Vlaky ve Švýcarsku jezdí rychleji a častěji. Nabízejí rekordní počet připojení. Síť, která se buduje a rozšiřuje již 175 let, také ovlivňuje život v zemi.
Proto se pořádají soutěže, jako je Swiss Train Challenge, v níž se lidé snaží projet vlakem všech 26 kantonů za méně než 24 hodin. Stačí jednodenní jízdenka za přibližně 40 franků, která je k dostání na mnoha obecních úřadech.
"Ve Švýcarsku není v jízdním řádu stanoveno, že vlaky musí vždy jezdit maximální povolenou rychlostí, takže je možné, dle situace, dohnat zpožděn."
Rychlé železniční spojení podporuje usedlost. Místo toho, aby se někdo přestěhoval za prací rovnou do Bernu, může například zůstat bydlet v Lausanne. Ekologická rovnováha zůstává zachována, protože vlaky způsobují pouze 0,2 % emisí CO2 v pozemní dopravě. Vincent Kaufmann se však obává, že nová usedlost bude mít vliv na schopnost komunikace v zemi: "Dříve práce v Bernu znamenala, že jste se museli přestěhovat a naučit se německy nebo švýcarsky. S železnicí se tyto požadavky, které jsou zároveň příležitostí a obohacením, dostávají více do pozadí."
Nejhustší síť na světě
Švýcarská železniční síť je s průměrným počtem 159 vlaků denně a na jedné trase, včetně nákladní dopravy, nejhustší na světě. Podle Sdružení veřejné dopravy se od roku 2000 do roku 2019 téměř zdvojnásobila. Tento vývoj vyvrcholil v roce 2019, kdy bylo ujeto 21,7 miliardy kilometrů po železnici. Počet všeobecných předplatních jízdenek (neomezené cestování po celé síti) činil v říjnu 406 000 a bylo zaznamenáno 2,8 milionu polovičních předplatních jízdenek.
Read more...