Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 19.02.2019 18:19
    Pane Šinágle, navazuji na Váš článek o sněmu ANO a o projev p.

    Read more...

     
  • 12.02.2019 05:38
    V mém případě, je anonymita nutností a místo extrémního ...

    Read more...

     
  • 12.02.2019 05:26
    Ať mi nikdo nevykládá, že tohle se mi jen zdá, že je to ...

    Read more...

     
  • 04.02.2019 04:37
    To co jste napsal o nemožnosti nás Čechů si řešit problémy ...

    Read more...

     
  • 02.02.2019 15:51
    Z mé zkušenosti na vojně: Náš tankový pluk již v r. 1977 ...

    Read more...

     
  • 02.02.2019 15:48
    "Je v našem evropském zájmu, aby na kontinentu byli američtí ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

„Komunismus znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. – Bez všelijakých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.“

Karel Havlíček Borovský ve svém časopise „SLOVAN“ 26.7.1850


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Myšlenky moudrých

Jednou došel Buddha se svými učedníky k řece, kde potkal asketu, který se chlubil, že po pětadvacetiletém usilovném duchovním cvičení dokáže přejít řeku suchou nohou. Na to Buddha zvolal: "Ty pošetilče! To jsi promarnil dvacet pět let svého života k dosažení dovednosti, kterou můžeš snadno nahradit za drobný peníz pomocí převozníka.“  

Jednou navštívil jógín města jógína žijícího v lese. Oba společně meditovali, když tu náhle zaslechli řev tygra. Jógín z lesa se zachvěl, ale jógín z města zůstal klidný a jógínovi z lesa s úsměvem řekl: „Ještě je to v tobě!“ Jógín z lesa se zastyděl a zůstal dále sedět v rozjímání. Po krátké době ucítil jógín z města tělesnou potřebu. Proto ze svého místa vstal a odešel do lesa. Na kámen, kde předtím jógín z města seděl, pak jógín z lesa uhlem napsal „Dokonalý člověk“. Když se jógín z města vrátil ke svému místu, zdráhal se na tento kámen usednout. Jógín z lesa se usmál a pravil: „Ještě je to v tobě!“ Jógín z města se zastyděl, usedl na své místo a pokračoval v rozjímání.

Wichterlovi Linda a OttoLetos v srpnu jí bylo ústyhodných sto let a je na to hrdá. Linda Wichterlová, bývalá zubní lékařka, manželka chemika a vynálezce měkkých kontaktních čoček Otty Wichterleho. Maminka dvou synů, babička sedmi vnuků, prababička osmnácti pravnoučat. Její vyprávění o prožitém století je civilní, beze stop patosu či dojímavé nostalgie.

Komunisté neměli vašeho muže zrovna v oblibě, nikdy jim totiž nešel na ruku, házeli mu klacky pod nohy, v roce 1958 ho vyhodili z techniky... Až díky úspěchu kontaktních čoček a dolarům, které to pro režim znamenalo, ho vzali víc na milost. Od 70. let mohl taky vyjíždět do světa na kongresy.

 

KomenskyKéž by nás rozum již navštíviti ráčil a začali bychom alespoň trochu uvádět svůj život do kontextu jeho díla a napravovat tak pomalu náš svět…

J. A. Komenský: „Obecná porada o nápravě věcí lidských“ – Panegersia: „Omnia sponte fluant, absit violentia rebus“ -  „Vše ať plyne samo, ať ve věcech násilnosti není.“

… Pokud bude ustanoveno (a k tomu radí zdravý rozum),že nikdo nesmí nic bez výhrady tvrdit, co není jednoznačně pravdivé, nic popírat, co není jednoznačně chybné, a o všem ostatním se zdržet úsudku; stejně že nic nelze bez výhrady schválit, kromě toho, co je zjevně dobré, a nic zavrhovat, kromě toho, co je zjevně špatné, a všechno mezi tím nechat být; konečně že se nikdo nesmí o nic pokoušet bez zralého uvážení, zda je to nutné, možné a snadné, a že se nesmí v nutných záležitostech zdržet jednání, pokud nerozpoznal překážky, které to činí nemožným a obtížným; k ostatním případům že je pak třeba se stavět nestranně. Pokud toto budou všichni přísně zachovávat, neotevře se tak nejjednodušší cesta k moudrosti, rozvážnosti a ke všem ctnostem? … Smysl toho tedy jest:náprava věcí nepokročí, pokud nebude odstraněno vše, co je v lidských záležitostech násilného. A násilí není možné odstranit, pokud nebude obnovena svoboda, kterou lidi obdaroval Tvůrce věcí. A není možné ji obnovit, dokud z očí nebudou odstraněny temnoty. Dokud na nich spočívají, není možné se na ně spolehnout.

Sekulární etika - 19. října 2016, 13:00 – 15:00 hod. - Palác Lucerna, Praha

 

Před několika týdny jsem si k ranním novinám uvařil kávu a posadil se, že si poslechnu rádio. Jak jsem ladil různé stanice, upoutal náhle mou pozornost sametový hlas nějakého staršího muže. Vyprávěl něco o tisíci kuliček. To mě zaujalo, zesílil jsem zvuk a opřel se v křesle.

Einstein AlbertKoncem roku 1980 Lieserl, dcera slavného génia, věnovala 1400 dopisů, psaných Albertem Einsteinem, Hebrejské univerzitě s příkazem nepublikovat je, dokud neuběhne dvacet let od její smrti. Toto je překlad jednoho z nich:

Když jsem navrhl teorii relativity, velmi málo lidí mě pochopilo a to, co odhalím a přinesu lidstvu teď, rovněž koliduje s nepochopením a s předsudky světa. Žádám Tě, abys chránila dopisy, jak dlouho bude nutné. Roky, dekády, dokud se společnost nevyvine na takovou úroveň, aby akceptovala to, co vysvětluji níže.

Hus Jan… Pekař poukazuje na to, že husitství zničilo kvetoucí království, osudově rozdělilo národ a přirozeně vyústilo v Bílou horu …

„Hus splnil nejvyšší nárok pozemského bytí na jednotu intelektu a svědomí. Obětovat hlas svědomí pohodlné existenci by znamenalo zradit autenticitu života.“ – „Schopnost oběti a vidět její význam odlišuje „duchovního člověka“ od „intelektuála“, tedy vzdělance, pouhého držitele faktů, které ho živí.“Jan Patočka

List latinský

V Kostnici, v žaláři u Bosáků, 23. Června 1415

Nejdražší příteli!