Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 29.02.2024 10:44
    Soud hodlá zkoumat středověké podmínky v českých věznicích. Pozdě ...

    Read more...

     
  • 29.02.2024 10:19
    Sokol wurde Opfer eines raffinierten Bank- und Kreditbetrugs ...

    Read more...

     
  • 29.02.2024 09:23
    Válečné výdaje spolknou 40 procent rozpočtu Ekonom podotkl, že ...

    Read more...

     
  • 29.02.2024 08:42
    Od 1. listopadu 2023 se Respekt od Economie osamostatnil.

    Read more...

     
  • 28.02.2024 19:32
    Zkorumpované vedení Sokola je jen další ukázkou mravního ...

    Read more...

     
  • 28.02.2024 19:27
    Starostka Sokola Moučková by měla ve funkci skončit, míní ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Vymente politiky czLN DR Vino 15.5.2023

Aktualizováno 24.5.2023: Praha 10.5.2023 Klub cestovatelů: „Politický systém Švýcarska a porovnání s Českou republikou“

***

Jsou ve většině příživníky, při vší úctě k těm, co slouží občanům a zemi. Snížit daně na vína ze zahraničí a zvýšit je na minerálky, může jen chorý, resp. dobře uplacený. Estonsko má dávno funkční recept na efektivní řízení státu. Politici a úředníci se budou bránit. Ztratili by možnost snadné obživy, provádět své mocenské a korupční kšefty na ukoř občanů, země a její budoucnosti. Níže ukázky jak to skvěle jde v Estonsku, když se chce a je celospolečenská vůle. O licence na digitalizaci správy země projevuje zájem stále více zemí (nově SRN a Vietnam). Budou následovat i ty země, kterým dojdou peníze a které se nechtějí nezodpovědně, zcela zbytečně zadlužovat na úkor budoucích pokolení. JŠ

***

„Jednotný elektronický podpis uspoří Estonsku dvě procenta HDP – stejně, kolik země NATO měly dávat na svou obranu,“ říká Margus Simson

Všechno, co je komplikované, je drahé a drahé znamená nižší kvalitu služby. Kompletní digitalizace byla pro Estonsko jedinou cestou, jak zajistit kvalitu služeb. Nejenom státních, ale i služeb soukromých společností. Vytvořili jsme zemi s jednoduchým systémem. Zemi se systémem paušálních daní, kde platí pravidlo, že vláda musí údaje využívat opakovaně a nikdy nežádá od občana tutéž informaci dvakrát, kde vláda úzce spolupracuje se soukromými společnostmi, zemi, kde se nevytvářejí duplicitní řešení.

Dalo by se namítat, že ve větších zemích potřebují složitější služby, aby dokázali obsloužit všechny skupiny uživatelů. Ale je tomu opravdu tak? Není. Apple dokáže obsloužit více než miliardu uživatelů s jejich potřebami jednou sadou softwaru zabudovanou do iPhonu. Místo vytváření velkého počtu výjimek pracují na zjednodušení a hledají způsob, jak přizpůsobit jedno řešení co největšímu počtu lidí.

Pokud jde o Česko, problém vidím v tom, že nejste schopni prosadit zjednodušení služeb státu a jejich pohodlnější, digitální poskytování. V Estonsku zabere vyplnění daňového přiznání tři minuty – už od roku 2000. Kolik času to zabere zde? Nepochybně mnohem víc. Nedávno jsme v Estonsku měli parlamentní volby. Poprvé 51 procent lidí volilo elektronicky. Včetně mě. Své zástupce do parlamentu jsem odvolil v práci v Česku během online schůzky a zabralo mi to opět tři minuty. Máme také digitální podpis. Během jiné schůzky jsem díky digitálnímu podpisu prodal auto. Nemusel jsem kvůli tomu jezdit do Estonska.

LN My už ale v Česku digitální podpis máme…

Máte, ale jen někde, není široce rozšířený. Největší rozdíl mezi Estonskem a Českem je v nedostatku spolupráce veřejného a soukromého sektoru na budování digitální společnosti. Tu nikdo nevybuduje sám, k tomu je zapotřebí spolupráce státu, velkých i malých společností, startupů i občanů. Díky spolupráci státu a bank vznikla BankID, bankovní identita, ale je to pořád na úplném začátku.

