Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 29.04.2024 08:32
    Hoří, má panenko! twitter.com/.../...

    Read more...

     
  • 28.04.2024 14:51
    Dnes v OVM proběhla debata poslankyň Malé (Hnutí ANO) a ...

    Read more...

     
  • 28.04.2024 09:54
    Kdy odškodníme my vyhnané sudetské české Němce? Žili u nás ...

    Read more...

     
  • 26.04.2024 18:27
    Liché a laciné gesto Ad LN 24.4.2024: Wintonova vnoučata ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 10:01
    Odsouzený kriminálník Maxim Ponomarenko opět podniká v ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 09:00
    Dobrý den vážený pane Šinágle, obracím se na Vás, protože ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

EU nabizi rukuLN A jak jsme se tedy podle vás s minulostí vyrovnali?

Nijak. Vracíme ji do našich pří­bytků, prostě jsme se s ní nerozlou­čili. Ve hře říká postava: komunis­mus se nikdy vrátit nemůže, proto­že nikdy neodešel. Byl a je.

LN A kde se stala chyba, mělo se to po Listopadu dělat jinak, nebo je to otázka vývoje?

Husity třeba považuji za dost vel­ké bandity, a přesto jsme se s nimi nerozloučili ani za šest set let. Měli jsme husitského krále, husitskou šlechtu, husitskou demokracii. Dod­nes je lidé vykládají podle svého. Máme po nich heslo „pravda vítě­zí“. Máme je naivně na vlajce, ale oni mysleli „naše pravda“ a podřezá­vali lidem cizí pravdy hrdla. Z dějin je neodpářeme. Jsou to naši talibanci. Stejně tak máme komunisty a bu­deme se s nimi muckat dalších sto let. Byly tu dva miliony členů stra­ny, což s příbuznými vyjde na osm milionů obyvatel. Také chtěli ráj a udělali koncentrák jako každý, kdo ráj chce.

LN Ale nepřipadá vám, že dnes jsou komunisté přece jen legrač­ní dinosauři, kteří nedokážou dát dohromady sebemenší pro­gram? Třeba soudružka Semelová, to je přece komická figura.

Ano. Komická a nebezpečná. Můžeme se jí smát, jak chceme, ale při minulých volbách komunistům jen o vlásek unikla moc. Nebýt Babiše, seděli by dnes ve vládě se So­botkou a hravě by si s ním poradili. Jako dinosauři mi nepřipadají, spíš jako mistři moci. To nezapomněli. Komunistický král nás ještě čeká.

LN A není to tak, že jim stav, kdy za nic neodpovídají, skvěle vyho­vuje? Sedí za tučné platy v parla­mentu a nemají žádnou zodpo­vědnost. Jejich děsivý předseda Filip donekonečna žvaní, ale září spokojeností, protože je za vo­dou.

Je za vodou, ale voda nevoní. Před ním se lákavě rozprostírá a voní moc. To je přece kategorie, která lidi strašlivě ovlivňuje - i pana Grebeníčka, Filipa či tu Gott­waldovu jeptišku Semelovou.

LN Říkal jste, že k sepsání hry vás oslovilo Slovácké divadlo, ale co vás ještě inspirovalo?

Bylo jasné, že když to bude na Slováčku, musí se tam objevit téma neúspěšných pokusů soudně hodno­tit minulost. Napsal jsem tedy práv­nickou komedii. V Uherském Hra­dišti žije spisovatel a soudce Josef Holcman, který vydal knížku poví­dek Cenu facky. Je v ní mnoho příbě­hů a osudů lidí z jeho rodiny i okolí, obětí násilné kolektivizace v padesá­tých letech. To byla pro mě velká in­spirace. Ta knížka mě zaujala čisto­tou a prostotou, s níž ty tragické osu­dy lidí vypravuje. Vstoupili do naší hry o současnosti, aby nám všem ukázali, že i pod drtícími pásy totali­ty lze žít čistě a hrdě. Jinou pobíd­kou byly staré fotografie v muzeu v Uherském Hradišti, na nich tisíc moravských Slováků v krojích, jak hajlují skupině černých esesáků. Na­padlo mě, že je to také vyrovnání s minulostí, ovšem po našem. V těch krojích pak chodili do prvomájových průvodů s transparenty „Táto Staline, dej nám mír“.

