Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 17.09.2021 13:49
    Když už i Česká televize zpochybňuje pravdivost „tečky za ...

    Read more...

     
  • 16.09.2021 13:50
    5 X NE ! Fašistická PROPAGANDA funguje na jednom principu ...

    Read more...

     
  • 14.09.2021 08:09
    Aktuální průzkumy k volbám prokazují, že je vyvíjen velký ...

    Read more...

     
  • 13.09.2021 16:48
    Vážený pane Šinágl, nemohu než souhlasit s Vašimi mě zaslanými ...

    Read more...

     
  • 13.09.2021 15:28
    Ueber die angebliche Wirksamkeit der Spike Protein-Spritze n ...

    Read more...

     
  • 12.09.2021 14:05
    Dne 11/9 2001 bylo pěkné slunné dopoledne, pracoval jsem jako ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

„Komunismus znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. – Bez všelijakých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.“

Karel Havlíček Borovský ve svém časopise „SLOVAN“ 26.7.1850


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Myšlenky moudrých

Kypling RudyardRudyard Kipling

Když bezhlavost svým okem klidně měříš,
ač tupen, sám že nejsi bezhlavý,
když, podezříván, pevně v sebe věříš,
však neviníš svých soků z bezpráví,
když čekat znáš, ba čekat beze mdloby,
jsa obelháván, neupadat v lež,
když, nenáviděn, sám jsi beze zloby,
slov ctnosti nadarmo však nebereš,

Rybar a sitV malé mexické vesničce přirazí ke břehu loďka. Americký turista chválí mexickému rybáří kvalitu jeho úlovku a ptá se ho, jak dlouho mu trvalo, než to nalovil. "Ne moc dlouho."

"Tak proč jste tedy nezůstal chytat o něco déle a nenachytal jich víc?" Mexičan mu vysvětluje, že jeho malý úlovek je pro jeho potřeby a potřeby jeho rodiny dostačující.

"Ale co děláte ve zbylém čase?" "Vstávám pozdě, trochu rybařím, hraju si s dětma, mám siestu s manželkou, večer jdu do vesnice podívat se za přáteli, dát si pár panáku, zahrát si na kytaru a zazpívat pár písniček... Mám plný život..."

Američan ho přeruší: "Mám vzdělání MBA na Harvardu a můžu vám pomoct. Začnete tím, že budete denně rybařit o něco déle. Pak můžete prodávat ty ryby, které ulovíte navíc. Za tento zvláštní příjem si můžete dovolit větší loď, pak si můžete koupit druhou a třetí a tak dále, až budete mít flotilu rybářských lodi. Místo prodeje ryb překupníkům můžete obchodovat přímo se zpracovatelskými závody nebo si dokonce nějakou takovou továrnu sám otevřít. Můžete pak odjet z téhle malé vesničky do Mexico City, Los Angeles nebo třeba do New Yorku! Odtud můžete řídit obrovský podnik."

Bata Erdely avers 1990„Náš život je jediným předmětem na tomto světě, který nemůžeme považovati za své soukromé vlastnictví, neboť jsme ničím nepřispěli k jeho vybudování. Byl nám jenom propůjčen s povinností odevzdati jej potomstvu rozmnožený a zdokonalený. Mají proto naši vrstevníci a ještě více naše potomstvo právo žádati vyúčtování z našeho života. Tato kniha má býti takovým srdečným vyúčtováním.“ Tomáš Baťa

***

Tuto knihu jsem přečetl v úžasu takřka na posezení „Baťa – švec, který dobyl světa“. Znal dokonale povahu člověka. Proto dokázal vybudovat firmu i „vybudovat“ své spolupracovníky ku prospěchu firmy, spolupracovníků, města, kraje, země a světa. Co by ještě vše dokázal, kdyby ho nezastavila tragická smrt a jeho následovníka Jana Antonína Baťu komunisté?

Kniha Evžena Erdélyho vyšla krátce po tragické smrti Tomáše Bati v roce 1932. Podruhé v roce 1990. Měla by být součástí povinné četby na všech stupních škol a součástí studia na ekonomických fakultách. Autor knihy měl možnost poznat firmu Baťa do nejmenších detailů, kdy mu bylo plně k dispozici vedení firmy a vedoucí jednotlivých provozů. Muselo být úžasné a povznášející v také firmě moci pracovat. Knihu si můžete přečíst v elektronické formě. O její vydání v roce 1990 se zasloužil i finančně ing. Stanislav Vrbík, baťovec ze Zlína. Krátce před svoji smrtí mi stačil předat 30 ks výtisků knihy, které postupně daruji lidem, které osloví a kteří ji nechají kolovat dále. Nechť tedy koluje i v této formě jako ukazovatel a kompas k lepší budoucnosti světa.

POSELSTVÍ TOMÁŠE BATI sn.

Cepl Clovek a demokracie aversKniha Člověk a demokracie není dostupná…

A pokud byste měl vše shrnout do jedné věty, jak by zněla? Nom sub hominem set sup legem, tzn. zhruba „Nechceme žíti pod vládou jiných lidí, ale pod vládou práva a řádu“.         

***

Právo je umění dobra a spravedlnosti. Dobrá víra = dobrověrnost v duchu zákona, směrodatnost. Přirozené právo je od Boha. Ve vzájemném styku vznikají pravidla lidského chování. Jakým způsobem se mění morálka? Společnost má schopnost se regulovat a reagovat. USA byly úspěšné, protože respektovaly mravní zákony a svobodu. A jak je to u nás (2008), také se u nás střílí? Otázka se zamítá.