Vláda musí vytvořit ekosystém, který budou moci využívat všichni. Neměla by se soukromými firmami soupeřit o služby, které může soukromý sektor poskytovat sám. Já věřím, že soukromé společnosti mají větší motivaci poskytovat dobré služby všem.

Když hovoříme o budování jakéhokoliv digitálního řešení, nesmíme zapomínat na to, že technologické řešení představuje jen desetinu celého příběhu, zbylých 90 procent následuje poté, co je ono řešení přijato. Vidím mnoho případů, kdy poskytovatelé služeb postaví aplikaci a mají zato, že se digitalizovali. Ne – digitalizace znamená, že to začnou používat vaši klienti, uživatelé. A ti to začnou používat jenom tehdy, když jim vysvětlíte, jak to funguje. Když přijdete s něčím naprosto novým a odlišným, budou se toho lidé muset hodně naučit a je velká šance, že to používat nezačnou. Držte se jednoduchých věcí, nedělejte služby zbytečně přetechnizované.

Lidovky.cz: Právě do propagace a podpory datových schránek investovala naše vláda spoustu energie i peněz. Přesto kvůli povinným schránkám pro OSVČ stovky či možná tisíce lidí raději zrušily svou živnost…

Když se podívám kolem sebe, tak všechny velké subjekty, velcí poskytovatelé služeb mají vlastní řešení. V čem je slabina? Jako klient energetické a telekomunikační společnosti i banky se musím naučit používat tři úplně odlišné systémy. Ale lidský mozek má omezenou kapacitu učit se nové věci. Jako běžný uživatel nemáte čas ani nejste ochotný se to všechno učit, a tak některé z nich přestanete používat. To je ten důvod, proč lidé tolik nejdou s digitalizací – ne proto, že by nechtěli, ale proto, že by se toho museli moc učit.

Tenhle problém v Estonsku není. Máme například jedinou autentizaci pro všechno. Jakmile mám tohle autentizační řešení ve svém telefonu, používám ho ve styku se všemi bankami, státními službami, e-shopy, všemi poskytovateli služeb. To je také ten důvod, proč máme jenom jeden digitální podpis pro celou zemi. Každý poskytovatel služeb svým uživatelům pomůže naučit se ho používat a uživatelé vědí, že to bude fungovat úplně stejně u všech služeb. To je velice účinné řešení a také to pomáhá překonat obavy, které lidé mají z nových věcí.

Různé systémy, různá řešení, různá uživatelská zkušenost, to je hlavní problém digitalizace. Existence několika konkurenčních řešení je někdy na škodu masovému přijetí nových technologií. Představte si to jako nabíjení elektromobilů – kdyby každý výrobce použil vlastní standardy, tak by to prostě nefungovalo.

První zárodek úspěšné digitalizace České republiky je BankID. Jedno společné autentizační řešení, klíč do internetového bankovnictví, kterým si otevřete dveře i do jakékoliv veřejné nebo soukromé služby na trhu. Ale je tu ještě jedna naprosto nezbytná podmínka úspěšné digitalizace. My jsme si ji v Estonsku dali před 20 lety.

Lidovky.cz: A o jakou podmínku jde?

Že bezpečnost není a nesmí být předmětem soutěže. Jako banka například nesmím tvrdit, že jsem bezpečnější než jiná banka. Zákazník si z toho nevezme, že moje banka je bezpečná, vezme si z toho, že ta druhá banka bezpečná není. A tohle vidím na českém trhu: oslabuje se tak bezpečnost a schopnost budovat digitální společnost. Ega IT manažerů a managementu firem musí jít v tomto případě stranou. Musíme si uvědomit, že všichni máme společný zájem. Banky, společnosti, vlády, uživatelé – zkrátka všichni na digitalizaci jenom vyděláme. Náklady ponesou všichni, ale také všichni poskytovatelé služeb budou mít vyšší efektivitu, všichni z toho budou těžit. Také proto byla z iniciativy bank vytvořena Bank ID.

Celý rozhovor>

***

Projev, který nikdo neřekne

P.S. 

Půjčovat si umí každý, máme žít podle toho, na co si vyděláme.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)