Říká guru českých petrolejářů Václav Loula v článku v LN (12.8.2021).
Cituji: „Skutečně smysluplným palivem budoucnosti se zatím jeví auta, autobusy i letadla na vodík.“
Dovolím si připomenout, že podle studie ACEA (Asociace evropských výrobců automobilů) jezdí po Evropě 25 milionů užitkových, nákladních automobilů a autobusů. Přidáme-li Anglii, Norsko, Švýcarsko, Turecko a Rusko, je to celkem 55 milionů vozidel. Téměř 98 procent jich bylo v provozu na naftu. To je obrovská síla!
Myslím si tedy, že je ještě hodně vzdálená bezemisní nákladní doprava a rušení spalovacích motorů u nákladní dopravy nebo technologických vozidel pro zemědělství a vojenskou techniku. Obdobné je o i v letecké dopravě a palivu letecký petrolej. V mezikontinentální letecké dopravě očekávám, že palivem pro proudové motory se stane vodík.
Ono se mnoho lidí, často politiků, zhlédlo v tom, že elektromobilu nejdou z výfuku žádné emise. Ale to je samozřejmě omyl. Jak se říká, každý elektromobil má výfuk kdesi v Prunéřově. Prostě tu elektřinu do baterií musíte někde vyrobit, a to zatím ve většině případů bez emisí nejde. A je podle mě nereálné si myslet, že všechny elektromobily, co tu jednou budou, bude možné pohánět elektřinou výhradně z obnovitelných zdrojů.
Zelený vodík nezatěžuje životní prostředí přivýrobě ani při spalování, v podstatě produkuje jen páru, natankujete ho bleskurychle jako dnes benzin, dojezd je srovnatelný s dnešními nejúspornějšími spalovacími vozy. V podstatě se jedná také o elektromobil, který ale nepotřebuje žádnou velkou baterii. Odpadá tedy i problém s výrobou a likvidací autobaterií.
***
Jaký obrovský průmysl stojí za konečným výrobkem dnešního auta a jaký za elektroautomobily. V konečném hodnocení všech aspektů, které vedou k výrobě obou typů, se dopad na životní prostředí nebude lišit o tolik, aby se to projevilo na výrazném zlepšení kvality životního prostředí. Ropa se nedá „vypnout“ tak rychle, jako elektřina. Jaký počet elektroautomobilů bude asi jezdit v rozvojových zemích, kde je nejvyšší počet obyvatelstva? Pokud se nenalezne nový, smyslplný zdroj, nemohou se elektroautomobily plně prosadit a rozšířit po celém světě. Cestou je také rozšíření železnic a místní dopravy, tedy zefektivnění dopravy a její smyslplnosti.
Jan Šinágl, 28.8.2021
Read more...