Podobně promluvil i M.T.Cicero v obhajobě Milona před více jak 2000 lety. Jeho myšlenky jsou stále aktuální.
Cicero je tvůrcem velmi cenné a dosud užívané latinské filosofické terminologie. Obvykle je považován za eklektika, který ve své praktické filosofii spojil učení akadémiků, stoiků i péripatetiků. Jeho spojení filosofie s politikou a právem je však v mnoha směrech původní a dodnes nepřekonané. Mnohé jeho zachovalé právní řeči i výroky jsou také s oblibou citovány ve všech evropských zemích, jejichž právní řád se opírá o římské právo.
Jestliže zákony dvanácti desek prohlásily za beztrestné zabití zloděje, a to kradl-li v noci, pak za všech okolností, a kradl-li ve dne, pak v případě, že použil při obraně zbraň, kdo by si mohl myslit, že musí být potrestáno jakékoliv zabití, když přece vidí, že nám někdy samy zákony podávají meč k zabití člověka?
Může se však mluvit o nespravedlivém zabití, když postihne úkladného vraha a lupiče? Jaký význam mají naše ozbrojené družiny nebo naše meče? Kdyby nebylo dovoleno vůbec jich užít, určitě by nebylo dovoleno mít je. Existuje tedy, soudcové, zákon, ne napsaný, ale vrozený, který jsme si neosvojili učením, neslyšeli ani nepřečetli, ale který jsme přejali od samotné přírody, vsáli do sebe a dali mu výraz, k němuž jsme nebyli vyučeni, ale stvořeni, k němuž nás nedovedlo školení, ale pud, a když náš život narazí na nějaké nástrahy, na násilí nebo na zbraně lupičů nebo osobních nepřátel, stanoví tento zákon, že k záchraně života je každý prostředek čestný. Když mluví zbraně, mlčí totiž zákony a nevyžadují, aby se na ně čekalo, protože ten, kdo by chtěl čekat, by byl postižen nespravedlivým trestem dřív, než by mohl požadovat spravedlivé potrestání svého škůdce.
Ovšem i psaný zákon velmi moudře a jaksi mlčky povoluje sebeobranu tím, že zakazuje ne zabít člověka, ale nosit zbraň za účelem zabití, takže když se hledá důvod, ne zbraň, pak o tom, kdo užil zbraně v sebeobraně, se nesoudí, že měl zbraň proto, aby zabil člověka.
Ten, kdo na druhého uchystal nějakou nástrahu, může být právem zabit.
Kdo jednal v sebeobraně, nespáchal protistátní čin.
(z textů JUDr. Oldřicha Heina)
J.Š. 20.12.2019
Read more...