LN Nám se často předhazuje, jak úžasně se Němci vyrovnali s na­cismem, ale to je také iluze. Exis­tuje národ, který se dokázal s mi­nulostí vyrovnat, a jde to vůbec?

S minulostí se lze srovnat jen těž­ko. Čili nelze. Úkolem té hry ale není, aby něco soudila, ale aby to ukázala, aby o tom mluvila, aby se tomu smála. Aby se nezapomnělo, že to bylo. A aby komunisti neříka­li, že u nás bylo lépe než v Itálii. Je třeba se smát, smích je silnější argu­ment než soudní rozsudek. Divím se té nekonečné frašce sporů, jestli se komunisti omluvili za minulost. Oni říkají, že ano, ale jiní říkají, že ne nebo že málo. Ta debata je ne­smírně groteskní. Jak se může něk­do omlouvat za minulost? Ale je to v módě. Čekám, kdy se omluvíme do Magdeburgu za to, že ho husiti vypálili. Jednou se bude chtít, aby lidstvo řeklo: Milá zeměkoule, pro­miň.

LN Říkal jste mi již dříve, že ve hře vystupuje Karel Marx. Jak se tam vzal?

Vylezl z hrobu a přiletěl na koště­ti. Soudruh z kapely je vyděšený, jak to, že marxista a materialista může vylézat z hrobu. A Marx mu říká, že když je to pro rozvoj pokro­ku, materialismus se nesmí brát dogmaticky. Vstal z hrobu Kristus, má na to právo i Marx. Mohou vzni­kat i pokroková kouzla a zázraky. Hra je tedy také přednáškou o dia­lektickém dadaismu. Marx mluví slovanskými nářečími. Stvoří panslovanskou patlaninu, podobně jako Bilak nebo dnes Babiš. Biak říkal: tato naša zemlja budět navždy českaja. Slované jsou pakáž, nám Židoněmcům se nemohou rovnat, nadává Marx.

LN Když už jsme u těch paradoxů, čím to, že u nás se celkem všichni shodnou, že nacismus a fašismus jsouzavrženíhodné to­talitní ideologie, zatímco komu­nismus, který místo rasové šíří třídní nenávist, ale se stejnou zvrhlostí, až tak strašný není?

To je přece jasné. Nacismus je cizí záležitost, věc Němců - a my jsme rádi, že ho mají, protože se jim dá dalších sto let pohodlně vyčítat. Samozřejmě oprávněně. Komunis­mus je naše domácí věc, a jak jsem říkal, skoro každý má někoho tako­vého v příbuzenstvu. On to byl sice komouš a lampasák, ale jinak hodnej kluk, ten náš Pepík, a když bylo potřeba, něco pro nás na té vojně vždycky ukradl. Komunismus je dů­věrné selhání, známe ho všichni zblízka. I těm udavačům se odpouš­tí. Co měli kluci dělat? Je to divadlo jako v té pražské tramvaji, někdo sedí, někdo visí a ostatní se třesou.

LN Ale to bylo přece jen pováleč­né pomatení, další volby by už ko­munisté nevyhráli a dobře to vě­děli, tak museli udělat puč.

Jako malý kluk jsem v padesá­tých letech, už za doby hrůzy a po­prav, viděl ve výkladní skříni hro­madu látek a člověka s cedulkou, že je šmelinář, protože zatajil to vy­stavené zboží. Bylo z jeho z vlastní­ho obchodu, který mu sebrali. A lidé chodili kolem a plivali na něj. Přestali, až když se pán v noci oběsil. Nebylo jich málo, kdo pliva­li, možná by to i v padesátých le­tech na vítězství ve svobodných volbách, kdyby byly, stačilo.

Z rozhovoru s Karlem Steigerwaldem, LN, 17.6.2014

* * *

Jan Šinágl, 19.6.2014

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.20 (5 Votes)
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)