Návrh na zřízení vyšetřovací parlamentní komise – Proč byly zastaveny vrtné práce na odběrech vzorků násypů a to včetně zastavení znaleckých posudků již v polovině ledna 2014 - Na prokleté D47 nejsou jen pochybnosti o podloží, které se projevuje zvlněním, ale v Klimkovickém tunelu prosakuje trhlinami voda, byly zjištěny poruchy izolací mostů. Přímo šílená je informace že chybí cca 2000 tun oceli, které sice stát zaplatil, ale v mostech není - První reklamace u D47 byly již 7 měsíců po jejím otevření a v roce 2012 na devítikilometrovém úseku Ředitelství silnic a dálnic reklamovalo 901 závad.
* * *
Domnívám se, že poslanci a daňoví poplatníci České republiky mají právo se dozvědět okolnosti, za kterých vznikla kauza nekvalitní dálnice D47, včetně vývoje celého reklamačního řízení a stávajících soudních sporů. Současně je třeba zveřejnit a odhalit praktiky, které byly používány, včetně probíhajícího vyšetřování policie ČR. Je třeba sdělit, proč bylo vyšetřování zastaveno pro nedostatek důkazů a proč se ve stejném režimu zadávají veřejné zakázky dál. V současné době je žaloba státu (Ředitelství silnic a dálnic proti zhotovitelům staveb) řešena u Rozhodčího soudu. Objevuje se však pochybnost o kvalitě přípravy technických podkladů na doplnění žalob, kvalita znaleckých posudků jako zásadního materiálu pro soudní spor. Vyvstává otázka, zda jsou podklady pro soudní spor dostatečně připraveny, proč byly vrtné práce na odběrech vzorků násypů zastaveny, proč byly zastaveny laboratorní zkoušky vzorků, měření změn stavu konstrukcí mostů a to včetně znaleckých posudků v polovině ledna 2014. Tento stav trvá do dnešní doby. To vše významně oslabuje pozici státu při soudních sporech se zhotoviteli.
Tento stav, při němž hrozí prohrané soudní spory ve výši 3 miliard korun, je alarmující (výše škody státu). Takováto praxe je zcela nepřijatelná v době, kdy stát hledá cesty, jak ušetřit, kde se dá. Právě nepřiměřené náklady na stavbu silnic a dálnic v ČR přitom veřejnost dlouhodobě vnímá velmi negativně. Ještě horší je však stav, kdy předražená dálnice D47 (náklady na jeden km dálnice byly 1 miliarda Kč!) vykazuje vady, které zhotovitel odmítá zdarma opravit a stát musí přikročit se zhotoviteli k soudnímu sporu, kde musí vymáhat sjednání nápravy. Alarmující je dále skutečnost, že stejní zhotovitelé, kteří se podíleli na výstavbě D47 a odmítají odstraňovat vady, dále dodávají stavební práce pro veřejný sektor. Způsobili škodu státu a nemají ani morální výčitky a odpovědnost škodu napravit.
Zřízení vyšetřovací parlamentní komise musí dát veřejnosti jasnou odpověď:
1. Jaká vznikla konkrétní pochybení (technická, ekonomická, ekologická) při výstavbě D47 ?
2. Jaké škody při výstavbě D47 vznikly, kdo je způsobil a jaká konkrétní opatření z nich budou vyvozena, včetně postihů?
3. Jak byli viníci za Ředitelství silnic a dálnic potrestáni, kdo to konkrétně je?
4. Jak postupuje Ředitelství silnic a dálnic v soudních sporech, kdo připravuje podklady za stát, jaké odborné znalecké ústavy byly osloveny, jak pracuje organizačně komise D47, kdo je za vedení sporů za stát konkrétně odpovědný?
5. Jak postupují orgány činné v trestním řízení ve vyšetřování trestních oznámení, týkající se D47? Jaké mají výsledky?
6. Jaké systémové změny zavedlo nebo zavede ministerstvo dopravy pro to, aby se stav s D47 neopakoval?
Já jako spoluautor návrhu na zřízení komise poskytnu členům komise veškerou odbornou součinnost, včetně informací o důkazech, včetně exkurzí na objekty s odborným výkladem.
Ing. Miloslava Pošvářová, Ph.D.
25.7.2014
* * *
Záznam TK na ČT24 začíná v čase 3:30 min. Je třeba připomenout, že vznik vyšetřovací komise již před půl rokem plánoval Andrej Babiš. Také řekl, že zřejmě navrhne zřízení Vyšetřovací parlamentní komise k projektu dálnice D47. „Tam se chystá nějaká prasárna," tvrdí Babiš.“ Zde je zvukový záznam celé TK. Z médií byly přítomni hlavně kamery a fotografové a jen několik novinářů. Jiní seděli vedle, bez zájmu, v boxech. Většinou mladí, žádný renomovaný a uznávaný novinář. Otázky téměř žádné, byť vše bylo řečeno. Položil jsem dvě. Dobře je uslyšíte jen z mého videozáznamu výše. Mimochodem musel jsem se prokazovat průkazem fotografa i novináře, než jsem byl „vpuštěn“.
Málokdo ví, že ing. Pošvářová zavedla jako ředitelka kontroly ŘSD laserové testy, které naprosto přesně monitorují kvalitu stavebních prací. Tyto laserové testy byly po jejím odvolání zrušeny! Překvapilo mne, že po skončení neprojevila žádná přítomná TV, včetně veřejnoprávní ČT, zájem o rozhovor s touto hlavní osobností, resp. zas tak moc nepřekvapilo.
Hnutí ANO vzbudilo naději a nastartovalo změny, nyní musí následovat činy, nemá-li ztratit důvěryhodnost. Předčasné volby neumožnili obsadit kandidátky těmi nejkvalitnějšími, zasluhující si důvěry občanů, přesto věřím, že Hnutí Ano je stále schopno naplnit své volební sliby a nezklamat důvěru občanů. Ministr dopravy Antonín Prachař musí okamžitě konat, nebo odstoupit. Nepodporoval jsem a nevolil Hnutí ANO, abych se dočkal takového neuvěřitelného selhání, kde už nemůže jít o hloupost či neschopnost, ale vědomý záměr. Nerad bych u Hnutí ANO „u“ zaměnit za „i“ a sledovat jeho postupný zánik a zapomenutí.
Jan Šinágl, 25.7.2014
Veřejnoprávními médii skandálně zamlčená TK Ing. Miloslavy Pošvářové Ph.D.!
TK Miroslavy Pošvářové: Vyslán signál jako z Aurory! Jakoby ho nikdo neslyšel či nechtěl slyšet…?!
Utichl závažný konflikt „Pošvářová versus Prachař“ zcela, nebo jen pro veřejnost…?!
Miloslava Pošvářová reaguje na reakci ministra dopravy Antonína Prachaře na její včerejší TK!
Komentáře
Je pravda, že její hodinová odměna je okolo 400 Kč? Co konkrétního paní Pošvářová pro vězeňskou službu vykonává? A v jaké době práci vykonává, protože na generálním ředitelství jí prý už dlouho nikdo neviděl?
Není to náhodou korupční faktor, když paní Pošvářové,která v médiích kritizovala opravy ve věznici v Bělušících, najednou vyplácí vězeňská služba každý měsíc okolo 32000 korun za 80 odpracovaných hodin měsíčně? Nebo to snad má za mlčení?
Robert Majcík: Ve vězeňské službě to se zaměstnáváním není košér, pane ministře
parlamentnilisty.cz/.../...
RSS informační kanál komentářů k tomuto článku.