Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 28.04.2024 14:51
    Dnes v OVM proběhla debata poslankyň Malé (Hnutí ANO) a ...

    Read more...

     
  • 28.04.2024 09:54
    Kdy odškodníme my vyhnané sudetské české Němce? Žili u nás ...

    Read more...

     
  • 26.04.2024 18:27
    Liché a laciné gesto Ad LN 24.4.2024: Wintonova vnoučata ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 10:01
    Odsouzený kriminálník Maxim Ponomarenko opět podniká v ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 09:00
    Dobrý den vážený pane Šinágle, obracím se na Vás, protože ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 07:47
    Předpokládám, že paní Gavlasové a jejím klientům bylo zveřejněním ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Socha svobody hlava

Albert Einsten: "Problémy, které na světě existují nemohou být vyřešeny tou úrovní myšlení, která je vymyslela."

Einšteinova definice šílenství: „Dělat věci stejně a očekávat různé výsledky.“

***

Zásadní otázka: Virus se neustále mění a je vždy o krok napřed. Není lepší spoléhat na imunitní systém, který je jistě lépe připraven bránit organismus, než rychle vyrobené a nevyzkoušené vakcíny? U starých lidí má očkování smysl, kde je IS oslabený, ne u mladých, kde má plnou sílu. Škody napáchané různými, nepřehlednými a zmatečnými opatřeními, způsobují více škod materiálních, zdravotních a psychických, než virus samotný. Optimismus posiluje imunitní systém. Šíření strachu a negace ho oslabuje. Úsměv je vyšší stupeň inteligence, tak se usmívejme. Úsměv a optimismus má mnohem větší sílu, než vakcína a viry. Úsměv a humor je druhem dnes tolik potřebné odvahy. J.Š.

***

Většiny mají tendenci žít na úkor produktivních menšin prostřednictvím státního přerozdělování. Ve většinové demokracii je proto třeba politicky nedotknutelných práv na svobodu. - Svoboda má dlouhodobou budoucnost. Lidé se nechtějí změnit v kolektivizované mravence. Lidé, kteří usilují o svobodu, jsou často v menšině a tvoří předvoj, který musí v zájmu všech vytrvat proti měnícím se koalicím většin nepřátelských vůči svobodě.

***

Komentář Roberta Nefa v NZZ 10.10.2021

Ti, kdo chtějí chránit svobodu před jejím zrušením, musí být připraveni omezit princip demokracie, aniž by ji zrušili. Je princip většiny jako postup kolektivního rozhodování trvale slučitelný s myšlenkou svobody? Každý, kdo pozoruje současnou realitu sociálního státu z přísně liberálního pohledu, rychle zapochybuje o její slučitelnosti. Součástí mnoha principů však je, že nejsou zcela kompatibilní a že nás nutí při jejich aplikaci zvažovat. Pokud například většina čistých příjemců může neustále přehlasovávat menšinu čistých plátců, má to za následek zásah do jejich svobody a majetku. Ti, kdo se tomu chtějí vyhnout, musí být připraveni stanovit takové hranice principu většiny, které zabrání oslabení principu svobody.

Bludný kruh intervencionismu.

Na první pohled je nemožné spojit princip většiny s trvalou zárukou svobody pro všechny. Každá neomezená demokracie totiž směřuje k povinné přerozdělovací sociální demokracii a k rostoucí politizaci, etatizaci a centralizaci všech oblastí života. Ti, kdo chtějí chránit svobodu před postupným znárodňováním nebo dokonce před jejím zrušením, musí být připraveni omezit princip demokracie, aniž by ji zrušili.

V 19. století probíhala ve Švýcarsku vášnivá debata mezi liberály a demokraty, které se na straně liberálů účastnil i Jeremias Gotthelf a na straně demokratů Gottfried Keller. Mezi kritiky masové demokracie patřil i jasnozřivý basilejský historik Jacob Burckhardt. Liberálové, kteří již v 19. století varovali před tendencí omezování svobody principem většiny, mají nyní, při zpětném pohledu z 21. století, bohužel děsivou pravdu. Princip většiny je slučitelný se svobodou pouze tehdy, pokud je na jedné straně institucionálně chráněn politicky nedotknutelnými právy na svobodu a na druhé straně je uplatňován v malých politických společenstvích, která si konkurují v oblasti daní a služeb a kde je politické spolurozhodování doplněno vždy otevřenou možností odchodu.

