Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 24.04.2024 10:01
    Odsouzený kriminálník Maxim Ponomarenko opět podniká v ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 09:00
    Dobrý den vážený pane Šinágle, obracím se na Vás, protože ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 07:47
    Předpokládám, že paní Gavlasové a jejím klientům bylo zveřejněním ...

    Read more...

     
  • 20.04.2024 12:42
    Mgr. Jana Gavlasová, advokát, Západní 449, 253 03 Chýně ...

    Read more...

     
  • 19.04.2024 18:09
    Ve Zlínském kraji dnes chybí 3000 míst pro přestárlé lidi.

    Read more...

     
  • 19.04.2024 16:56
    Spione und Saboteure – Wladimir Putin zeigt, dass er in seinem ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Wonka_IIIPavel Wonka: „Ti, kdo nejdou vpřed, ať ustoupí z cesty.“ 1988

Ale kdo ví. Možná, že se ona pomyslná kára skutečně vyškrá­be někam na kopec. Ti vzadu ji přestanou brzdit a budou Švejkovi našeptávat: „Švejku, naskoč, s kopce nemusíš tlačit. S kop­ce to jede samo." A jestliže se ve Švejkovi něco probudí a těch­to hlasů poslechne, potom bych v té době nechtěl být u oje. Nechtěl bych být při tom, až se ten žalostný průvod s károu bu­de potácet na své anabázi někam k Putimi, uondaný a demora-lizovaný. Nechci být ani u té žabomyší války a účastnit se to­hoto handrkování. Napadá mi tedy už jen role Laokona a proto volám: „Nevěřte Danajcům, odmítněte danajské dary!" 1.4.1988

Jsou vždy jen dvě strany - pokrok a reakce (pohyb vpřed a brzda). Co je co? V praxi to nebývá tak jednoduché určit, a nejasnost v této otázce nejed­nou vede k tříštění sil ve vzájemných půtkách i při rozbíjení hlav. A to vždy nahrává reakci. Představme si skupinu lidí, kteří se dohadují, jak táhnout onu pomyslnou káru pokroku a hašteří se při tom, zda se má vůbec jet, kdo bude u oje řídit, a kdo vzadu tlačit. Někomu právo tla­čit vůbec upírají, protože se nemohou dohodnout na směru, sporné je i to, co a kolik se toho má naložit a jaké má být tem­po jízdy. Kolikrát se již v lidské historii stalo, že se s takovou károu buď nevyjelo vůbec, nebo se sjelo z cesty, havarovalo a do cíle prostě nedojelo.

Je vždy těžké určit, kde je pokrok, kde reakce. Reakce se může halit do hávu a pokrok se může zdát reakční. Je např. pokrokem tlačit prázdnou káru, nebo trvat na tom, aby se na ni nenaložilo vše, co je třeba odvézt a vzít s sebou do budoucnosti?

Nechte reakci dělat pokrok a sehraje vám pěknou komedii. Vyzdobí ulice a s velkou pompou a humbukem jimi projede s celou prázdnou károu. Možná i trochu naloží. Zaměstná to a uspokojí řadu těch, kteří se již nemohou dočkat vyrazit ku­předu, a kteří by stejně nebyli k udržení. Jejich tlak se tak vy­čerpá a rozmělní: dostane se jim zaměstnání, které je přivede na jiné myšlenky.

A reakce bude křičet: „Hleďme, vždyť již jedeme - volejte „slá­va"! A to vše jim umožní obnovit minulost pod jinou fasádou.

Jak se má v takovém případě zachovat strana pokroku? Má se účastnit jízdy s prázdnou károu nebo vyhlásit bojkot a odhalo­vat ji jako blamáž, jako ventil, který má jen odstranit nahroma­děné pnutí? Nebo má raději káru brzdit a tím bránit silám po­kroku, aby se vyčerpaly v komedii, kterou pořádá reakce? Budou pokrokem také ti, kteří si naloží část nákladu na svá bed­ra a povlečou jej za prázdnou károu?

Ideální by bylo naložit vše, čeho je třeba pro budoucnost a jet za podpory všech. Jak se však dohodnout, když ti u oje se bojí, že by potom třeba pro ně nebylo místo a dělají proto, že námit­ky těch, kteří mají tlačit, neslyší. Dialektiku a dialog nahrazují mlčením a postihem, snažíce se přitom inflačními hesly přimět ty vzadu k tlačení.

Chci-li se někam dostat, musím pro jízdu s károu získat všech­ny. Jestliže se o to alespoň pokusím a již předem osádku kolem káry názorově rozdělím, potom jsem buď hlupák a nevidím dál, než na svá vlastní sektářská stanoviska, nebo reakcionář, které­mu se s károu nikam nechce a když už musím, tak nechám ty netrpělivě přešlapující, aby se s prázdnou károu proběhli.

Hrdinou a vítězem celého toho hašteření bude nakonec Švejk, který se zrodí z těch, kteří budou káru tlačit. Ten pochopí, že čas a okolnosti je nutí jít s prázdnou károu a že se při té jízdě musí hlavně dobře najíst, napít a také vyspat. A je to škoda, protože namísto Švejka se zde mohl zrodit nový člověk, člověk inicia­tivní, sebevědomý a plnoprávný, který si uvědomuje nejen svá práva, místo, ale i své postavení.

Ale kdo ví. Možná, že se ona pomyslná kára skutečně vyškrá­be někam na kopec. Ti vzadu ji přestanou brzdit a budou Švejkovi našeptávat: „Švejku, naskoč, s kopce nemusíš tlačit. S kop­ce to jede samo." A jestliže se ve Švejkovi něco probudí a těch­to hlasů poslechne, potom bych v té době nechtěl být u oje. Nechtěl bych být při tom, až se ten žalostný průvod s károu bu­de potácet na své anabázi někam k Putimi, uondaný a demora-lizovaný. Nechci být ani u té žabomyší války a účastnit se to­hoto handrkování. Napadá mi tedy už jen role Laokona a proto volám: „Nevěřte Danajcům, odmítněte danajské dary!" 1.4.1988

* * *

Wonka_JiriMáme možnost sledovat to neuvěřitelné hašteření našich poli­tiků, které nám předvádějí v parlamentu za posledních 20 let. Vzpomněl jsem si na prorocká slova svého bratra Pavla, který mi při jedné debatě 1.4.1988, 26 dní před svou smrtí řekl, že dává bolševikovi nejvýše 2 roky, ale obává se, že si Češi nedo­kázali nikdy sami dobře vládnout. Toto téma ještě ten den zpra­coval v díle „Kára pokroku'", kde trefně předpověděl budoucí vývoj a zdá se mi, že v posledním odstavci tušil i svoji smrt, když nechtěl být při tom, až ten žalostný průvod s károu potáh­ne ve své anabázi někam k Putimi. Dávám dílo „Kára pokroku" ze dne 1.4. 1988 k otištění jako je­ho vizi budoucnosti v Čechách.

S pozdravem

Jiří Wonka

 

P.S.

Vyšlo v časopisu města Vrchlabí PULS v únorovém čísle 2011. J.Š.

 

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)