Erstfeld (Švýcarsko) - Ve Švýcarsku byl dnes slavnostně otevřen nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě. Gotthardský železniční tunel, kterým právě jedou první dva vlaky s cestujícími, měří 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem alpského masivu. K plnému provozu otevřou švýcarské železnice dopravní stavbu v prosinci.
Tunel, s jehož výstavbou se začalo v roce 1999, dnes současně na obou stranách stavby otevřeli prezident švýcarské konfederace Johann Schneider-Ammann a zdejší ministryně dopravy Doris Leuthardová. "Dnešek je historickým dnem pro naši zemi," nechal se slyšet Schneider-Ammann. "Je to velký krok pro Švýcarsko, ale také pro celý kontinent. Sbližujeme národy a národní hospodářství," řekl také o stavbě, která má spojení mezi severem a jihem kontinentu zkrátit asi o hodinu.
Na závěr svého vystoupení, které střídavě pronášel ve čtveřici švýcarských oficiálních jazyků, dal zelenou prvním vlakům s pasažéry. Z obou stran pak do tunelu, jehož výstavba přišla podle agentury DPA na 12,2 miliardy švýcarských franků (téměř 300 miliard korun), vjel vlak s 500 cestujícími, kteří místo na palubě vyhráli v loterii. Cesta na druhou stranu dvojici vlaků trvala asi půl hodiny.
Slavnosti, souvisejících s otevřením stavby, se mají zúčastnit také německá kancléřka Angela Merkelová, francouzský prezident François Hollande nebo italský premiér Matteo Renzi, kteří se dnes také projedou tunelem.
Dosud nejdelším byl už v roce 1988 otevřený železniční tunel Seikan v Japonsku, který měří 53,8 kilometru. Eurotunnel spojující Francii a Británii má délku 50,4 kilometru.
První gotthardský tunel byl zprovozněn již v roce 1882, byl ale ve velké nadmořské výšce a železnice k němu musela vystoupat mnoha serpentinami, aby na druhé straně stejně složitě zase sestupovala.
O výstavbě nového dvoutubusového železničního tunelu rozhodli Švýcaři v několika referendech. Tunelem by mělo v budoucnu jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení slibují snížení počtu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice, až o polovinu.
P.S.
Typické pro Švýcarsko, žádný vlak plný jen politiků, ale i občanů, kdy o získání lístku bylo rozhodnuto loterií. Obávám se, že u nás by i tu loterii vyhráli politici…
J.Š.1.6.2016
Read more...