Jako důchodce využívám často autobusovou dopravu a hovořím s mnoha řidiči na různých linkách Středočeského kraje. O jejich postřehy se s vámi podělím. Vpravo fotografie lístků pro třídu – lístek pro každé dítě, místo jednoho pro celou třídu…
O PIDu (Pražská Integrovaná Doprava) nehovoří zrovna v „rukavičkách“. PID byl zaveden v době covidu, tedy snížené vytíženosti veřejné dopravy, kdy samozřejmě fungoval. Dnes je situace zcela jiná, jezdí daleko více lidí a PID stávající problémy neřeší. Není vůle, názory řidičů a jejich zkušenosti jsou ignorovány, zdravý rozum je vytěsněn. Na jednom setkání to jeden řidič představiteli PIDu řekl za všechny: “To se nedělá pro lidi, ale pro peníze!“ Má pravdu, efektivita linek se vůbec neřeší, hlavně aby jich jezdilo co nejvíce, bez ohledu na vytíženost, smyslplnost a rentabilitu spojení – čím více spojení, tím více dotací na provoz. Jsou spoje, kde přes víkend i v běžný den jezdí pár lidí, pokud autobus nejede zcela prázdný. Poněkud „luxusní“ taxík…
Nedivme se potom, že to nevinní řidiči „schytávají“ od rozezlených cestujících, jakoby za vše mohli jen oni. To, že příčinou jsou i zbytečně dlouho trvající opravy silnic je nezajímá, ani to, že řidiči často nemají ani čas na předepsanou přestávku na odpočinek a občerstvení, jen aby zpoždění bylo co nejmenší. Samozřejmě, že jim hrozí i pokuty za nedodržení jízdních řádů, za které nemohou a další šikana projednáváním nesmyslných stížností cestujících. Kontroloři je také často pokutují, mnohdy i za věci v rozporu se zdravým rozumem.
Důchodci nad 65 let, kteří jezdí v Praze zdarma, nechť si dají pozor při vícepásmovém cestování – pokud jedou do, přes, nebo z Prahy, mají o pásmo méně!
Také je zajímavé, že nejsme schopni zavést jednotný systém ve všech krajích, kdy má každý kraj svůj. Dochází tak k tomu, že v některých řidič obsluhuje terminál pro vydání jízdenky jednoduše, rychle a v jiných se může „umačkat“. Ani to PID neřeší, místo aby se ujal role koordinátora systému, který by byl efektivní v provozu i obsluze, sloužil veřejnosti a ne ke „ždímání“ peněz z krajského, resp. státního rozpočtu, či z dotací EU. To se to pak „podniká“! Věčně to nebude možné. Peníze se vydělávají poctivou prací, pokud je budeme nadále jen tisknout, budou brzy jen cárem papíru.
Mimochodem, kdo si položí otázku, jak to řidiči dělají, když mají potřebu jít na toaletu? Jednoduše omezují pitný režim a ohrožují tak své zdraví. Nemálo řidičů má tak problémy s ledvinami v pozdějším věku. Vskutku rizikové povolání! Měli bychom být našim řidičům vděčni za jejich službu a tlačit především na ty, kteří jim práci svoji neschopností, leností, nebo nezájmem stěžují.
Jan Šinágl, 7.7.2022
Read more...