Neomezená demokracie je cestou k nevolnictví v totálním přerozdělovacím a paternalistickém státě.

Kombinace liberalismu a demokracie je možná pouze tehdy, pokud se podaří spolehlivě a dlouhodobě získat většinu pro udržení řádu, který účinně chrání život, majetek a svobodu a udržuje otevřenou soutěž o formy a obsahy života, které vyhovují jednotlivci. V opačném případě se většiny dříve či později spojí, aby měly větší jistotu na úkor kreativnějších a produktivnějších menšin, a to tak, že budou stále více omezovat svobodu všech. To by nebylo katastrofální, kdyby se toto omezení dalo alespoň omezit a nevedlo k začarovanému kruhu dalších omezení, u nichž se doufá, že se nedostatky, které vznikají v důsledcích omezení, odstraní zavedením dalších kolektivních omezení.

Popsaný bludný kruh intervencionismu vede k tzv. zákonu o rostoucích vládních úkolech a vládních výdajích, který v roce 1863 formuloval Adolph Wagner.

Je dále posilována tendencí k byrokratizaci, kterou popsal C. Northcote Parkinson a která ze své strany přispívá ke zdánlivě neúprosné tendenci k centralizaci. Většiny mají tendenci žít na úkor produktivních menšin prostřednictvím státního přerozdělování a prosazovat je na základě principu většiny. Nucené přerozdělování, stejně jako revoluce a jako Saturn, bůh času, doslova požírá své vlastní děti, nebo - v modernější variantě - již brání jejich vzniku. Výsledkem je pokles produktivity, protože přerozdělování je méně produktivní než investice do technologického a hospodářského pokroku, které jsou vždy založeny také na rizikovém kapitálu. Masivně rostoucí státní výdaje mohly být dosud financovány nebo předfinancovány díky podobně rostoucí produktivitě technicky a elektronicky propojené ekonomiky a díky zadlužování prostřednictvím spekulací na stabilní hospodářský růst a pravděpodobně také částečně díky ekologickému nadměrnému využívání převážně znárodněných zdrojů. O udržitelnosti této politicky chybné ekonomiky přerozdělování však existují oprávněné pochybnosti. S poklesem produktivity se snižuje i mezinárodní konkurenceschopnost, což se může projevit na národní úrovni všeobecným poklesem prosperity. 

O tom, že většina bude připravena včas se rozhodnout ustoupit od politických chybných struktur a vrátit se k ekonomickému rozumu, je třeba na základě minulých zkušeností pochybovat.

Na všech úrovních je ochota k odříkání lépe řízena ekonomikou než politikou podporovanou většinou.

Ti, kdo přemýšlejí o budoucnosti, budou proto v první řadě usilovat o méně státních zásahů, méně státního aparátu, méně státních úkolů a výdajů a menší státní dluh. Obvykle není schopna zpočátku získat většinu, ale je úspěšná a má jisté šance zvítězit ve střednědobém a dlouhodobém horizontu, přinejmenším v politické soutěži o místa, pokud to neznemožní centralizace. Anticentralismus a antidemokratismus liberálních pochybovačů o většinovém principu nejsou přežitky z 19. století; jsou také receptem na východisko z etatistického levicového a pravicového kolektivismu 20. století, jehož zlé důsledky dosud nebyly překonány.

Svoboda má dlouhodobou budoucnost. Lidé se nechtějí změnit v kolektivizované mravence. Lidé, kteří usilují o svobodu, jsou často v menšině a tvoří předvoj, který musí v zájmu všech vytrvat proti měnícím se koalicím většin nepřátelských vůči svobodě.

Robert Nef je publicista; byl spoluzakladatelem Liberálního institutu a nyní je členem jeho správní rady.

NZZ 10.10.2021

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 2.00 (3 Votes)
Share

Komentáře   

-3 #1 Jan Šinagl 2021-11-15 17:20
Demokracie je chybná! Umožňuje, aby vláda většiny zničila úspěch a prosperitu.

Komunisté infiltrují demokracie, aby rozdělili a ovládli lidi: černí versus bílí, křesťané versus muslimové, bohatí versus chudí, socialisté versus kapitalisté atd.

Vede to ke všem druhům tyranie: ekonomické, náboženské, lékařské a případně k občanské válce.

Úspěch pro ně znamená zkázu pro nás.

John Baťa Nash

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)