Ad LN 30. 9.: Kdo vyřeší cenu másla
I publicista Jan Bejlek by mohl vědět, že ceny jednotlivých komodit, nyní konkrétně másla, určuje primárně trh, a tím obchodníci, a teprve v druhé řadě výrobci. To je „moudro“ známé už z dob antických.
Bejlek má však pravdu v tom, že lze cenu čehokoliv v podstatě lidem „nakecat“. V případě másla to stoprocentně fungovalo, když i čtvrtstoletí po pádu normalizačního socialismu tímto režimem „vycepovaný“ český spotřebitel již tak vysokou cenu másla vyšponoval „bunkrováním“ másla takzvaně na Vánoce ve své mrazničce.
Syslí instinkt byl totiž jedním ze základních instinktů spotřebitelů předlistopadové éry. Další instinkt této éry se zřejmě probudil v hlavě premiéra Bohuslava Sobotky, který prý si posvítí na marže másla u obchodníků. Tímto legračním bojem proti „keťasům, lichvářům a překupníkům“ Sobotka jen potvrzuje, že i současná sociální demokracie má vskutku ještě komunistickou a totalitní DNA.
Milan Březina, Praha
LN, DOPISY REDAKCI, 2.10.2017