Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 16.11.2018 16:58
    Převratu v roce 1989 se také říká sametová revoluce. Proto, že ...

    Read more...

     
  • 12.11.2018 07:57
    Dobrý den Vážený pane Šinágle, Jsem velice potěšen s toho co ...

    Read more...

     
  • 08.11.2018 15:03
    Omlouvám se autorovi komentáře níže, omylem jsem smazal jeho ...

    Read more...

     
  • 08.11.2018 08:58
    Tuhle smlouvu nepotřebujeme, jde o to propašovat LGBT agendu ...

    Read more...

     
  • 06.11.2018 16:55
    Přímá demokracie pro nás Čechy je prozatím nevhodná, protože ...

    Read more...

     
  • 14.10.2018 15:44
    Poslední komentář na těchto webových stránkách je ze dne ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

„Komunismus znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. – Bez všelijakých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.“

Karel Havlíček Borovský ve svém časopise „SLOVAN“ 26.7.1850


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

20180918 150908V jednom dni ve dvou letadlech, která obletěla svět: S Lockheed Electrou Jana A.Bati a Cesnou Romana Kramaříka20180918 142416

Nic netuše, přijel jsem na konečnou Metra linky C – Letňany. V 11:00 hod., přesně jak domluveno, jsem se setkal s vnukem Jana A.Bati Johnem Bata Nashem a jeho ženou Janou. Následovalo jedno překvapení za druhým. Nestačil jsem se divit. Johna s Janou přivezl Roman Kramařík, který se svoji Cesnou obletěl letos svět po podobné trase jako Jan A.Baťa v roce 1937. Oběma dělal taxikáře. Nato Roman za pomoci Johna namontovali do Cesny další dvě sedadla a mohli jsme na start prvního letu Letňany – Točná (první video). V točné už čekala média (ČT, ČTK a Týden) a na slunci skvostně vypadající Lockheed-Electra. Jako poděkování za moji angažovanost v kauze našeho největšího vlastence Jana A.Bati, jsem byl pozván na další let, tentokrát v samotné „Electra“ (druhé nádherné video), kdy nás doprovázely dvě Cesny, Romana a leteckého mechanika Ivana Tvrdíka. Na palubě byli dva piloti (Bejček a Nicola), John a Jana a amatérský pilot, jinak zaměstnanec ČT, který přišel náhodou a kterého jsem omylem považoval za třetího pilota Electry:-) Třetí video jsem už natočil ze země – start a přistání Electry pro filmaře. Vše podstatné jsem, věřím, řekl v komentářích na videu. Potěšit se můžete i FOTOGALERIÍ z obou letišť.  Zítra od 10:00 do 20:00 hod.  bude v Letňanech na letišti "Hangár párty" u příležitosti dokončení „Mise okřídlený lev“ Romana Kramaříka s jeho přednáškou o cestě kolem světa. Pouze pro zaregistrované (z bezpečnostních důvodů).   

  

Letňany: OK-TGM z Letňan do Točné s Romanem Kramaříkem

 

Točná: S Electrou Jana A.Bati nad Středními Čechami

Točná: start a přistání Electry

* * *

Slovensko 1.9.2018: SOŠ v Partizánském (Baťovany) nese jméno po zakladateli města Janu A.Baťovi

* * *

Letadlem kolem světa: S Janem A. Baťou za světovým obchodem 1937

20180918 153815V době od 6. ledna 1937 do 1. května 1937 vykonal průmyslník Jan Antonín Baťa s posádkou (piloti Jan Šerhant, Václav Brtník, radiotelegrafista Josef Bačovský, letecký mechanik Josef Engliš a lékař výpravy MUDr. Walter Recht) v letounu Lockheed Electra20180918 133809 významnou obchodní cestu kolem světa. Letadlo vykonalo cestu dlouhou cca 34 200 km. S cestami vlakem a lodí – přes oceán se ještě nelétalo - činila celková délka obchodní cesty cca 60 000 km.

