Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Kalendář událostí

so dub 27 @13:00 - 06:00PM
Kublov: Po stopách J. L. Zvonaře
út dub 30 @09:00 -
KS Zlín: Kauza Slopné - rozsudek?
út dub 30 @13:15 -
OS Praha 2: Robert Tempel - odškodné
so kvě 11 @08:00 -
Točník: III. ročník Memoriálu Josefa Váni st.
so kvě 11 @18:00 -
KONCERT MARIE BURMAKY V PRAZE

Nejnovější komentáře

  • 26.04.2024 18:27
    Liché a laciné gesto Ad LN 24.4.2024: Wintonova vnoučata ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 10:01
    Odsouzený kriminálník Maxim Ponomarenko opět podniká v ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 09:00
    Dobrý den vážený pane Šinágle, obracím se na Vás, protože ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 07:47
    Předpokládám, že paní Gavlasové a jejím klientům bylo zveřejněním ...

    Read more...

     
  • 20.04.2024 12:42
    Mgr. Jana Gavlasová, advokát, Západní 449, 253 03 Chýně ...

    Read more...

     
  • 19.04.2024 18:09
    Ve Zlínském kraji dnes chybí 3000 míst pro přestárlé lidi.

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Nrodn_fronta… Je to právě odkaz Národní fron­ty, který tady dodnes - zpravidla před volbami - rezonuje. Viz ever­green tuzemského fašismu a jeho „rodinné stříbro" Benešovy dekre­ty (sudetských Němců se týkají jen okrajově), jejichž doživotním patro­nem jsou komunisté, i když se jim tento poklad neustále někdo pokou­ší nepoctivě „vyfouknout", jako madame Bobošíková - a ovšem: Edvard Beneš se zasloužil o stát. … Je ale příznačné, že jak pan Bátora, tak madame Bobošíková byli aktivními členy Národní fronty, která mimo jiné sloužila jako kouřová clona okupaci Československa. Inu, čeští (literární?) vlastenci. A Václav Klaus? To je takový systémově ne­systémový Plojhar Národní fronty.

Demokracie je věc „lidová", jak dobře víme z vlastní historie, tedy daří se v ní i různým obskurním postavám či hnutím, které by císařpán jistě netrpěl (respektive tiše by trpěl).

V poslední době se v souvislosti s některými osobami, s jejich insta­lací na veřejné posty, objevil ter­mín fašismus. U některých person je to nedorozumění (jejich vzdělanostní úroveň je natolik mizivá, a může to být třeba i ministr škol­ství, že netuší, že slova, která vy­pouštějí, by mohla mít nějaké histo­rické souvislosti), u jiných, pouče­nějších, lze ozvěny fašistických po­stojů bezpochyby nalézt.

Problém s fašismem je ovšem ten, že to není nějaká ideologie (sám duce hlásal, že se fašisté „necí­tí být vázáni jakoukoli specifickou doktrínou", a navzdory jeho fanfarónství mu to můžeme věřit), ale jde v něm spíš o politickou praxi, do jejíhož rámce se vejde celá řada režimů či hnutí - i těch na první po­hled protichůdných.

Ti, kdo na podobné úkazy reagu­jí, zpravidla upozorňují na tradici českého fašismu z doby před 2. svě­tovou válkou. To byly ale více méně marginální proudy, které po „záblesku"- 30. září 1938 dostaly „na frak" 15. března roku následují­cího. Fašistická či fašizující tradi­ce, která zde byla určující po dlou­há desetiletí a dodnes v české spo­lečnosti rezonuje; je ovšem spojena s dědictvím Národní fronty po roce 1945 a především po únoru 1948.

Hlavní nosnou ideou, s kterou komunisté vyhráli volby v roce 1946 a drželi se pak 40 let u moci, nebyl pro účely mocenské modifi­kovaný marxismus, lidovým vrst­vám zcela cizí, ale nacionální socia­lismus maloměstského střihu, kte­rý v sobě zahrnoval antiněmecké, antihabsburské, anticírkevní, antišlechtické, antisemitské či protikulturní (viz celá moderna) postoje a byl de facto identický s národním socialismem (přednacistickým) ra­kouských a v tom českých Němců - pouze s tím rozdílem, že antiněmecký zápal tam byl nahrazen ob­dobným zápalem protičeským. A vice versa - Košický vládní pro­gram nahradil slovo germánský za slovanský (slovanská zahraniční po­litika, slovanské přátelství, slovan­ská orientace) jako opak k neslovanskému. Viz árijství.

V tom ovšem nebyli čeští komu­nisté žádnou výjimkou. Mao by stě­ží Čínu ovládl, kdyby sám sebe ne­prezentoval jako největšího čínského vlastence, a byl to Stalin, kdo ve Velké vlastenecké (ne komunistic­ké) válce bojoval za národ a za vlast a v tom také za církev, jak na něj dodnes značná část Rusů s doje­tím vzpomíná.

Fašistické minimum

Poválečné komunizující se a poslé­ze komunistické Československo nebylo ovšem fašistické jen obsa­hem, ale především formou, která je určující hranicí mezi fašismem a vlastenectvím.

Americký historik Robert O. Paxton se pokusil ve své knize Anato­mie fašismu stanovit „fašistické mi­nimum", které je vlastní všem jinak velmi různorodým fašistickým reži­mům: Fašismus podle něj musí vze­jít z krize demokracie, právní postu­py ve veřejném životě jsou odstraně­ny za pochvalného souhlasu ulice, režim má nutkání redukovat soukro­mou sféru až na nulu, na rozdíl od diktátorských režimů usiluje o to, mít veřejnost angažovanou a plnou nadšení, a ochotně zasahuje do eko­nomiky a pouští se do programů so­ciální péče.

Poválečné Československo Paxtonovo fašistické minimum splňuje be­zezbytku (po květnu 1945 částečně, po únoru 1948 zcela). Pro deklarova­né fašistické státy spočíval problém v otázce, jak udržet jejich revoluční dynamiku, aniž by proti sobě popu­dily tradiční společnost, zatímco u deklarovaných komunistických států byl problém postaven opačně: Jak nastolit konzervativní režim, který by komunisty držel u moci, aniž by byl potlačen revoluční étos. Výsledek byl ovšem stejný.

Je to právě odkaz Národní fron­ty, který tady dodnes - zpravidla před volbami - rezonuje. Viz ever­green tuzemského fašismu a jeho „rodinné stříbro" Benešovy dekre­ty (sudetských Němců se týkají jen okrajově), jejichž doživotním patro­nem jsou komunisté, i když se jim tento poklad neustále někdo pokou­ší nepoctivě „vyfouknout", jako madame Bobošíková - a ovšem: Edvard Beneš se zasloužil o stát.

Co se týká s fašismem spojované­ho pana Bátory, dal by se nejspíš přirovnat k současným ruským nacionálním bolševikům (Gruzie je agresor, Tibet je integrální součást komunistické Číny), kteří dnes rov­něž zapalují svíčku v pravoslav­ných chrámech, soupeříce tak s exdůstojníky KGB. U nich však nevíme, co je literatura a co politi­ka. To u pana Bátory také ne. Je ale příznačné, že jak pan Bátora, tak madame Bobošíková byli aktivními členy Národní fronty, která mimo jiné sloužila jako kouřová clona okupaci Československa. Inu, čeští (literární?) vlastenci. A Václav Klaus? To je takový systémově ne­systémový Plojhar Národní fronty.

 

Petr Placák, historik a spisovatel, LN, Úhel pohledu, 1.11.2011 (bohužel jsem přímý link na článek na internetu nenašel J.Š.)

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)