Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 24.04.2024 10:01
    Odsouzený kriminálník Maxim Ponomarenko opět podniká v ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 09:00
    Dobrý den vážený pane Šinágle, obracím se na Vás, protože ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 07:47
    Předpokládám, že paní Gavlasové a jejím klientům bylo zveřejněním ...

    Read more...

     
  • 20.04.2024 12:42
    Mgr. Jana Gavlasová, advokát, Západní 449, 253 03 Chýně ...

    Read more...

     
  • 19.04.2024 18:09
    Ve Zlínském kraji dnes chybí 3000 míst pro přestárlé lidi.

    Read more...

     
  • 19.04.2024 16:56
    Spione und Saboteure – Wladimir Putin zeigt, dass er in seinem ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Cílem zákona o státní službě bylo depolitizovat státní správu, posílit její profesionální charakter a stabilitu a též zvýšit i její efektivitu. A jak to vypadá ve skutečnosti? - Rozhodně tak nemáme státní správu nepolitickou; proto zůstává sama budoucnost služebního zákona nejasná. Těžko si představit, že by po případné změně vládních stran noví ministři svodům na přeobsazení některých pozic odolali.

… Se zákonem počítá od roku 1993 naše ústava a jeho první verze byla schválena k roku 2004. Všechny vlády bez ohledu na jejich politické složení však její reálnou účinnost odsouvaly, celkem se tak stalo pětkrát. V tichosti byla tato první verze zrušena až nyní, aniž by kdy začala fungovat. … Česká republika měla vznik a přijetí služebního zákona daný jako povinnost při vstupu do Evropské unie. Není proto divu, že unijní orgány považovaly jeho neustálé odkládání za velký problém. Funkční zákon se nakonec stal nepřekročitelnou podmínkou pro čerpání evropských fondů do roku 2020.

Hrozba, že by Česká republiky o část ze 700 miliard korun přišla, byla silným motivačním faktorem. Vláda musela při přijímání zákona čelit ostrým námitkám opozice včetně hrozby obstrukcí. Nakonec bylo dosaženo konsensu, což je ve sněmovní historii poměrně nevídaná věc.

… Hlavním cílem zákona je oddělení politické úrovně od samotného výkonu administrativy. Toho chce zákon dosáhnout tím, že na jednotlivých úřadech zřizuje funkce státních tajemníků a personálních ředitelů, kteří jsou ve své činnosti poměrně nezávislí. Všechna vedoucí místa mají být obsazována výběrovými řízeními za předem daných podmínek. Problém se ovšem skrývá v detailu.

… Ministři Sobotkovy vlády na tento stav zareagovali téměř bezezbytku tak, že naplnili své úřady maximálním počtem náměstků, mnohdy je jich až osm až devět. Jde rozhodně o nejvyšší počty osob na této úrovni od vzniku České republiky, což je samo o sobě významné.

Při tomto obsazování se na „úřednická“ místa dostali i vysloveně straničtí nominanti. To lze dokázat například i naším předchozím průzkumem, který ukazuje, že za první rok vlády vyměnili ministři prakticky všechny své náměstky, na některých úřadech (MMR) i opakovaně. Vzhledem k „bezpečnosti“ této pozice před dalšími změnami po 1. 7. 2015 byl na „úřednická“ místa daleko větší tlak, než na místa politická.

Zákon jako úspěch?

Státní zaměstnanci získají služební poměr: řadoví úředníci jej postupně získají natrvalo, vedoucí pracovníci sice ihned, ale jen do dalších řízení, která budou maximálně za dva roky. Pokud se Sobotkova vláda udrží, může „své“ lidi na konkrétních místech udržet napevno. Další změny na úřadech se už budou ministrům dělat o něco obtížněji, zvláště pokud půjde o pozice méně politicky důležité.

