Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 12.05.2024 07:45
    Tak to je opravdu děsivé. A je toho čím dál více, tohle už ...

    Read more...

     
  • 09.05.2024 10:36
    Zásadně se držím názoru člověka velice kompetentního, velitele ...

    Read more...

     
  • 09.05.2024 10:26
    Tane mi na mysli Havlíčkovo „Kéž by nám Pán Bůh všeliké to ...

    Read more...

     
  • 09.05.2024 10:22
    Slavilo se taky v Plzni, k té ty americké automobily jaksi ...

    Read more...

     
  • 09.05.2024 10:19
    VOP Stanislav Křeček: Sovětští vojáci k nám nepřivezli ...

    Read more...

     
  • 09.05.2024 10:12
    Kauzu pana Šnajdra znám a ve světle toho co se děje mému ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

EtikaTOMÁŠ VYSTRČIL, publicista, LN 13.4.2011, DISKUSE – článek jsem na Internetu dosud nenalezl…?!

… V posledních dnech se opravdu zdá, jako by média tápala. A není ani divu, když si s tématem neví rady i tzv. odborníci, politologové, sociologové a jiní společenští věd­ci. Podle mého soudu jsme se v tuto chvíli dotkli jednoho z nejcitlivěj­ších bodů politické krize. Média společně s odborníky donekonečna analyzují logistiku politického pro­vozu, jak nám ji v podstatě servírují politici. Kdo, s kým, kolik, kdy - sčítají se a odčítají poslanci, peníze, hledají se systémové a strukturální chyby, kupř. Vladimíra Dvořáková se domnívá, že by v protikorupčním snažení pomohl zákon o státní službě, páter Halík, že by pomohlo posílení think tanků atd.

… A co mají dělat „obyčejní" obča­né? Před několika dny citoval v tele­vizi mladý muž z Brna či. 23 z Listi­ny práv a svobod, který zní: „Občané mají právo postavit se na odpor proti každému, kdo by odstraňoval demo­kratický řád lidských práv a svobod, založený Listinou, jestliže činnost ústavních orgánů a účinné použití zá­konných prostředků jsou znemožně­ny." Poté se zeptal, jak se pozná, jest­li byla hranice ohrožení lidských práv překročena.. Představte si, že i odborník musel konstatovat, že dnes v některých případech již ano.

 

 

Zdá se, že politické strany, na­stoupivší na polistopadovou českou scénu, dokonale vyu­žily toho, že „občané" vlastně žád­nými občany nebyli, protože nedis­ponovali občanskými zkušenostmi a dovednostmi. Jinými slovy se dob­ře vládlo lidem, kteří byli zvyklí, že za ně rozhoduje strana a vláda. Opět začala rozhodovat strana a vlá­da, jenže tentokrát vzešlá z tzv. svo­bodných voleb, které ovšem byly svobodné jen formálně, když tu ne­byl občan schopný rozhodnout, resp. rozlišit, koho volí. Protestovat nikdo pořádně neuměl a ani se to jaksi nehodilo, protože panovalo přesvědčení, dodnes politiky moc­ně posilované, že mandát vzešlý z voleb je nedotknutelný.

Jinými slovy, občané delegovali nepřiměřenou důvěru na strany a vládu, protože na to byli zvyklí, a jak se ukazuje, velmi pozdě roze­znali, že mezi politiky bylo mnoho těch, kteří nehodlali hájit ideály hu­manitní, národní a programové, ale vlastní kapsu. Tento systém se posí­lil a zapouzdřil až do dnešních dnů. Jestliže 20 let po revoluci hovoří­me o politice jako o zprivatizované veřejné sféře, mafii, sféře zcela ne­důvěryhodné, zkorumpované, na stát a občany se neohlížející, musí­me připustit, že kořeny tohoto jevu sahají do počátku demokracie.

Ale pozor! Zhruba před rokem se zjevně již neúnosná situace začala po­prvé masivně medializovat a stranič­tí šéfové na to zareagovali tím, že si mediální a společenský, kritický diskurz osvojili, vpravili jej do svých programů a před volbami s ním zača­li mávat, a voliči na to opět skočili, jakkoli mohlo být každému jasné, že zloděj křičí, chyťte zloděje!

Abychom vše nesváděli jen na politiky, je nutné připomenout i ne­zkušenost, zájmy a obrovský vliv médií. Ta veřejnoprávní proslula svou krotkostí, protože je kontrolují rady vygenerované parlamentem, ta soukromá podléhají trhu, a tak by při skutečně analytické a kritické práci zplakala nad výdělkem.

V posledních dnech se opravdu zdá, jako by média tápala. A není ani divu, když si s tématem neví rady i tzv. odborníci, politologové, sociologové a jiní společenští věd­ci. Podle mého soudu jsme se v tuto chvíli dotkli jednoho z nejcitlivěj­ších bodů politické krize. Média společně s odborníky donekonečna analyzují logistiku politického pro­vozu, jak nám ji v podstatě servírují politici. Kdo, s kým, kolik, kdy - sčítají se a odčítají poslanci, peníze, hledají se systémové a strukturální chyby, kupř. Vladimíra Dvořáková se domnívá, že by v protikorupč-ním snažení pomohl zákon o státní službě, páter Halík, že by pomohlo posílení think tanků atd.

Lidská práva v ohrožení?

Jenže žádné technické, systémové řešení jako lék na dnešní situaci nee­xistuje. Jestliže nám chybí diskurz, jazyk, rámec, měřítko, kterým by­chom bídu naší společnosti mohli porovnat, musíme, a to nutně, oži­vit pojmy, které se z veřejného diskurzu, a obávám se, že i z našeho osobního, vytratily jako směšné, prázdné, banální, abstraktní atd.

Musíme oživit ideu a požadavek pravdy, nikoli však pravdy jako jed­noty věci a výroku o ní, ale pravdy jako úběžníku, smyslu, významu.

Je mi jasné, že si většina čtenářů povzdechne, že jsem objevil Ameri­ku, že to až příliš připomíná ironizo­vanou Havlovu pravdu a lásku a že konečně pravda není žádná věc, o kterou se lze opřít. Jenže krize, kte­rou v Čechách prožíváme, není žád­nou krizí technického provozu, ale krizí morální, krizí zodpovědnosti, krizí smyslu a krizí identity.

Názor, který zde tlumočím, je be­zesporu idealistický, ale nikoli naiv­ní. Je zajímavé, že politici mávají všelijakými prapory, ale slova jako pravda, dobro či smysl se jim příčí v ústech jako svěcená voda čertu. Anebo ještě jinak: Proč by politici neměli lhát, krást a podvádět, pokud platí, že nebudou-li usvědčeni, jako by se tak nestalo?

A co mají dělat „obyčejní" obča­né? Před několika dny citoval v tele­vizi mladý muž z Brna či. 23 z Listi­ny práv a svobod, který zní: „Občané mají právo postavit se na odpor proti každému, kdo by odstraňoval demo­kratický řád lidských práv a svobod, založený Listinou, jestliže činnost ústavních orgánů a účinné použití zá­konných prostředků jsou znemožně­ny." Poté se zeptal, jak se pozná, jest­li byla hranice ohrožení lidských práv překročena.. Představte si, že i odborník musel konstatovat, že dnes v některých případech již ano.

 

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)