Jak se myšlenka stala realitou
Napsal John Nash, 10.6.2016
Většina Čechů nezná pozadí vzniku Baťova kanálu nebo počátky vzniku města Otrokovice (dříve Baťova). Jak se tyto velkolepé projekty staly součástí dnešní reality. Je pro mne nepochopitelné, proč nejsou tyto základní historické skutečnosti veřejnosti známy. Pokusím se tuto historii osvětlit.
Myšlenka ovládnutí moravské vodní cesty je velmi stará. Nicméně, první dobře zdokumentované studie na toto téma pocházela od českého inženýra Stanislava Suka. V roce 1919 dokončil studii o tom, jak ovládat a využít vodní cesty na řece Moravě. Primárním zájmem pro Sukovy studie bylo zmírnit problém vysoké vody během období záplav a regulace vody během období sucha podél řeky Moravy. Tomáš Baťa sn. se intenzivně začal zajímat o Sukův výzkum a stal se podpůrcem tohoto projektu, přestože doba Tomáši Baťovi sn. nepřála. Tomáš začal nadšeně stavbu v oblasti známé jako Zlínské předměstí (Otrokovice jsou jím dodnes) podél řeky Moravy. Brzy po dokončení prvních továrních budov, přišly záplavy a naprosto zničily všechny nové budovy. Tato destruktivní událost potvrdila správnost analýzy Suka. Tomáš osamoceně dále budoval toto území, dokud problém záplav nebyl vyřešen. Tomáš Baťa sn. se snažil přesvědčit vládu, aby podpořila myšlenku, učinit z hlavních řek v Československu splavnou a kontrolovatelnou oblast. To se ukázalo být pro vládu příliš rozsáhlé, přes jeho enormní úsilí, aby projekt vláda podpořila. Tomáš Baťa zemřel při leteckém neštěstí v roce 1932 před vybudováním Baťova kanálu. Naštěstí, Tomášův mladší bratr Jan Antonín Baťa měl dostatek energie, nápadů a odhodlání úspěšně tento obrovský projekt dokončit. Jan pojmenoval nové město Baťov po jeho bratrovi Tomáši. Výstavba Baťova byla dokončena v polovině roku 1930. Baťův kanál byl dokončen v roce 1938.
Inspirací pro to, co nakonec dalo vzniknout Baťovu kanálu byl Stanislav Suk. Tomáš Baťa sn. byl osobou, která se snažila přesvědčit vládu pro podporu Sukovi myšlenky. Osobou, která byla hlavní hybnou silou výstavby Baťova kanálu a Otrokovického předměstí, byl Jan Antonín Baťa.
Jan Antonín Baťa, ředitel firmy Baťa, nařídil začátek prací na Baťově kanálu dne 16. října 1934. Kanál byl dokončen o čtyři roky později na podzim roku 1938. V rámci tohoto projektu Jan Baťa založil společnost s názvem Moravská plavební a.s. Nová společnost Jana Antonína Bati získala první přepravní licenci na Moravě pro řeku Moravy a její přítoky.
Informace o Stanislavu Sukovi lze nalézt v knize vydané krátce po smrti Tomáše Bati sn. kde jsou uvedeny Sukovy plány. Najdete je na stranách 215-224 v knize s názvem, Tomáš Baťa, Úvahy Projevy, 1932.
Podklady Jana Antonína Bati k Baťovu a Baťovu kanálu lze nalézt v knize nazvané, Baťovi muži a dílo, 1935. Najdete na stranách 151-156.
P.S.
Z originálu - Jan Antonin Bata Moves a Mountain and Tames a River – přeložil J.Š.
* * *
J.Š. 10.6.2016
* * *
Read more...