… My se bojíme své vlastní slabosti. Toho, že nejsme intelektuálně dostatečně vybaveni. Že za sebou máme tu nevelmi příjemnou historii. Vždyť kolik rodin má doma stříbrné příbory zabavené jiným lidem? … „A co jste dělali před šestadvaceti lety? Vždyť jste žili v nedemokratickém režimu! A co, šíleli jste? Šli jste a řekli „ne“? Až když to bylo bezpečné, pro jistotu 26. listopadu 1989...“ Víte, čeho se skutečně bojím já? Ani ne tak našich nácků, protože jsou viditelní, já se celý život bojím slabochů. … za vidinu kariéry, nějakého postu či zkonfiskovaného majetku měníme víry lehce. My o sobě víme, že jsme jednou hajlovali a za pár let jsme křičeli „Pověste Horákovou!“. Střední Evropa je nebezpečné území. Prožili jsme dva totalitní režimy, které absolutně znegovaly hodnotový systém našich předků. Žijeme ve státě, kde si Zápotockého manželka po zatčení Slánského vzala jeho peřiny! Připusťme konečně, co také jsme. …
PRAHA Její rozhovor pro pořad České televize Události komentáře minulé úterý spustil lavinu obdivných i odsuzujících reakcí na sociálních sítích. Ukázky z něj lidé sdíleli se svými přáteli ještě o několik dní později, o čemž se videím s roztomilými koťátky může jen zdát. O histerii kolem uprchlíků, kolaboranství v nás a o tom, proč si připadáme jako oběti. Ostatně není divu. Slovenská opoziční poslankyně a někdejší populární herečka Magdaléna Vášáryová v televizi označila střední Evropu za nebezpečnou a Středoevropany za kolaboranty, kterým jde jen o vlastní prospěch. Hned druhý den měla shodnou okolností cestu do Česka a přiznávala, že takovou bouřlivou odezvu nečekala. Zároveň si však ještě na adresu Čechů, Slováků a Maďarů a jejich reakci na vlnu lidí na útěku před válkou přisadila.
LN Sedmdesát procent Čechů a stejný podíl Slováků je proti přijímání uprchlíků ze Sýrie a z Afriky. Odůvodňují to tím, že by běženci ohrozili naše křesťanské hodnoty. Vy tvrdíte, že je to falešné, protože žádní skuteční křesťané nejsme.
Všichni jsme vyrostli na hierarchii křesťanských hodnot, ale ne všichni jsou křesťané. Je jedno, jestli věříte v toho dědečka nahoře, nebo trochu kultivovaněji v sílu, která řídí svět. Jde o naše kulturní podhoubí, formované například desaterem. Podvědomě víme, co je špatně a co dobře, i když se podle toho vždycky neřídíme.
LN Proč se ale lidé na tohle, jak říkáte, křesťanské kulturní podhoubí odvolávají najednou až teď, v souvislosti se svým odporem k uprchlíkům?
Protože jsme si vědomi toho, že za vidinu kariéry, nějakého postu či zkonfiskovaného majetku měníme víry lehce. My o sobě víme, že jsme jednou hajlovali a za pár let jsme křičeli „Pověste Horákovou!“. Střední Evropa je nebezpečné území. Prožili jsme dva totalitní režimy, které absolutně znegovaly hodnotový systém našich předků. Žijeme ve státě, kde si Zápotockého manželka po zatčení Slánského vzala jeho peřiny! Připusťme konečně, co také jsme. Na druhou stranu jsme posledních 25 let neuvěřitelně úspěšní, ale jako bychom tomu nedokázali uvěřit. Zastavili jsme se a řekli jsme si: „Ne ne ne, my jsme přece oběť, jako vždycky.“ Bojíme se, že ztratíme naše kulturní hodnoty, křesťanství, ale vždyť my jsme ho ztratili dávno! Vzdali jsme se ho za komunismu, za fašismu. Moje obava jde ale dál. Až lidé, kteří teď podléhají davové hysterii okolo uprchlíků – a slovo hysterie je tady na místě, když se babičky ze vsi zcela vážně bojí, že je běženci znásilní –, zjistí, že jenom podlehli manipulaci a že se báli zbytečně, neřeknou si přece: „Ach jo, tak příště to nemůžu vidět takhle.“ Ne, oni tu nenávist a ten strach, které v sobě mají, nasměrují někam jinam. A kam je mohou nasměrovat? Jedině dovnitř naší společnosti. Až se ukáže, že běženci nejsou zdaleka takový problém, jak se obávali, otočí se jejich nenávist vůči některé skupině obyvatel uvnitř našich států. Davové šílenství nikdy netrvá dlouho. A ti lidé budou muset pro svou nenávist najít nějaké jiné kanály.
