Co je to za studenty, kteří se na akademické půdě obávají názorů, které ještě neznají tak, že svobodnou oponenturu nahrazuje PETICE? Místo aby uvítali nové názory, ať už jsou jakékoliv, mají strach, že jim bude prezentován jen jeden názorový proud?! To je podle nich nepřípustné jen několik měsíců před komunálními a senátními volbami. Jsou tak málo sebevědomí, že se bojí „názorového proudu“, aby je „nenakazil“? Jak se mohou ubránit dalším názorovým proudům, když jeden z nich odmítají přijmout?! O jejich demokratické vyspělosti to nic dobrého nevypovídá. Mimosemestrální kurz je jedním z výsledků memoranda o spolupráci mezi Úřadem vlády ČR a Národohospodářskou fakultou.
Když na VŠE diskutoval Václav Klaus, žádná petice nevznikla, ani požadavek, aby za ně dělal někdo oponenturu jeho názorům? Vzpomínám na debatu studentů na VŠE dne 9.11.2011, kdy jedním z panelistů byl i Václav Klaus. Jen slabé, uctivé otázky studentů. Reagoval jsem bez mikrofonu a byl konec „diskuse“. Čeští studenti by se mohli učit od amerických, kteří v roce 1995 na univerzitě v Chicagu kladli takové otázky Václavu Klausovi, že z přednášky utekl doslova „jako malý kluk“ (kupodivu LINK už není funkční?!).
Zajímavé, že studentům VŠE nevadilo, když děkan Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze Miroslav Ševčík v roce 2010 jel po dálnici rychlostí 178 km/h a na stejné dálnici v roce 2014 v protisměru s majáčkem?!
Podepsat podobnou petici by amerického studenta nenapadlo ani ve snu. Chci věřit, že většina dnešních studentů VŠE je stejného názoru. Ti co podepsali stanou se těžko kdy uznávanými ekonomickými odborníky. Mnohem spíše manipulovatelnými ve své budoucí práci, stejně jako dnes během studia – jdoucí poslušně s právě platným „názorovým proudem“.
Můžeme jen spekulovat byli-li zneužiti, nebo jsou tak demokraticky nedospělí, nebo hloupí? Skutečností zůstává, že kvalita studentů vysokých škol v ČR klesá. Nepochybně by takoví byli „úspěšní“ i za totality. Věřme, že tato doba preferování neschopných na úkor schopných a nadaných už nenastane.
Prosperitu země vždy garantují ti nejlepší, najdou-li v zemi uplatnění a možnost rozvinout se. Jsou mezi námi. Doufejme, že nebudou nuceni opouštět naši zemi jako výjimečná profesorka Jana Rothová z Univerzity Karlovy, která odešla do Holandska i s mnohamilionovým EU grantem. Vědecké prostředí v ČR bylo pro ni nemotivující, jak píší v LN ze dne 24.března Martin Rychlík v článku „Výjimečná profesorka opouští Česko“.
Karel Oliva vlevo to vystihl přesně (LN 22.3.2018).
Jan Šinágl, 28.3.2018
Komentáře
Skoro každý už ví o školách (a školkách!) Montessori.
Je to geniální objev! Poznáváme tu, že děti se nemají vychovávat, ale jen máme vytvářet podmínky, aby uspokojovaly svou přirozenou touhu a zvědavost.
Ony chtějí poznávat svět. Po svém přirozeném pudu. V duchu Montessori musíme přehodnotit už předporodní a poporodní ovlivňování a vedení dětí. Tam tuším ještě větší devízu lidské inteligence. Zadejme tedy vyhodnocení a přepracování i tohoto vedení dětí. Neznásilňujme přirozenou potřebu a touhu už nenarozených dětí. Pravda, je to všechno drahé. Ale výsledky na inteligenci národa jsou k nezaplacení. Stát se musí chopit této příležitosti a dát tomu vše. Třeba vyrábět ve velkém nábytek a pomůcky, a školit učitelky a učitele.
Hledejme, jak vytvářet dětem podmínky pro nabírání rozumu, schopností, a dovedností. Ony výchovu, tak, jak my ji rozumíme, nepotřebují.
RSS informační kanál komentářů k tomuto článku.