Nejstručnější definice práva zní takto: „Právo je abstraktní vyjádření konkrétních společenských vztahů.“
Tohle by se mělo vyučovat na každé právnické fakultě, protože vědomosti současných právníků (a to nejen těch mladých) jsou v tomto směru povětšinou nulové - natož pak u běžných v právu a etice nevzdělaných lidí. Pokud ale tato společnost odřízla kmen od kořenů, bude pád stromu veliký a dramatický.
JUDr. Oldřich Hein
* * *
„Jestliže si přeješ, aby bylo tvé chování dokonalé,
drž se stranou každého zla.
Střez se závisti, protože je to škodlivá nemoc,
nevyléčitelná, rozděluje všechny blízké;
zneucťuje otce i matky, jakož i matčiny bratry,
zkysne sladkost přátelství, vzdaluje přítele od učitele,
odděluje manželku od manžela;
je to hromada všeho, co je špatné,
pytel se vším, co zasluhuje výtku.“
* * *
„Rozum pudům slouží, nevládne jim. Rozum může ovládat pud jen tehdy, když proti němu postaví jiný mocný pud.“
(C.J.Adcock – Základy psychologie; Orbis 1973, str.63)
* * *
„Bez rozumu nic nemůže být správně vykonáno.“
(Římský právník, státník a řečník Marcus Tullius Cicero – 106-43 př.n.l.)
* * *
„Poněvadž pramenem práva je příroda, plyne z toho, že je ve shodě s lidskou přirozeností, aby nikdo netěžil z nevědomosti druhého člověka. Není větší zhouby v lidském životě, než tváří-li se chytráctví jako moudrost.“
(Marcus Tullius Cicero – 106-43 př.n.l.; O povinnostech.)
* * *
„Jeť od přírody, že to, co jest slabší, nebrání silnějšímu,
nýbrž že je slabší silnějším ovládáno i řízeno,
že silnější vede a slabší následuje.“
(Sofista Gorgiás z Leontín – asi 483-380 př.n.l.)
* * *
„Plné břicho je předpokladem slušného chování. Bez toho nikdo nepochopí, k čemu ho dožene hlad.“
(Poslední slova uprchlého trestance pod šibenicí, odsouzeného k smrti za kanibalismus – Austrálie, 19.století.)
* * *
„Může se však mluvit o nespravedlivém zabití, když postihne úkladného vraha a lupiče? Jaký význam mají naše ozbrojené družiny nebo naše meče? Kdyby nebylo dovoleno vůbec jich užít, určitě by nebylo dovoleno mít je. Existuje tedy, soudcové, zákon, ne napsaný, ale vrozený, který jsme si neosvojili učením, neslyšeli ani nepřečetli, ale který jsme přejali od samotné přírody, vsáli do sebe a dali mu výraz, k němuž jsme nebyli vyučeni, ale stvořeni, k němuž nás nedovedlo školení, ale pud, a když náš život narazí na nějaké nástrahy, na násilí nebo na zbraně lupičů nebo osobních nepřátel, stanoví tento zákon, že k záchraně života je každý prostředek čestný.“ (Marcus Tullius Cicero – O povinnostech
* * *
Režisér Otomar Krejča o odpovědnosti a kázni, aneb léčba Klausem
J.Š. 2.11.2019
Read more...