otrokovického předměstí, byl Jan Antonín Baťa.

Jan Antonín Baťa, ředitel firmy Baťa, nařídil začátek prací na Baťově kanálu dne 16. října 1934. Bata Jan a TGMKanál byl dokončen o čtyři roky později na podzim roku 1938. V rámci tohoto projektu Jan Baťa založil společnost s názvem Moravská plavební a.s. Nová společnost Jana Antonína Bati získala první přepravní licenci na Moravě pro řeku Moravy a její přítoky.

Informace o Stanislavu Sukovi lze nalézt v knize vydané krátce po smrti Tomáše Bati sn. kde jsou uvedeny Sukovy plány. Najdete je na stranách 215-224 v knize s názvem, Tomáš Baťa, Úvahy Projevy, 1932.

Podklady Jana Antonína Bati k Baťovu a Baťovu kanálu lze nalézt v knize nazvané, Baťovi muži a dílo, 1935. Najdete na stranách 151-156.

P.S.

Z originálu - Jan Antonin Bata Moves a Mountain and Tames a River – přeložil J.Š.

* * *

J.Š. 10.6.2016

* * *

Česká televize neukazuje pravdu o Janu Antonínu Baťovi

Fokus Václava Moravce „Češi Čechům“, aneb jací jsme

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 1.00 (2 Votes)
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)