Cambridge Analytica: „Umíme chytit lidi za jejich vnitřní démony.“ – O psychografice, volebním marketingu a novodobé informační válce.
Co všechno o nás ví Facebook a jak se tato sociální síť používá k politickým manipulacím? Autorka knihy „Průmysl lži“ Alexandra Alvarová se vrací ke kauze kolem firmy Cambridge Analytica a popisuje, jak funguje ovlivňování lidí na sociálních sítích či v řetězových mailech. Klasický marketing nahradila psychografika, podrobné zmapování aktuálního naladění jednotlivých uživatelů.
Z rozhovoru s Alexandrou Alvarovou: Facebook zná vaše slabiny. Ukládá i rozepsané či odstraněné statusy a mění přemýšlení lidí. Z komerčního se přechází na politické ovlivňování. Bylo jen otázkou času, kdy komerční ovlivňování vyspěje. 23 států je používá a mnoho nevládních sdružení. O zneužívání politikou se píše málo. Jeho váha je podceňována. Střední Evropa a Pobaltské státy se staly novodobou součástí strategické války, kdy není třeba klasické horké fáze pro dobytí území. Ocitli jsme se v čase a v místě ostrého reflektoru zájmu bývalého Sovětského svazu, který se chce vrátit na svoje původní teritorium. Tanky nahradil facebook. Možná se to zná paranoidní, ale poměr, cena a výkon vůči klasické vojenské technice, žádná rizika, žádné ztráty na životech jsou přesvědčující fakta a výhody. Nemusíte vojákům vysvětlovat proč jeli, kdo tam padl. Změna volebního chování cílové populace vám může zajistit teritorium a jeho přátelské chování. To je v podstatě všechno o co se tu hraje.
* * *
Facebook používají 2 miliardy lidí denně. Je to nesilnější armáda světa, působící neviditelně. Bude-li zneužita, doplatíme na to všichni. ROZHOVOR na webu Štrunc doporučuji!
Jan Šinágl, 29.3.2018
* * *
V zahraničí Rusko využívá a zneužívá demokracii. Doma ji nepřipustí, nemůže. Popřelo by samo sebe!
* * *
Aktualizováno 3.4.2018
Političtí marketéři – obchodníci s naší pozorností. Česko coby pokusná laboratoř informační války
VIDEO. Česká republika se v hybridní válce vedené Ruskem stala jakýmsi pokusným králíkem, je přesvědčena bývalá novinářka a autorka knihy Průmysl lží Alexandra Alvarová. Předloňská kampaň před zvolením Donalda Trumpa americkým prezidentem podle ní až nápadně připomínala české prezidentské volby v roce 2013.
„Stejný přístup, stejné rozdělování skupin, navzájem se nenávidějící tábory. Stejné rozfoukávání ohně a přidávání polínek pod kotel na obou stranách, stejné zneužívání informačních technologií, využívání stejných argumentů. ‚Whataboutismus‘, takové ty boční argumentační techniky, naprostá ignorance racionální argumentace, vyvolávání skandálů, používání vulgarismů v kampani, úplná rezignace na estetický, racionální a morální aspekt kampaně,“ vypočítává v rozhovoru pro HlídacíPes.org.
Jediný způsob, jak může stát ohlídat zneužívání politického marketingu ve formě hybridní zbraně, je podle Alvarové uvědomit si, že jsme přešli do novodobé formy válčení, ve které se nestřílí, neposílají tanky a vojáci.
Vlády, které tohle nebezpečí berou vážně, by měly spolupracovat s odborníky v humanitních vědách. Informační válka se totiž neobejde bez historiků, psychologů, sociologů, bez lidí, kteří ovládají matematiku a teorii her, či bez lidí, kteří ovládají algoritmy sociálních sítí a jsou schopní s nimi aktivně pracovat.
České republice také podle Alvarové téměř úplně chybí zformovaná tzv. strategická komunikace coby součást vojenské doktríny moderní války.
P.S.
Bohužel i Hlídací pes (HP) touto zprávou praktikuje to, před čím sám varuje. Nevědomost, hloupost, nebo záměr? Ovlivňování voličů může být i pozitivní, v jejich zájmu. Šíří snad Babiš fakenews? Kolik autorů lží a pomluv se osobně „podepisuje“ na videu z vysokých politických představitelů takovým způsobem jako Babiš? Vystupuje přirozeně, věcně, logicky, vyvrací lži, předkládá argumenty a důkazy, které občany se zdravým rozumem přesvědčí. Není náhoda, že na videu je Babiš uváděn jako první – HP vznikl právě kvůli Babišovi. Chtělo by se říci: „Koho chleba jíš, toho píseň zpívej.“ HP pes se naučil zpívat velmi dobře!
Nejnebezpečnější jsou zpravodajské servery, které zveřejňují hodnotné informace, získají důvěru čtenářů, kteří poté snadno uvěří účelovému, pomlouvačnému a lživému článku. Možná by bez nich ani neměli na provoz. Mají nemalou sílu a vliv. Nedivme se proto, že šéfredaktor „nezávislého“ HP Robert Břešťan byl oceněn cenou Ferdinanda Peroutky. Pro HP pracuje i právník Aleš Rozehnal, známý z kauzy TV NOVA a CET21, kdy Američané koupili TV NOVA za 10 miliard korun z peněz daňových poplatníků! O tom samozřejmě „hlídací a poslušný pejsek“ mlčí. Naštěstí se toho Ferdinand Peroutka nedožil. J.Š.
Read more...