Učíme se hodně špatných věcí z Ameriky a ty dobré se neučíme. Na Americe obdivuji schopnost sám se napravovat. Existuje tam zpětná vazba. Když se něco udělá špatně, tak se to zkritizuje a opraví. Je to systém vyššího typu. Systémy se zpětnou vazbou jsou superiorní. Neslyšel jsem našeho politika, že by se omluvil a když to udělá, tak se na něho vrhnou novináři jako hyeny. A kde se v Americe vzala ta schopnost sebenápravy? Nevím, nevím. Vědec když neví, tak řekne nevím. Také totalitnímu režimu se hodilo, aby veškeré právo pocházelo z parlamentu a změnilo se v poslušnost. Soudci se změnili v úředníky, kteří vykonávali to, co se jim nařídí.

Můžete se přesvědčit sami během 3 minut (od 22:45 min.) Je nejvyšší čas, abychom se začali zajímat o skutečné hodnoty. J.Š.

Zeleny MilanPolitický systém se nevzdává dobrovolně, ale když pochopí, že není východisko, jde to velmi rychle.

* * *

Dle česko-amerického ekonoma Milana Zeleného to, co prožíváme, není cyklická krize, ale změna, jako byla průmyslová revoluce. Musíme se naučit, jak informace najít, jak je interpretovat, a co s nimi dělat. Měl být kandidátem na Nobelovu cenu za ekonomii v roce 2021 za originální výzkum a přínos v řetězci evoluční ekonomika – transformace – metamorfóza – deglobalizace – relokalizace – z centrální do lokální rovnováhy.

Ve svém výzkumu Milan Zelený mimo jiného ukázal:

-To, co prožíváme, není cyklická krize, která se čas od času opakuje, ale transformační změna, jako byla průmyslová revoluce.

-Vyčerpali jsme čtyři oblasti – zemědělství, průmysl, služby, stát – a dál se už ekonomika transformovat nemůže.

-Evoluční změny jsou rychlejší a dospěly do současné situace, kdy se přirozená evoluce proměnila v kulturní.

-Budeme se metamorfovat do lokální ekonomiky, což znamená autonomizaci regionů, lokalit, tedy lokální technologie, výroba a samospráva.

Doporučuji od 1:49:00 hod. a kdo má čas od 20:50 min.

Shopenhauer mluvil o konkrétním životě. Proč lidé bojují o svou čest v souboji na kordy? Je zvláštní, že čest vám může vzít někdo, kdo vám řekne, že jste pitomec. Ten kdo to tvrdí ji ztrácí. Když vám někdo má něco za zlé, je to přesně to co onsám dělá, jen to nevidí. Proč se bojíš smrti? Té nicoty, která přijde. A ta která je se nebojíš? Karel Marx podepsal vlastní krví smlouvu s ďáblem. Kvůli čemu? Aby jeho filosofie byla nesmrtelná. To už je na hraně schizofrenie a halucinace je opravdu silná. Čtyři úrovně naší komunikace se skutečností. Ad Rem – k věci, v politice se s tím nesetkáme. Národ potřebuje mudrce a klauna jako Jana Wericha (Zeman při vyznamenání F.R.Čecha), než jsem pochopil, že je to projev diagnosy. Čím více lidí naseru, tím jsem spokojenější – to je prostě diagnosa. Pakliže se protivník při našem argumentu rozzlobí, musíme tento argument naléhavě opakovat. To co říkáte je teoreticky správné, ale prakticky to nefunguje. Lidé nechápou, proč lidé volili Zemana? Protože nechápou, že ďábel kterého už znám je lepší než kterého ještě neznám. Pokud máte empatii, cítění a zodpovědnost, tak nemůžete v politice přežít. Lidi zajímá skutečný, reálný život, ne ty kecy, které se reality vůbec netýkají. 

Prasátka nemají nikdy dost a nikdy se nestydí – čeští králové odpusťte, že jsme klesli tak hluboko!

IUSTITIA IIV právu jde často spíše o hodnoty a morálku, což soudy nerady přiznávají.

Není přitom kvalitativní rozdíl mezi soudcem a kýmkoli jiným. Jediný spočívá v tom, že soudce dokáže svůj nevědomý názor perfektně vyargumentovat a obhájit, neboť je v tom vycvičen. Je však schopnější objektivně určit, co je správné a morální? Morálka je totiž záležitostí hodnotového postoje, nikoli intelektu či znalostí. Intelekt ani znalosti nemají s morálkou nic společného.

To vystihl americký ekonom a sociální teoretik Thomas Sowell ve své knize Intellectuals and Society (Intelektuálové a společnost), v níž o intelektuálech a elitách jako morálně nadřazených napsal: „Zásadním omylem intelektuálů je předpoklad, že vynikající schopnost v daném oboru lze zobecnit jako větší moudrost nebo morální nadřazenost nad ostatními.“

Má-li být v podobných případech arbitrem soudce, je třeba dávat pozor, kdo je do tohoto postu jmenován, což se například v České republice příliš neděje. Je-li soudnictví v dnešní společnosti považované za klíčovou oblast, je nutné vzít u toho, kdo se stává soudcem, v úvahu také lidské, a nejen odborné kvality. Je tomu tak proto, že může rozhodovat i o podstatných morálních a etických dilematech, k čemuž mu studium práva příliš odbornosti nedodalo.