Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Kalendář událostí

čt dub 11 @08:30 -
OS Kolín - II. kolo: Šinágl a spol. obžalován
čt dub 18 @17:30 -
Praha Americké Centrum: ETIKA UMĚLÉ INTELIGENCE
st dub 24 @08:30 - 11:00PM
Zlín - konference: Baťův odkaz světu
čt dub 25 @09:00 - 01:30PM
Zlín - konference: Baťův odkaz světu

Nejnovější komentáře

  • 28.03.2024 15:57
    Číslo 13 ‧ 28. března ‧ 2024 Týdeník Echo AD Rodina, nebo ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 18:58
    ČR dostane z EU 73 miliard Kč na investice do dopravy či ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 18:44
    „Lockdowny mají závažnější důsledky než samotný covid“ Z ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 08:59
    Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zhoršila ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 07:26
    Vážení přátelé zahrádkáři a sympatizanti ZO ČZS Pod Majerovic ...

    Read more...

     
  • 25.03.2024 17:28
    Universal supranational citizen Why does today's Europe face ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Dite a LPTQuoting from an article by František Tichý: "They are in a great mental passivity, somewhere deep inside their comfort zone. When we have planned services and divided tasks at an outing, it still works, fortunately, but any personal initiative is unprecedentedly poor".

***

Education without education? By eliminating classical education we are rushing into new crises of humanity

Even the first post-Soviet ministers of education, Piťha, Vopěnka, Gruša and Sokol, spoke about the necessary connection between education and upbringing, about spiritual enrichment or that professional education should carry the moral characteristic of service to others. Instead, however, the doctrines of multiculturalism gradually began to permeate our society and, as a consequence of the weakening influence of culturally educated professionals and politicians, curricula and educational goals began to change, gradually integrating globally promoted trends. These tendencies are mainly those that adapt the requirements to the weakest pupils (programmatic distance from knowledge-based education, etc.). Once classical education, with its efforts to cultivate the intellect, was removed from the path of "progress", nothing prevented education from being reduced to the anti-intellectual instruction of the functionary.

Indeed, following the powerful model of the natural sciences, a paradigm has prevailed in the humanities that commands them to be useful seconds in the industrial manipulation of the world. This manifests itself in particular in the threat to freedom and the associated excessive bureaucracy, the "facilitating" digitalization or, for example, project planning. Over the last twenty years, a completely different world has thus emerged, centred around a caricature of humanity.

The pedagogical chaos of recent decades is based on over-optimistic and uninformed visions of modernity, whose philosophical and political collapse in the 20th century led, paradoxically, to a hasty rejection not only of Christian education but also of the last vestiges of humanist education in its original sense.

By eliminating classical education and replacing knowledge with skills without context, we are hurtling into new crises of humanity rather than a hopeful future. It seems, therefore, that the time is coming again when it will be necessary to seek and build centres of education outside the official school structures, outside the academies and outside the universities. This would be nothing new in history.

***

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)