LN Proč jsou frustrace a z toho plynoucí strach a nenávist tady ve střední Evropě silnější než jinde na kontinentě?
Ona to není náhoda, že nás vždycky chtěl někdo ovládnout, rozdělit. Byli jsme jako celek po rozpadu monarchie nečitelní. Staletí jsme prožívali a přežívali - my Slováci doslova, vždyť jsme málem vyhynuli - proto, že jsme byli a cítili se být obětí. Být obětí a cítit se obětí jsou ale dvě věci. Skutečná oběť se obětí ani cítit nemusí - a naopak jako oběť se můžete cítit, i když jí nejste. Zjistíte, že je to báječná životní strategie. Když jste oběť, nikdo po vás nic nechce. Nikdo nechce, abyste za něco převzala odpovědnost, všichni vás litují. A my jsme se v tom pocitu zabydleli. Většině lidí vyhovuje, když se mohou cítit jako chudáčci. Říkají: „My nemáme dost, počkejte, až budeme mít dost, pak možná pomůžeme.“ Takže nejdřív se musíme zbavit pocitu oběti a převzít odpovědnost za to, abych citovala svého muže, „že těch pár kotrb (slovenský hovorově hlav) jsme taky rozbili“. To se netýká jen nás, ale taky třeba Maďarů, kteří se pocitem oběti přikryli už v roce 1990. Měli tehdy v politické reprezentaci historiky, premiéra Józsefa Antalla a ministra zahraničí Gézu Jeszenszkého, a ti najednou vytáhli Trianon jako největší katastrofu maďarského národa. Od té doby žijí Maďaři pod trianonským parapletem a jsou obětí. Poslouchejte Orbána. V každém jeho projevu se nejméně třikrát objeví: „Tihle nám chtějí dělat zlo, tamti nám chtějí dělat zlo. Ale my se nedáme, my půjdeme proti.“ To je bezpečná strategie pro získání třiceti procent voličů.
LN Politikům se nedaří rozjitřené nálady mírnit. Co církvi?
Já žertem říkám, že naši slovenští biskupové zřejmě chtějí také vyhrát volby. Nebo se snad bojí, že když začnou mluvit proti strachu z uprchlíků, babičky jim nepřijdou do kostela. Naše církevní hierarchie uprchlíky nepodpořila, a dokonce se několik kněží postavilo proti papeži. To je nevídané a je to důvod začít se bát. Když selžou politici, když selže prezident, což se naštěstí Slovenska netýká, když selžou novináři, kteří píší štvavé články, protože jejich platy závisí na čtenosti novin, když selže inteligence a univerzitní profesoři, měla by zůstat církev. Podívejte se na Německo. Jestli někdo nyní vychází z křesťanských hodnot, je to Angela Merkelová, dcera pastora.
LN Myslíte, že její vstřícnost vůči běžencům, která ji stála první místo na žebříčku popularity německých politiků a odsunula ji až na čtvrtou, vychází z jejího křesťanského rodinného zázemí?
