Reakce Miloslavy Pošvářové na článek iHned: „Výsledek rekonstrukce D1 po roce a čtvrt: Opravili 25 kilometrů, navíc jen částečně.“
Dálnice D1 - zpoždění a neschopnost státu v roli investora, klamání veřejnosti marnými sliby
… Dokončení první poloviny dálnice D1 u úseků 5, 9, 14 a převedení prací na opačný směr do Prahy vyžadovalo řadu změn kvalitativních parametrů stavby, které jsou uvedeny ve smlouvě. Jedná se o zásadní změny parametrů kvality, které budou mít následně dopad na kvalitu stavby. Jedná se o předepsané dodržování prodlev mezi betonážemi a zráním betonu, provádění izolací mostů nikoliv po 28 dnech, ale po 7 dnech atd. To všechno zase zaplatí daňoví poplatníci na opravách. … Co je jasné je fakt, že bez porušení parametrů kvality a technologické kázně nebudou schopny úseky 5 a 9 provozu v termínu stanoveném smlouvou o dílo, tedy v říjnu 2014. Současné vedení ŘSD i ministerstva dopravy nese odpovědnost a bude se zodpovídat daňovým poplatníkům. Úseky 14 a 21 a jejich dokončení je ve hvězdách.Celá tato analýza svědčí o naprostém chaosu řízení výstavby modernizace D1, o neschopnosti státního investora a o pokračující agonii ŘSD.Podle požadavků na výběrové řízení nového generálního ředitele lze usuzovat, že ministerstvo dopravy žádného odborníka nepotřebuje a bude stačit, když se nový generální ředitel ŘSD bude umět podepsat.
Je to jednoduché a stačí na to prsty obou rukou. Termín dokončení rekonstrukce D1, vypsaný pro čtyři úseky a zahájený v roce 2013 měl být dokončen v říjnu 2014. V původním výběrovém řízení byl požadavek na práce 24 hodin denně, v průběhu výběrového řízení byl požadavek zrušen. Tím logicky vznikl hned na začátku termínový problém. Dále nebyly práce zahájeny v březnu 2013, ale až v květnu 2013, čímž vznikly další dva měsíce skluzu. A dál je to jako na tobogánu, časové skluzy pokračují na všech úsecích:
Úsek 5 mezi Šternovem a Psářemi (41. až 49. km) - práce byly zahájeny až v červenci 2013, takže skluz vznikl již na začátku, z harmonogramu byly vypuštěny mosty v trase dálnice, plánované již v roce 2013, v prvním roce a na začátku roku 2014 již bylo zřejmé, že se práce nestihnou v termínu říjen 2014
Úsek 9 mezi Loktem a Hořicemi (66. až 75. km) - práce byly zahájeny až v květnu 2013, skluz již na začátku, z harmonogramu byly vypuštěny mosty v trase dálnice, plánované již v roce 2013, v prvním roce a na začátku roku 2014 již bylo zřejmé, že se práce nestihnou v termínu říjen 2014
Úsek 14 mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou (104. až 112. km) - práce byly zahájeny až v květnu 2013, z harmonogramu byly vypuštěny mosty v trase dálnice, plánované již v roce 2013, v prvním roce a na začátku roku 2014 již bylo zřejmé, že se práce nestihnou v termínu říjen 2014
Úsek 21 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší (153. až 162. km) - práce byly zahájeny až v květnu 2013, práce byly z důvodu rozporu reality s projektovou dokumentací úplně zastaveny, nestihl se ani středový pruh, ani krajnice, z harmonogramu byly vypuštěny mosty v trase dálnice, významný rozpor proti harmonogramu, v prvním roce již bylo zřejmé, že se práce nestihnou v říjnu 2014 a bylo jasné že budou pokračovat až do roku 2015
Přestože se ŘSD snažilo a v roce 2013 prodloužilo (gen. ředitel Pavel Kočica) přes platné smlouvy termíny dokončení prací v prvním roce (původní termín říjen 2013, prodloužení do prosince 2013!). I přes riziko zimní údržby, práce se stále zpožďovaly. Dokončení první poloviny dálnice D1 u úseků 5, 9, 14 a převedení prací na opačný směr do Prahy vyžadovalo řadu změn kvalitativních parametrů stavby, které jsou uvedeny ve smlouvě. Jedná se o zásadní změny parametrů kvality, které budou mít následně dopad na kvalitu stavby. Jedná se o předepsané dodržování prodlev mezi betonážemi a zráním betonu, provádění izolací mostů nikoliv po 28 dnech, ale po 7 dnech atd. To všechno zase zaplatí daňoví poplatníci na opravách. Investor k tomu dal přece souhlas. Není logické, aby investor nejprve nastavil parametry kvality a potom je následně rušil. Proto byl také úsek kvality na ŘSD úplně rozbit, aby nebyl nikdo, kdo kontrolu nezávisle na najatých externích firmách zajistí. Trosky bývalého úseku v počtu 2 osob kontrolují stavbu za miliardy. Až budeme řešit vady D1, rolety vozovek, poklesy v oblastech mostních závěrů, boule na vozovkách mostů, výtluky na mostech atd., nebude zase nikdo odpovědný a budeme zřizovat další parlamentní vyšetřovací komise, tentokrát pro D1.
Co je jasné je fakt, že bez porušení parametrů kvality a technologické kázně nebudou schopny úseky 5 a 9 provozu v termínu stanoveném smlouvou o dílo, tedy v říjnu 2014. Současné vedení ŘSD i ministerstva dopravy nese odpovědnost a bude se zodpovídat daňovým poplatníkům. Úseky 14 a 21 a jejich dokončení je ve hvězdách.
Celá tato analýza svědčí o naprostém chaosu řízení výstavby modernizace D1, o neschopnosti státního investora a o pokračující agonii ŘSD.
Podle požadavků na výběrové řízení nového generálního ředitele lze usuzovat, že ministerstvo dopravy žádného odborníka nepotřebuje a bude stačit, když se nový generální ředitel ŘSD bude umět podepsat.
Ing.Miloslava Pošvářová, Ph.D.
15.8.2014
* * *
Podmínky výběrového řízení na GŘ ŘSD:
občan České republiky s trvalým pobytem na jejím území,
občanská a trestní bezúhonnost
ukončené vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním programu,
osobnostní a manažerské předpoklady pro řízení významné instituce v oblasti výstavby a údržby národní dopravní infrastruktury,
průkazná zkušenost na manažerské pozici minimálně 5let,
praxe s vedením příspěvkové organizace výhodou,
znalost právních norem vztahujících se k náplni práce organizace,
strategické a analytické myšlení, orientace na výsledek,
vysoká úroveň ústního i psaného projevu, umění jednat s lidmi,
velmi dobrá znalost práce na PC (MS Office),
aktivní znalost anglického či německého jazyka na úrovni minimálně C1,
splnění podmínek dle §2 zákona č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky, ve znění pozdějších předpisů.
Read more...