Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Kalendář událostí

so dub 27 @13:00 - 06:00PM
Kublov: Po stopách J. L. Zvonaře
út dub 30 @09:00 -
KS Zlín: Kauza Slopné - rozsudek?
út dub 30 @13:15 -
OS Praha 2: Robert Tempel - odškodné
so kvě 11 @08:00 -
Točník: III. ročník Memoriálu Josefa Váni st.
so kvě 11 @18:00 -
KONCERT MARIE BURMAKY V PRAZE

Nejnovější komentáře

  • 26.04.2024 18:27
    Liché a laciné gesto Ad LN 24.4.2024: Wintonova vnoučata ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 10:01
    Odsouzený kriminálník Maxim Ponomarenko opět podniká v ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 09:00
    Dobrý den vážený pane Šinágle, obracím se na Vás, protože ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 07:47
    Předpokládám, že paní Gavlasové a jejím klientům bylo zveřejněním ...

    Read more...

     
  • 20.04.2024 12:42
    Mgr. Jana Gavlasová, advokát, Západní 449, 253 03 Chýně ...

    Read more...

     
  • 19.04.2024 18:09
    Ve Zlínském kraji dnes chybí 3000 míst pro přestárlé lidi.

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Buber Martin“Jakmile je svoboda vynesena na piedestal nejvyšší hodnoty, ztrácí smysl: její absolutizací zmizelo kriterium, jímž bychom byli schopni odlišit pravou volbu od falešné.” Martin Buber

Tvorba a sounáležitost

V první z nich, „Řeči o vychovávání", pronesené roku 1925, napadá Buber libe­rální tezi, že hlavním cílem výchovy má být rozvoj tvůrčích sil v dítěti. Připomí­ná, že adjektivum „tvůrčí“ (schopferisch) se až do 18. století používalo vý­hradně pro popis schopností Boha, niko­liv člověka. Jistě, člověk je obdařen ně­čím, co můžeme nazvat „tvůrčím pu­dem". Jeho posláním však nemůže být tvořit něco z ničeho, ale jen přetvářet a dotvářet stvořené. Podle Bubera je reali­zace tvůrčího pudu nutnou podmínkou uskutečnění člověka, nikoliv však pod­mínkou dostatečnou. Tvorbou člověk od­povídá na svět, vytvořené dílo mu však nemůže odpovědět zpět. Z tohoto hledis­ka zůstává i ten největší tvůrčí génius osa­mělý a nenaplněný.

Naplnění zajišťuje teprve druhý sklon člověka - „pud sounáležitosti". Jím se již nevztahujeme ke světu jako k předmětu, ale jako k někomu, kdo nás oslovuje: nepřistupujeme k němu jako k Ono, nýbrž jako k Ty. Teprve zauje­tím tohoto dialogického postoje se člo­věk dostává k pravé skutečnosti a své­mu hlubinnému Já. Individuální dílo zís­kává smysl jen jako součást společného díla, tvořivost přináší naplnění jen pro­střednictvím účasti na budování spole­čenství, v němž odpovídáme - a jsme zodpovědní - druhým.

Takový dialog vyžaduje rozšíření vlastní perspektivy o hledisko druhého - jeho zahrnutí do mé zkušenosti světa. Ne­znamená to jeho převedení do mých kate­gorií, ale naopak: uznání legitimity jeho pozice právě v tom, v čem tyto kategorie překračuje. Specificky intelektuální dia­log, nazvaný Buberem „disputací", s sebou nenese smazání rozdílů mezi ontologickými postoji spolubesedníků, ale je­jich explicitní zvýraznění. Na rozdíl od „pravdy poznání" neživých věcí totiž „pravda bytí" objevovaná dialogem osob nepřináší redukci existujícího na společ­ného jmenovatele, ale naopak diferencia­ci - uznání mnohosti způsobů, jimiž se různým osobám dává svět.

Zatímco v disputaci se realizuje vzá­jemné zahrnutí partnerů na abstraktní úrovni konfrontace idejí, v přátelství spo­lu sdílejí svůj život v jeho konkrétnosti. To platí i pro třetí typ dialogu, jímž je vy­chovatelství. Na rozdíl od předcházejí­cích dvou mu však schází vzájemnost: v důsledku věkové či pedagogické asyme­trie směřuje zahrnutí pouze jedním smě­rem. Tím, že se vychovatel k vychováva­nému vztahuje zahrnujícím způsobem, ne­chává na něj podle svého výběru působit svět v podobě Ty. Jistě, musí se snažit sti­mulovat tvořivost dítěte. Rozvoj tvůrčího pudu, v němž je vztah ke světu primárně vztahem k Ono, však není samoúčelem, ale podřízeným momentem rozvoje pudu sounáležitosti, v němž je vztah ke světu primárně vztahem k Ty.