Ano, zcela určitě. A také z toho, že ji bezprostředně neohrožují volby. Ale je tam ještě jedna věc: německý pocit viny. Ona svým jednáním dává najevo, že Němci se sice nemohou zbavit té jaspersovské viny za to, že způsobili dvě světové války a hekatomby mrtvých. Ale dnes mají možnost jít dál a stát se morálními vítězi dneška.
LN Potíž je v tom, že u nás se i někteří představitelé elity veřejně vyjadřují ve smyslu: „Mějme strach z islámu, protože by jednou mohly být ohroženy naše demokratické hodnoty.“'
Pak se jich musíte ptát: „A proč si myslíte, že byste byli ochotni se těchto hodnot tak snadno vzdát? Není to tím, že už jste se jich - vaše rodina či společenská vrstva - v minulosti párkrát vzdali?“ Ptát se: „Vy jste z kolaborantské rodiny? My víme, že jsme ve střední Evropě kolaboranty rádi.“
LN Takže se bojíme sami sebe?
No ano! K tomu vás celou tu dobu vedu! My se bojíme své vlastní slabosti. Toho, že nejsme intelektuálně dostatečně vybaveni. Že za sebou máme tu nevelmi příjemnou historii. Vždyť kolik rodin má doma stříbrné příbory zabavené jiným lidem?
LN Na to by vám ovšem tito lidé odpověděli, že se bojí hlavně toho, že islám s sebou nese nesvobodu. Nedemokratické praktiky.
Tak se jich zeptejte: „A co jste dělali před šestadvaceti lety? Vždyť jste žili v nedemokratickém režimu! A co, šíleli jste? Šli jste a řekli „ne“? Až když to bylo bezpečné, pro jistotu 26. listopadu 1989...“ Víte, čeho se skutečně bojím já? Ani ne tak našich nácků, protože jsou viditelní, já se celý život bojím slabochů.
Celý rozhovor LM Pátek, 16.10.2015:
Komentáře
Marek Vaca — 2015-10-23 11:21
Muslim (údajně tvoří přes 98% nelegálních narušitelů hranic EU) žádá ať tolerujeme jeho netoleranci,on za to na oplátku nikdy nebude tolerovat nás. On má lepší náboženství a právo zcela diskriminovat a trestat a vyvraždit nemuslimy. To není žádný můj názor. To křičí denně stamiliony muslimů po celém světě (viz. Miliony důkazů z jejich oficiálních hrozeb, plánů a všech video záměrů toho co většina muslimů dělá. Dle muslimů nemuslimské ani nemají na nic právo, všechno prý patří muslimům a my jim to musíme dát ať před či po našem vyhlazení.
OK pane Šinágle, nechal jsem se unést, když jsem si přečetl, co si paní MV myslí o Slovácích a Češích. Pokud však je k realitě slepá a hluchá a její argumenty jsou nulové, potom je to problém se o ní vyjádřit slušně. Jen nechápu, proč jste její prohlášení přetiskl na svých stránkách zrovna Vy. To jste chtěl vyvolat diskusi? Nebo příště přetisknete i opačný názor?
To nemáte žádný protiargument? To je bída.
V historii islám vždy zvítězil proto, že zradily elity v těch státech, do kterých se muslimové infiltrovaly. Dělají to už 1.400 let a v Evropě to je stejné. Merkelová a úředníci z EU dělají přesně to samé. Unijními zákony chtějí omezit vlastní obyvatelstvo a tím pomáhají islámu v šíření. Islámský fašismus je horší, než ten minulý evropský.
Alarmující je úrověň debaty o islámu v cenzurovaných veřejných sdělovacích prostředcích. Přitakávají si tam arabisté s ombucmankou, členy neziskovek a Dienstbierem - opravdu vyvážená diskuse.
Dokud nebude mít jeden evropan mezi deseti muslimy stejná práva, jako má jeden muslim mezi deseti evropany, nemají tu muslimští imigranti co dělat.
Pokud někdo bude reagovat, prosil bych nenálepkovat ale mluvit k tématu.
RSS informační kanál komentářů k tomuto článku.