…A teď, po smrti? Desetitisíce fanynek obklopily Elysejská pole a za rakví mu jelo sedm stovek motorkářů. A nad ní mluvil současný francouzský prezident a dva bývalí mu dělali stafáž. To se může stát jedině ve Francii.
Ve francouzské populární hudbě je odjakživa všechno jinak. Ne že by žila v úplné izolaci od určujících angloamerických vlivů, ale ty rozhodně nejsou tak silné jako jinde ve světě a i ty existující jsou zpravidla přetaveny do místních specifik. Hodně ostatně dělá i jazyk, vybízející k úplně jinému výrazu a frázování než angličtina. A tak byl vždy dost svébytný francouzský jazz, rock a koneckonců i komerční pop. vyloženě „místním" žánru, šansonu, ani nemluvě.
Francie však není jiná jen žánrově, ale i společenským postavením umělců. U těch tzv. seriózních na tom není nic divného, zajímavé je to u takových, kteří nepatří či nepatřili k úplně konformním jedincům. Báječnou ukázku jsme viděli teď o víkendu, kdy měl v Paříži pohřeb zpěvák Johnny Hallyday. Zatímco ve světě byl znám vlastně velmi málo, doma platil za megastar. Paradoxně s repertoárem, jenž je v příkrém rozporu s řečeným v úvodu: postavil ho totiž na co nejvěrnějších kopiích amerických hitů, nejprve „elvisovských“, poté rockových, popových a konečně opět rokenrolových. O jeho zaměření vypovídá volba uměleckého jména: ve skutečnosti se jmenoval Jean-Philippe Smet.
Stejně jako jeho americké vzory si Hallyday užíval všeho, co mu postavení v showbyznysu umožňovalo. Zůstávaly za ním rozbité hotelové pokoje (jeden údajně i při jeho pražské návštěvě v roce 1966), zástupy dobytých dívek (manželky, bylo jich pět, musely být světice), hromady třísek z kytar zničených na pódiu, drogové i alkoholické úlety. Prostě život rokenrolové hvězdy jako z čítanky.
A teď, po smrti? Desetitisíce fanynek obklopily Elysejská pole a za rakví mu jelo sedm stovek motorkářů. A nad ní mluvil současný francouzský prezident a dva bývalí mu dělali stafáž. To se může stát jedině ve Francii.
LN, REPROBOX, Ondřej Bezr, 11.12.2017
Komentáře
RSS informační kanál komentářů k tomuto článku.