Svoboda a osobní poslání

Na obecnější rovině odpovídá omezené hodnotě tvůrčího pudu omezená hodnota svobody. Liberální a revoluční ideologie hlásají osvobození člověka z útlaku stá­tu, společenské většiny či vnější autority. Jakmile je však svoboda vynesena piedestal nejvyšší hodnoty, ztrácí smysl: její absolutizací zmizelo kritérium, jímž by­chom byli schopni odlišit pravou volbu od falešné. Tam, kde je vše možné, nic není skutečné a svobodná vůle se promě­ňuje v libovůli. Podle Bubera je osvobo­zení nutným odrazovým můstkem a sou­částí uskutečnění člověka, nemůže však být jeho jádrem či posledním účelem. Tím je vztah ke světu jako k Ty, v němž se současně s potvrzením mé jedinečnos­ti vyjevují určité nároky, jimž musím do­stát, nechci-li sám sebe minout a tuto jedi­nečnost popřít.

Jak ukazuje Buber v třetí řeči, předne­sené roku 1939 a nazvané „O velkém charakteru", tyto nároky čili příkazy je třeba odlišit od maxim tradic či morál­ky. Zatímco ty jsou vyvozeny ze zvyku či neosobního rozumu, a platí tedy pro všechny a nikoho, příkazy vyjevované v dialogu se světem jsou adresovány zvláštní osobě. Jsou-li maximy podmí­něné (například zkouškou své univerza­lity jako Kantův kategorický impera­tiv), příkazy platí bezpodmínečně: je­jich modelem jsou přikázání zjevená Mojžíšovi a jeho lidu na hoře Sinaj. Jako se určitému lidu zjevily jeho morální závazky v jedinečné historické situa­ci, zjevují se určitému Já jeho osobní zá­vazky v situacích, v nichž k němu pro­mlouvá svět v podobě Ty.

Podle Bubera se v židovské tradici ab­solutno dává vždy ve spojení se zvláštní­mi osobami a konkrétními událostmi, tedy v módu dialogu, nikoliv - jako v tradici řecké - v podobě obecných pra­videl a abstraktních idejí, k nimž dospí­vá univerzální rozum svým monolo­gem. V Temnotě Boží ztotožňuje Buber dialog s náboženským postojem a mo­nolog s postojem filozofickým. Dochází-li filozofie k neosobním obecninám, které platí stejně pro každého, pak v náboženské zkušenosti žádá absolutní Ty; po různých lidech různé věci. Každý má dotvořovat boží stvoření a plnit boží příkazy svým vlastním, nezaměnitelným způsobem. V Úvahách o chasidismu cituje Buber slova pronesená rabim Zusjou těsně před smrtí: „V příštím světě se mě nebudou ptát: ,Proč jsi nebyl Mojžíšem? Zeptají se mě: ,Proč jsi nebyl Zusjou?‘“

Být sám sebou

Z druhé řeči o výchově, pronesené roku 1935 a nazvané „Vzdělání a světový ná­zor", plyne, že tato mnohost jedinečných způsobů, jakými lidé realizují svůj vztah k bytí, je něčím úplně jiným než moderní pluralita světových názorů či ideologií. Na rozdíl od vnitřní diferenciace pravdy bytí, k níž dochází v dialogu, redukují moderní světové názory svět na Ono vy­staví Buber tezi, že musejí být ukotveny - ve vztahu Já k Ty a vzepřít se každému • pokusu nechat si vnutit monopolní nárok j jedné verze světa v podobě Ono. Moderní ideologie těmito verzemi zaplňují prázdno po zhroucených tradicích, v nichž si mezi sebou předcházející generace předávaly již zformovaný svět. Ideo­logické systémy i moderní kulturní formy nabízí náhražky za tyto tradice, zatím­co jejich nostalgičtí obránci z nich ve I zpětném pohledu činí idoly, které jsou stejně tak odcizené pravdě bytí jako náhražky samotné.

