Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Citát dne

„Komunismus znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. – Bez všelijakých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.“

Karel Havlíček Borovský ve svém časopise „SLOVAN“ 26.7.1850


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Nejnovější komentáře

  • 23.05.2018 23:36
    As soօn as I detected tһis internet site I wеnt on reddit to ...

    Read more...

     
  • 23.05.2018 22:50
    Znal jsem pana Altnera z doby, kdy se skryval ve Svycarsku. Byl ...

    Read more...

     
  • 23.05.2018 09:32
    devoted to her principles, civic responsibilitie s and to her ...

    Read more...

     
  • 22.05.2018 17:48
    Právě jsem prohrál po více než šesti létech soudní spor s ...

    Read more...

     
  • 21.05.2018 16:14
    POSTRÁDÁM MINUSY HODNOCENÍ NAPŘ. -4 při ZMÍNCE O VLASOVCÍCH ...

    Read more...

     
  • 18.05.2018 16:15
    Další poznatek je, že muži vychovaní v rodinách podpapučových ...

    Read more...

Strojový překlad


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Jancura_RadimVáclav Havel v roce 1999 o občanské společnosti a decentralizovaném státu – Karel Čapek v roce 1924 o společenské odpovědnosti firem!

Pro Radima Jančuru je dálnice stěžejním problémem. Denně ji totiž křižují desítky „jeho“ žlutých autobusů.

BRNO | Silniční páteř Česka od začátku května drtí těžká technika. Na D1 začala obří rekonstrukce cel­kem 320 kilometrů vozovky za při­bližně 22 miliard korun. Dálnice bude po rekonstrukci na každé straně o 75 centimetrů širší. Tyto informace zvedly ze židle šéfa brněnské společ­nosti Student Agency Radima Jančuru.

Příznivci stávající podoby opravy říkají, že na D1 zatím není tak velký provoz, aby byl třeba stavět třetí pruh. Na stávající rekonstrukci vám tedy vadí především to, že jen o výměnu povrchu a rozšíření odstavného pruhu?

Ten projekt je nešťastný - nejdříve byly napláno­vány tři pruhy, takovou stavbu by navíc zapla­tila Evropská unie, protože by to přineslo skutečnou modernizaci a zvýšení  průjezd­nosti. Ti, co to mají na starost, ale nestihli vykoupit pozemky, protože vlastně ani nezačali. Tak se rozhodli udělat jenom mírné rozšíření, aby ale­spoň využili pozemky, které mají. Dl si na sebe z mýtného vydělá tři miliardy ročně. Když už se ale dálnice rozkope, měl by se rovnou vybudovat i třetí pruh.

Sice se zpožděním, ale nakonec jste přišel s vlastním projektem na opravu. V čem by měl být lepší?

Když už není možné stavět třetí pruh, je možné opravu udě­lat výrazně levněji a rychleji. Ne na všech úsecích je dálnice v tak špatném stavu, aby bylo třeba ji celou odvést a položit novou. D1 za těch čtyři­cet let sama pukli­nami diagnosti­kuje, kde je a není dobré podloží. Úseků, které je třeba postavit znova, je jen asi pět procent. Zbytek by bylo efektivnější opra­vit fragmentací. Betonová kra se při ní rozbije „gilotinou“, čímž se zvýší podloží a položí se na ně pět vrstev speciálního asfaltu. Je to osvědčená metoda, která by stála třetinu peněz i času.

Jak to vypadá s vaším nadačním fon­dem, který by měl dohlížet na neka­losti při opravě a výstavbě dálnic?

Náš právník už jej zakládá - máme jméno i doménu, ale zatím je nepro­zradím. Z peněz Student Agency a dal­ších zájemců o zlevnění stavby dálnic zaplatíme tým odborníků, který bude stavby analyzovat. Problém je v tom, že se podobné projekty plánují dost dopředu a u těch starších mnohdy chybí studie proveditelnosti, zvážení variant. Je třeba zpětně provést audity. Nyní ale musím pochválit, že se do tendru na opravu prvních úseků nepřihlá­sil kartel klasických pěti firem, ale rov­nou třináct zájemců a podařilo se cenu stlačit o čtyřicet procent.

JIŘÍ HLOUŠEK - Více na brno.5plus2.cz, 11.7.2013

* * *

„…myslím, že člověk nemusí být velkým ekonomem či počtářem, aby přišel na to, že občanská společnost se vyplácí…většina neziskových aktivit neslouží jen těm, kdo se jich účastní, ale přináší obecný prospěch, tedy výsledky, z nichž se tak či onak můžou těšit všichni…jednou ze základních dimenzí občanské společnosti a zároveň jednou z forem či podmínek jejího rozvoje je tedy decentralizovaný stát…“

(Václav Havel – CO JE OBČANSKÁ SPOLEČNOST – projev 26. 4. 1999 v Minneapolis, USA)

* * *

Na vzniku a rozvoji občanské společnosti by se měly podílet i podnikatelské subjekty. Měla by proto existovat společenská odpovědnost firem a mezisektorové partnerství (Corporate Social Responsibility & Cross Sector Partnership), což už prosazovali bratři Baťové a plně realizoval Jan Antonín Baťa. Karel Čapek v roce 1924 napsal:

„Vidíme také, že do značné míry stoupla životní úroveň velmi mnoha lidí; ale naprosto není vidět, že by stouplo i to, co lze nazvat kulturní a sociální službou majetných vrstev… Nově získaný majetek se nenaučil konat svou veřejnou službu, která by jej do jisté míry ospravedlnila. Z hlediska veřejných zájmů jsou to prostředky málo nebo špatně využité. Ani v době největší konjunktury jsme nepozorovali, že by u nás majetkový vzestup nechával po sobě trvalé a veřejné hodnoty.“

 

Jan Šinágl, 11.7.2013

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Share
Přidat komentář