Aktualizováno 7.7.2023: Čína omezuje vývoz vzácných materiálů pro výrobu čipů
***
Elektromobily poháněné nerostnými surovinami prostě nemůžete vyrábět bez masivních dolů. Průměrný elektromobil obsahuje přes 206 kilogramů mědi, lithia, niklu, manganu, kobaltu, grafitu a prvků vzácných zemin. - Australský ministr financí Jim Chalmers uvedl, že k dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 bude zapotřebí zvýšit produkci nerostných surovin o 450 %.
„Nemůžeme vyrábět obnovitelnou energii ani vynulovat uhlíkovou stopu bez mědi a kobaltu, které se používají v solárních panelech a větrných turbínách. A nemůžeme ji skladovat bez lithia, niklu a grafitu potřebných pro baterie. Proto bude podle některých odhadů splnění světových klimatických cílů do roku 2050 vyžadovat 450% nárůst produkce těchto nerostů,“ uvedl Chalmers v projevu na 26. světovém kongresu o těžbě nerostných surovin, který se konal 29. června v Brisbane.
„Když se podíváte na množství zeminy, které musíme přemístit, abychom vyrobili jedno auto, je to deset tun,“ řekla manažerka na kongresu a dodala: „A když se nad tím zamyslíte v tom smyslu, že je to šestinásobek celkového množství materiálu, které potřebujete na výrobu konvenčního vozidla, jen to ukazuje obrovský rozsah problému a výzvy, které čelíme. A to je jen elektrifikace vozidel. To je jen jeden prvek elektrického systému.“
„V současné době existuje jedna země, která dominuje zpracování mědi, rhenia, niklu, kobaltu, lithia a prakticky všech dalších kritických minerálů a vzácných zemin, které bych mohl jmenovat, a tou je Čína,“ řekl australský ministr financí.
P.S.
Je reálné, aby se elektřina vyráběla pro celý svět ekologicky tak, aby mohlo být dosaženo stanoveného cíle? Pokud tohoto cíle dosáhne jen malá část světa, tak pouze za cenu vlastního oslabení. Změny jsou zapotřebí, ale radikální jsou cestou do pekla. JŠ
Read more...