Kde má v této situaci čerpat svou inspiraci moderní výchova? Na konci první řeči varuje Buber před jejím sklonem  předkládat vychovávaným vzory v podobě „osobností", do nichž se inkarnovaly I různé ideály života produkované kultur­ními módami a moderními ideologiemi. Prázdno po tradičních obrazech, hodnotových systémech a životních formách nemá být zaplňováno novými obrazy, i systémy a formami, ale pochopeno jako šance k objevování světa, který každému obrazu, systému či formě uniká.

Výchova musí dostát základnímu paradoxu lidské existence: člověk byl stvořen k obrazu božímu, Boha však nelze zobrazit. Napodobování té či oné „osobnosti", i do níž se vtělil určitý projekt moderní kultury či ideologie, vede k její imitaci. Napodobování Boha - pokud nevěříme na jeho inkarnaci - jitří smysl pro jedinečnost našich vlastních úkolů: nemáme sledovat někoho jiného, ale musíme si prošlapávat vlastní cestu. Povinností vychovatele není formovat svého svěřence podle již existujícího prototypu, ale stimulovat v něm schopnost být si vlastním  prototypem. Ideálně vzato by mu měl zpřítomňovat nepředmětný hlas, jenž po něm chce, aby byl sám sebou, nikoliv někým jiným.

Falešné protiklady

Buberova filozofie naznačuje možnost obelstění některých dichotomií součas­nosti: jako je možné přitakat radikální mnohosti způsobů, v nichž se lidem dává svět, aniž bychom upadli do postmoderního relativismu, je možné předpokládat sdílenou zodpovědnost osob za společen­ství, aniž bychom je podřídili utlačivému  kolektivismu. Alternativou vykořeněné­ho jednotlivce zbaveného smyslu není vláda homogenizované většiny, ale vzá­jemnost v různosti dosahovaná ve vzta­zích Já a Ty.

Jak známo, Buber se ve své obhajobě společenství neštítil ani národa. V souladu se svou kritikou falešných dichotomií však chtěl nacionalismus vyprostit z protikladu k humanismu: neměl se s ním vylučovat, ale doplňovat. Pro Židy to znamenalo, že budování jejich staronového domova v Palestině nemělo představovat samoúčel, ale jejich vlastní cestu k prosazování všelidských I hodnot. Odtud pramenila Buberova kritika mainstreamového sionismu - levicového i pravicového - za popírání í práv palestinských Arabů.

To, že se sionismus nestal syntézou humanismu a nacionalismu, kterou v něm chtěl vidět Buber, neznamená, že nemůžeme čerpat inspiraci z jeho kritiky jejich absolutizovaného protikladu. Obzvláště v současné krizi liberalismu bychom se měli bránit pokušení nahradit liberální kult jednotlivce jako příslušníka lidstva kultem národa či civilizace jako samoúčelů, které jsou nadřazeny všelidské vzájemnosti. Spíše než vyrážet klín klínem - práva jednotlivců zájmem národa či civilizace í - nás Buber vybízí, abychom ukotvili in­dividuální i kolektivní aspekt lidského života v jejich společném podhoubí - ve l sféře „mezilidského“, která dovoluje jednotlivci získat a potvrdit vlastní svobodu: a jedinečnost nikoliv navzdory svým závazkům vůči ostatním lidem, ale právě a jedině díky nim.

* * * 

BIBLIOGRAFIE Martin Buber

Řeči o výchově v překladu Petra Bláhy a Ruth J. Weinigerové vydal Vyšehrad, Praha 2017, 144 stran.

Úvahy o chasidismu vpřekladu Márie Schwingerové vydal Vyšehrad, Praha 2015,112 stran.

Temnota Boží v překladu Tomáše Jeníčka vydal Vyšehrad, Praha 2002,176 stran.

 

Ze článku „Krize liberalismu a myšlení dialogu“, LN 7.4.2018, Pavel Barša, politolog, přednáší politickou historii na FFUK v Praze

* * *

Žádný poltický systém nemůže být nikdy dokonalý. Stupeň jeho „dokonalosti“ určuje který a v jaké společnosti je zaveden. Proto nemůže fungovat demokracie v Rusku, které potřebuje vždy svého „cara“, stejně jako komunismus na Západě, kdy „cara“ nahrazuje vyspělost občana. Prosperita země je přímo závislá na kvalitě občanské společnosti, která určuje kvalitu svých lídrů a politického života. V nevyspělé společnosti dostávají možnost mnohem snadněji ti negativní. Zneužití moci hrozí vždy, ale to neznamená, že ji bude každý u moci  nutně vždy zneužívat. Moc zavazuje.