Chystaná kniha je plnohodnotným pendantem ke knize Jana Antonína Bati: „Za obchodem kolem světa“ a tvoří ji přesné denní záznamy leteckého mechanika, pana Josefa Engliše, který vedl palubní deník s přesnými technickými údaji (lokality, délka letu, letiště, spotřeby PH a jiné podrobnosti). Na svou dobu jsou záznamy dokladem obdivuhodné logistiky. Zajištění a koordinaci letu dosvědčují Englišovu odbornost. Kniha bude doplněna dobovými fotografiemi z rodinného archivu Englišů a také fotkami kameramana a fotografa Alexandra Hackenschmieda. Text vychází rovněž z deníku lékaře výpravy MUDr. Waltera Rechta, který zpracovával dojmy výpravy beletristickou formou.

Připravovaná publikace ukazuje nejen obchodní stránku cesty, osobnost Jana A. Bati, profily členů posádky, ale také dokumentuje jedinečný výkon čs. letectví, neboť obchodní letectví se začalo rozvíjet právě v koncernu BAŤA. Na letišti v Otrokovicích koncern disponoval cca 50 letadly, která byla po technické stránce skvěle udržována a zásluhu na úspěchu a funkčnosti leteckého parku měl zejména mechanik Josef Engliš.

Jeho vnuk, Ing. arch. Petr Engliš, zachoval pozůstalost svého děda, pečoval o ni a nyní poskytl do nakladatelství uvedené materiály. Koncipoval záměr a z větší části autorsky zpracoval texty knihy.

https://www.databazeknih.cz/knihy/letadlem-kolem-sveta-s-janem-a-batou-za-svetovym-obchodem-1937-341062

Málo se ví, že po problémech s počasím zůstala první Electra poškozená na letišti v Chicagu. Jan A.Baťa obratem zakoupil druhou, ta která se nachází trvale na letišti v Točné. Osud první se nepodařilo zjistit. Údajně skončila v bojích během II.světové války…   

20180918 153730John má trochu problémy se zdravím o to více se radoval z letu na místě kde seděl jeho dědeček. Tu radost z letu jsem mu ze srdce přál. V podstatě by měli potomci Jana A.Bati Electru sdědit, jako vše co patřilo jeho dědovi. Bohužel dnešní česká justiceJAB 1 Cestny nazev spravedlnosti v takovýchto případech nepřeje. Na druhé straně neměli prostředky na kompletní renovaci Elektory. Kdyby nebylo jiných a jejich peněz, Electra by dodnes někde zapomenuta rezivěla... Taky jsem si přivlastnil originály dopisů, kreseb a básní Václava Havla nalezené na smetišti. Tedy mohl, ale vrátil rodině, byť jsem mohl jistě vydělat slušné peníze. Zákony jsou snad v tomto ohledu u nás i v USA či kde byla Electra nalezena, stejne - co se nalezne na něm nalezne patří nálezci? Jde ovšem o to co se nalezne a jaký osud nalezené skrývá? Spravedlnost to má někdy těžké. Mnohdy určité odstoupení od ní, jí může časem pomoci a posílit. V tomto případě určitě, byť nepřímo. Restaurovaná Electra "nemajitelem" pomáhá připomínat a obnovovat památku a odkaz Tomáše a Jana A.Bati v širším kontextu, kdy by jinak Electra někde nedůstojně byla zapomenuta bez užitku do svých posledních dnů...

Jistě proto nebylo lepší nechat Elektru někde nechat upadnout do zapomnění, když selhala justice. To by bylo jako odsuzovat někoho za záchranu života druhého s tím, že na to nemá právo... Volba je někdy těžká a i nespravedlnost může posloužit spravedlnosti, byť v jiné formě.

Proto velký dík všem, kdo se o záchranu Electry zasloužili. Má skutečně baťovské srdce a ducha. Každý, kdo bude mít štěstí v ní letět, mi dá za pravdu!

DOBRÝ LET Electro – HAVE A GOOD FLIGHT!

Více na Facebooku Romana Kramaříka.

 

Jan Šinágl, 22.9.2018

* * *

JAB avers za obchodem kolem sveta III vydani 1937 201820180923 13202020180923 135228

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.00 (2 Votes)
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)