Dramatická tvorba České televize, kritika a zpětná vazba
V pražském Era svět na Jungmannově náměstí se debata konala dne 26.11.2014 za účasti ředitele ČT Jana Maxy, dramaturgyně a scenáristky Šárky Koskové a filmové a televizní kritičky Aleny Prokopové. Ve veřejnosti se krátce ukázal gen. ředitel ČT Petr Dvořák. Tuto dvouhodinovou debatu natáčely dvě kamery. Snad bude brzy video záznam na FB FITES, nebo jeho webových stránkách? Škoda, že takovéto debaty nepřenáší ČT 24 živě v době, kdy přenáší kdeco daleko méně, pokud vůbec, významného. Pořídil jsem zvukový záznam celé debaty.
Scenáristka Šárka Kosková skvěle analyzovala současnou situaci v ČT, kdy televize „pobaví, ale nenadchne“, kritička Alena Prokopová se k ní připojila. Ředitel Jan Maxa to tak „schytal“ za celou ČT. V diskusi jsem vystoupil 3x, naposledy od 1:19:10 hod. a připomněl, že ČT zcela ztratila kontakt k divákovi, podbízí se jeho vkusu, stává se komerční a nenáročnou, kdy přestává plnit svoji veřejnoprávní roli. Pořady, které kontakt posilují zmizely, např. „Na Hraně“ – kultivované besedy v přímém přenosu, ke kterým stávající pořad „Máte slovo“, má hodně daleko. Kvalitních pořadů je čím dál méně a pokud se objeví, tak jsou vysílány často pozdě či k ránu. Současná ČT se tak stala jakousi „bedýnkou“ pro závislé, která připomíná závislost na hracích automatech. Člověk to pustí, aby zabil čas, protože si s ním neví rady, zanadává si a jde spát. Není divu, že stále více lidí přestává televizi sledovat. V podstatě udržuje obyvatelstvo v nevědomosti, neinformovanosti, zblblosti, tedy i snadnější ovladatelnosti a manipulovatelnosti. Veřejnoprávní role to není. Komu to vyhovuje nemusím snad připomínat.
Vystoupil jsem celkem třikrát, poprvé jen krátce, kdy mi předseda FITES Martin Vadas nedovolil mluvit o Pavlu Wonkovi (o dokumentu „Pavel Wonka se zavazuje“) a formě Událostí s odkazem, že se bavíme o dramaturgii. Nemyslím si, že obojí vůbec nesouvisí s dramaturgií. Na skandálním dokumentu o Pavlu Wonkovi se ČT podílí jako koproducent a Události mají také svoji „dramaturgii“, byť v jiném smyslu. Chtěl jsem připomenout, že např. německá veřejnoprávní ARD vysílá své „Události“ jen 15 minut, průměrný divák se dozví vše důležité ze světa, včetně počasí a sportu a – hlavně to nezapomene. I díky kultivovanému vzhledu a projevu moderátorů, kdy mluví po celou dobu 15 minut vždy jen jeden, v detailu, s klidným hlasem, bez „kolotočkářského“ pozadí přeplněného zbytečnou elektronikou. Za 15 minut je informační kapacita průměrného diváka naplněna. Pro náročnější se vysílají speciální pořady k tématu později. Jen když se dějí vážné věci, s omluvou se prodlouží relace o pár minut. U nás po hodině Událostí neví průměrný divák nic, protože je přehlcen informacemi. Nakonec ani to počasí, kdy je přehlcen informacemi jako by byl odborník ještě před Událostmi. Na ARD je informace o počasí poslední stručná a každý si ji zapamatuje. Koho zajímá počasí více, má možnost si zjistit více na patřičných webových stránkách.
Mimochodem na Čt2 je stále vysílána reklama na dokument Libuše Rudinské „Pavel Wonka se zavazuje“. Věřím, že kina zůstanou prázdná. Stát tuto nemravnost podpořil částkou 300.000,-Kč?! Ministerstvo kultury stále mlčí…
Jan Šinágl, 27.11.2014
Read more...