Pokud se někdo bojí i naděje, svobodu a demokracii si nezaslouží. Měli bychom být alespoň schopni politiky vybírat a ohlídat. Průměrný člověk vidí na bohatém jen peníze, už ne práci, která za tím stojí. Bohužel těch, co přišli k majetku nepoctivě je příliš a využívají toho.

Vždy si budu vážit a podporovat věřící - i nevěřící, kteří konají ve jménu Boha - i se všemi jejich chybami či pochybeními a jejichž hodnotná práce je prokazatelná. Jistě i Bůh nemá nic proti tomu, aby konali i ti, co jednají v jeho jménu, aniž tuší. Dává nám šanci, ale nemůže to udělat za nás. Proč nedát šanci schopným, když tu jiní nejsou, resp. se aktivně neprojevují? Průměrného člověka nenapadne, že sám může něco dělat. Pouze instinktivně čeká, že to co se mu nelíbí a neustále kritizuje se změní, aniž by se na tom musel sám podílet. Pokud se tak chová většina, nedivme se, že se věci neměnily k lepšímu. Otakar Motejl: „Lid nemá mozek. Pouze jedinec.“

Jenom upozorňovat na různá nebezpečí, která existují vždy a tím začínat i končit rozhodně nikoho a nic neohrozí. Sám nic aktivně nedělat, jen se prezentovat slovně a nepřímo sdělovat druhým jak jsem morální a příkladný, žádné hrdinství není. To je v každé zemi, ale její míra u nás je sebezničující. Vždy uvítám informace, co kdo kde sám či s druhými pozitivního dosáhl a rád výsledky zveřejním. Lidé očekávají pozitivní zprávy. Těmi negativními, kritikami všeho a všech bez rozdílu, jsme dávno přesyceni. Nikdo normální je už nečte a nesleduje - v zájmu uchování duševního zdraví.

Věřím ve změnu člověka. Být pyšný na svoji „vzornou mravnost“ a nic nedělat bude vždy méně cenné, než kdo koná dobro i přes svoji „nedokonalost“. Jenom naivní člověk či hlupák není schopen jiného pohledu či názoru, aniž by musel „slevit“ ze svých zásad – právě v zájmu jejich podpory. Jinak slouží nevědomě zlu aniž tuší, v tom lepším případě.

Dnes už to není jen o komunismu, ale především o charakteru. Jen ty, pro něž bohatství nebylo cílem, ale následkem práce, jsou schopni ve stejném smyslu sloužit zemi. Bohatství zavazuje! Země potřebuje nositele pozitivních, příkladných vzorů ve všech oblastech správy země - zejména v politice!

Tomáš Baťa st. je nám trvalým vzorem a výzvou jak se má příkladně chovat občan a podnikatel, který slouží obci a není otrokem majetku. Následujme ho!

* * *

„Tato doba je plná vzkazů. Najděte si ten svůj.“

Pavel Šrut.

* * *

„Nepotřebujeme autoritářskou demokracii, ale autoritu demokracie.“

Emanuel Macron

 

Jan Šinágl, 22.4.2018

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 2.33 (3 Votes)
Share

Komentáře   

+1 #1 K. Mrzílek 2018-04-23 08:22
Heslo pana Macrona je velmi výstižné, protože alespo%n v Česku autorita demokracie neexistuje. Po přemetu v roce 89, kdy nebyl převrat ani sametová revoluce jsme nechali komunisty v parlamentě a soudce z minuléhom režimu v talátech na ještě vyšších místech nežli byli. O potrestání komunistických zločinců se pokouší Platforma. paměti a svědomí s ředitelkou Winkelmanovou. Jak to pokračuje je vidět z rychlosti, kde hlemýždi by byli absolutními vítězi. Naopak komunisté se dotávají do vlády téhle zemičky a o nějaké AUTORITĚ demokracie tu jde pouze o verbální zásobu. Dokavad parta v parlamentu bude volit předsedu KSČm do místopředsednic kých míst a vše ostatní bude tak jak jsem popsal, žádná AUTORITA demokracie u nás nebude.

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)