Už nyní lze proto celou normu předběžně zhodnotit. Jejím cílem bylo státní správu stabilizovat, postupně zvýšit její výkon a transparentnost. Fungování služebního poměru jistě nebude ideální, zdá se však jde o krok správným směrem.

Jenže – samostatnou kapitolou je však odpolitizování státní správy. Současným ministrům se podařilo nejdůležitější místa v celé administrativě pečlivě vyčistit, obsadit vlastními lidmi a ty v jejich funkcích pojistit. Nestane-li se něco zásadního, hlavní nominanti se ve státních službách usadí natrvalo. A v tomto případě nejde o úspěch zákona a jeho cílů, ale o úspěch vládních stran a jejich personálně politických záměrů.

Rozhodně tak nemáme státní správu nepolitickou; proto zůstává sama budoucnost služebního zákona nejasná. Těžko si představit, že by po případné změně vládních stran noví ministři svodům na přeobsazení některých pozic odolali.

http://hlidacipes.org/zakon-o-statni-sluzbe-kompromis-ktery-na-uradech-nechava-moc-v-rukou-politiku/?ct=t%28Newsletter_112_13_2014%29

* * *

J.Š.2.7.2015

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 1.00 (1 Vote)
Share

Komentáře   

0 #4 Bermann 2015-07-03 13:29
Že by Beamte dostával v Německu na rozdíl od Česka ještě nějaké odměny za práci, kterou má v náplni jsem ještě neslyšel,ale může postoupit do vyšší platové skupiny, konečně i Angestellte-zam ěstnanec si může v BAT o něco polepšit. Být úředníkem lze ale ne u cizince do 40 let věku a i když si neplatí nemocenskou, může z titulu Beamte nemocensky bez extra pojistit i manželku v domácnosti nebo na ní požádat o příspěvek při vyšetření apod. Dobrý důchod - Pension nikoliv Rente je zajištěna. Určitě to zavedou v státní službě i tady, stejně se vždy řídí podle Německa. Uvidíme, kdy se bude chodit také v 67. Zlatí Francouzi,určit ě chudší než Němci, u těch byl odchod do důchodu přece v 60, pak 62 a nyní se snad vrací k 60?
0 #3 Horský 2015-07-03 13:19
Tak už se to na nás hrne. Viz Lidové noviny 1.července 2015:
Česko, ráj náměstků.Ode dneška.To se budou v státní službě mít, počet náměstků v prosinci 2013 : 66, v červenci 2015 : 93
Ještě třeba zveřejnit platy a také jaké je čekají pravidelné odměny, kde se na nějaké stotisícovky navíc nehledí, hlavně sedět na židli, brát vysoký plat a pracovat až přijde odměna. A co teprve důchod!
-1 #2 Bergmann 2015-07-02 11:02
Oprava:
úředník může mít za stejnou práci mnohem vyšší plat a tedy i důchod...
-1 #1 Bergmann 2015-07-02 10:01
Jen aby se státní služba nerovnala té německé,v Öffentlicher Dienst. Nevím,zda to nadále platí v EU, ale tři kategorie ještě jistě od Bismarcka, tedy Beamte-úředník, Angesttellte-za městnanec a Arbeiter-dělník je neustále důvodem k protestům. Totiž, že úředník může mít za stejnou práci mnohem nižší plat a tedy i důchod, kdežto úředník až dvojnásobný, velmi dobrou penzi /např.učitelé/, nemusí odvádět příspěvky na nemocenské
pojistění apod. Akorát nesmí stávkovat,
i může mít o něco delší pracovní dobu.
Po 45 letech služby se dá odejít do důchodu i v 63 namísto dnešních německých 67.Kohl kdysi navrhoval až v 70, i o tom se diskutuje, v Německu chybí odborné síly. Z příspěvků na nemocenskou a pečovatelské služby /extra k důchodu, což v Čechách není/ se platí daně od určité hranice, která se stále zvyšuje /v roce 2040 stoprocentní/ i když už jednou byly zdaněny odvody z platu.

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)