Původní délka filmu 2300 m. První den natáčení 1.5.1938. Měl být příběhem novodobého Romea a Julie, německého chlapce a české dívky. Jejich příběh z filmu zmizel. Konec měl být otevřený, měly ho napsat dějiny. Napsal ho cenzor!
Ve scénáři bylo místo i pro Osvobozené divadlo. Natáčely se i záběry jak V+W navštívili dětský tábor „Vzájemnosti“ v Soběšíně českých a německých dětí. Hlavní epizody filmu: 21.květen a Slet na Strahově, vznik a růst Henleinovského hnutí, loutkové divadlo, práce ve Škodovce, manévry armády, bouření na Václavském náměstí, život emigrantů v Praze, uprchlíci ze Sudet, přísaha před parlamentem, druhá mobilizace, abdikace Beneše, protifašistické demonstrace, hlavně bylo obětováno masové shromáždění Čechů a Němců v červenci v Liberci a mnoho instruktivních grafů pro informaci západních diváků. Opět zde byli v akci lidé z baťovských filmových ateliérů, používající nejmodernější filmovou techniku, používající filmové triky jako první na světě.
* * *
NFA: Film Crisis a Jan Antonín Baťa
V úterý 14.ledna 2014, od 10:00 hod. se bude promítat v NFA (Národní filmový archiv, Malešická 12, Praha 3, z Florence bus č. 133, zastávka Basilejské náměstí), Američany natočený film z roku 1939 ve filmových studiích firmy Baťa, o nebezpečí nacismu. Počet míst je omezen na cca 20. Slavil tehdy úspěch po celém světě. Dle vyjádření ředitele NFA Michala Breganta, specifická pravidla znamenají, že ho nelze promítat na veřejnosti, či půjčovat. Lze tedy využít jen tuto produkci ke studijním účelům…
* * *
1939: Shlédl jsem nejdražší film ve svém životě - za 1350,-Kč! ...
V úterý 14.ledna od 10:00 hod. jsem v NFA shlédl filmový dokument CRISIS z roku 1939, natočený USA, varující o nebezpečí fašismu. Pozval jsem známé, přátele, bohužel nikdo neměl čas. Velká škoda, jde o zajímavý dokument, který se smí, kvůli specifickým pravidlům promítat jen pro studijní účely. Jaké důvody to jsou mi nebyl nikdo schopen říci. Vyloučíme-li nepravděpodobný nesouhlas majitele či distributora tohoto díla, tak se nabízejí jen politické důvody. Jiný důvod nevidím. Film se před II. světovou válkou promítal po celém s velkým ohlasem – i s českými titulky v tehdejších československých kinech. Bohužel a kupodivu tuto kopii NFA nemá k dispozici ve svém archivu. Nelze proto vyloučit, že anglická verze kterou jsem shlédl (s anglickými titulky, když se hovořilo německy či česky), nemusí být totožná s tou, která se tehdy v Československu promítala. Nelze vyloučit, že film měl původní standardní délku, tedy cca 90 minut? Dle NFA mají více druhů kopií, mně byla nabídnuta nejdelší, kterou vlastní.
* * *
V iVysílaní veřejnoprávní ČT není ani zcenzurovaný film CRISIS dostupný: „Litujeme. Ale pořad není v iVvysílání dostupný…“
* * *
Krizový filmový scénář byl získán z pozůstalosti Elmera Klose. Proč je toto důležité? Protože není veřejnosti známo, že se Elmer Klos podílel na vývoji tohoto krizového filmu. Spolupracoval od počátku s Alexandrem Hackenschmiedem při vývoji tohoto filmu. To ukazuje hlubší spolupráci Baťových filmových tvůrců na krizovém filmu. Filmový scénář byl opět zakoupen z pozůstalosti Elmara Klose.
Je to další ukázka důležitých souvislostí. která ukazuje, že to byl Jan A. Baťa, jeho organizace a filmová společnost FAB, která vytvořila tento slavný dokumentární film.
Od začátku letošního května je možno film „Krize“ veřejně vidět ve Filmovém uzlu ve zlínských filmových ateliérech. Od Národního filmového archivu byla zakoupena práva pro veřejné projekce. K filmu se připravuje komentovaný úvod pro organizované skupiny diváků.
Jan Šinágl, 14.5.2018
* * *
Read more...