Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 28.04.2024 14:51
    Dnes v OVM proběhla debata poslankyň Malé (Hnutí ANO) a ...

    Read more...

     
  • 28.04.2024 09:54
    Kdy odškodníme my vyhnané sudetské české Němce? Žili u nás ...

    Read more...

     
  • 26.04.2024 18:27
    Liché a laciné gesto Ad LN 24.4.2024: Wintonova vnoučata ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 10:01
    Odsouzený kriminálník Maxim Ponomarenko opět podniká v ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 09:00
    Dobrý den vážený pane Šinágle, obracím se na Vás, protože ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 07:47
    Předpokládám, že paní Gavlasové a jejím klientům bylo zveřejněním ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Naši nejslavnější novodobí cestovatelé, Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund v letech 1959 až 1964 ve dvou vozech Tatra 805 podnikli druhou velkou cestu, tentokrát do Asie. Šokující poznatky, které tam zaznamenali, uveřejňujeme v den, kdy M. Zikmund slaví své 100. narozeniny.

Cestovatelé své zápisky nazvali „Zvláštní zpráva č. 4“ a jde o sociálně kritickou studii o hospodářském a sociálním stavu na území mezi Uralem a Dálným východem. Zaslali ji generálnímu tajemníkovi ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu Leonidu Brežněvovi. Upozornili v ní na nehorázné plýtvání surovinami i pracovní silou v jeho zemi. Zprávu také dostal tehdejší prezident A. Novotný a ministři tehdejší vlády. Obyčejní občané si ji mohli přečíst až v roce 1990, kdy poprvé vyšla tiskem. Vydavatel v její anotaci uvádí jako charakteristickou tuto větu: „Začal nám mnohde na sovětském Dálném východě a na východní Sibiři tok denního života připadat jako obrovský, mocný automobil, jehož řidič jednou nohou šlape na plyn až k podlaze a druhou nohou – na brzdu. Současně!“

A co se tam dočteme ještě?

Fantastické bohatství přírody, obrovský a rostoucí ekonomický potenciál SSSR. Od Přímořského kraje se téměř v každém kraji vyskytuje „celá Mendělejova tabulka prvků“. Potkali jsme mnoho lidí posedlých horečkou budování bez ohledu na osobní nepohodlí a těžkosti.

Navštívili jsme obrovskou cementárnu. Její sklady praskají nadbytkem, cement leží v celých horách před sklady pod širým nebem – ale na příjezdové silnici jsme si mohli polámat torzní tyče vozů a překousnout jazyky na neuvěřitelně rozbité silnici.

V SSSR nás hluboce znepokojil rozšířený jev plýtvání materiálními i lidskými silami, nehospodárnost, jež je sice po léta terčem formální kritiky, ale na místě skutečného svého projevení téměř nikoho vnitřně nevzrušuje.

Nová pec se rozsypala hned při zkušebním provozu – ale na její zdi zůstalo viset heslo – závazek montážníků: „Pec odevzdáme do provozu včas a v bezvadné kvalitě!“

V tomto závodě pouštějí lidé lhostejně silikátové cihly z výšky do vagónů a rozhrnují je jako hnůj. Třetinu přitom zničí. (Na stavbách se pak cihly vyklopí na hromadu a rozbije se druhá třetina.) Kdo to platí?

Ztráty obilí jsou obecně známy. Z celinných ploch se dostalo do skladů v roce 1956 jenom polovina, v roce 1959 z půldruhé miliardy pudů jenom třetina.

Na poli jsme našli 4 kombajny na sklizeň bavlny, vedle nich prázdné vozy, posádky pod nimi sladce spaly. Na požádání nám pro filmovou kameru předvedly sklizeň – a pak zase zalehly.

V Irkutské oblasti byl v r. 1950 otevřen železniční most přes Angaru na tamní nové trati. Ale už o pět let později byla trať i s mostem odsouzena k zaplavení. Překotně se postavilo 240 km trati, po níž rychlík nemůže dosáhnout průměrné rychlosti víc než 25 km/h, protože byla postavena ve spěchu.

Osobní auto Volha musí jezdit všude 8 let. Nebere se ohled na rozdílnost podmínek a počet kilometrů. Pak se někde zachovalé vozy vyřazují a jinde je drží pohromadě jen dobrá vůle.

Příliš často jsme slyšeli odpověď „Už jsme si zvykli“. Nebo „To nic, jsme země veliká a bohatá!“ „Tak to děláme už desítky let. Příroda je u nás štědrá, všeho dává moc. Něco bereme, něco rozházíme, něco shnije. Tak žijeme.“

Dnes se můžeme nad tehdejším heslem „Sovětský svaz náš vzor“ naštěstí už jen pousmát. Hořce…

https://nasregion.cz/co-videli-hanzelka-a-zikmund-v-sssr-otresne-svedectvi-si-nenechali-pro-sebe-87332

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.50 (4 Votes)
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)