Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 26.04.2024 18:27
    Liché a laciné gesto Ad LN 24.4.2024: Wintonova vnoučata ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 10:01
    Odsouzený kriminálník Maxim Ponomarenko opět podniká v ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 09:00
    Dobrý den vážený pane Šinágle, obracím se na Vás, protože ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 07:47
    Předpokládám, že paní Gavlasové a jejím klientům bylo zveřejněním ...

    Read more...

     
  • 20.04.2024 12:42
    Mgr. Jana Gavlasová, advokát, Západní 449, 253 03 Chýně ...

    Read more...

     
  • 19.04.2024 18:09
    Ve Zlínském kraji dnes chybí 3000 míst pro přestárlé lidi.

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Bez toho, že se české univerzity otevřou řádné mezinárodní personální konkurenci, se jejich kvalita zásadně nezlepší.

… Když se Ike Eisenhower po skon­čení druhého prezidentského období stal členem správní rady jedné z nejprestiž­nějších univerzit v USA, oslovil slavnostně shromážděný učitelský sbor: „Vážení zaměstnanci Yaleovy univerzity!“ A z posledních řad auly se zvedl nějaký mladík a pravil: „Promiňte, pane. My nejsme zaměstnanci Yaleovy univerzity, j My jsme Yaleova univerzita!“

… Vytváří to nebezpečnou situaci. Každý máme svůj osobní strop a na ten si dříve či později sáhneme: jednoho dne sezná­me, že lepší už nebudeme. Zdaleka ne všichni asistenti z této generace, to je zce­la přirozené, pro působení na vědeckový­zkumné univerzitě vlohu mají. Výběr toho, kdo z nich vypadne z kola ven, však neproběhl a evropské dotace pro ně měly toxický účinek: zvykli si na čtyřicetitisícové příjmy - a na pohádkový pra­covní režim: pružná pracovní doba, a po­kud žádná věda, tak vlastně čtvrt roku do­volená! Mají mladé rodiny, milionové hy­potéky a s takto získanými pracovními návyky je nikdo mimo akademii neza­městná. Dnes už jim nezbývá, než se se­mknout a snažit se vnutit svůj osobní strop jako normu. Prosadit ho na fakultě jako institucionální strop. Formují se v lobby a tlačí na udržení státu quo. Tam, kde uspějí, i kdyby se mezi studenty obje­vil jedinec s talentem pomalu na Nobelo­vu cenu, na přijetí na katedru nemá šanci. Prorážel by strop. A především: někdo ze starousedlíků by pro něho musel uvolnit místo!

… Klíčoví hráči v managementu univerzit jsou děkani. Jsou voleni do funkce akade­mickými senáty. Ty mají až poloviční za­stoupení studentů, téměř celý zbytek čas­to tvoří odborní asistenti se svým bytost­ným zájmem na zachování slabého ma­nagementu, který bude udržovat stávající pohodlné poměry. Pro výkonné vědce pů­sobení v akademických senátech není za­jímavé, neboť je zdržuje a rozptyluje. Ani volební právo pro ně není zajímavé. To však nebývá zajímavé dokonce ani pro studenty: účast ve volbách do senátů je často nižší než desetiprocentní. A tak­to ustavené senáty volí děkany i rektory, schvalují miliardové rozpočty i zakládá­ní a rušení fakult a kateder.

… Především: je lidské mít raději měkčí­ho šéfa nežli silného. Od nadřízeného očekáváme spíše pochopení pro naše sla­biny, než abychom si sami vybrali člově­ka, který z nás vymáčkne, co se dá. V podnikání selhaly pokusy se šéfy vole­nými personálem ze stejných důvodů, proč si fotbalového trenéra nevolí fotba­listé. I akademická obec pokud necítí, že loď je v bouři a opravdu potřebuje kapitá­na, raději volí děkana, který nechá věci běžet a bude mít pochopení pro další úvazky, privátní praxe a nejrůznější aka­demické „fušky“.

… Šéfem katedry by měla být osobnost, i která řídí její strategii v konkurenčním prostředí světové vědy a svou prestiží I a přirozenou autoritou stmeluje tým. Katedra je základní jednotkou výkonu fakul­ty, jen skrze katedry se ustavuje její prestiž v jednotlivých oborech, na téže fakultě vzájemně si často velmi vzdálených. Na německých univerzitách je mís­to vedoucího katedry obsazováno mezi­národním konkurzem a jeho ustavení je zároveň ustavením profesora. U nás exis­tují fakulty, kde více než polovinu kate­der vedou odborní asistenti! Jakou mo­hou mít autoritu před pány docenty a pro­fesory, kteří je jednou bud budou, nebo nebudou habilitovat, si lze snadno před­stavit. Takže ve výsledku katedru nako­nec vlastně nikdo nevede, což může určitému typu lidí i vyhovovat.

Nové pořádky, stará tradice

Mít vlastní univerzitu bylo pro české obrozence vrcholným cílem. Dosáhli ho až v osmdesátých letech devatenáctého sto­letí. A přišel z Vídně profesor T. G. Masaryk, který svou habilitační práci napsal německy a za ženu měl Američanku. V české společnosti však vládl národovecký duch a univerzity byly národní všude. Masaryk však už viděl, že národu jedna „národní“ univerzita nestačí. Chceme-li mít skutečnou univerzitu, musíme mít dvě, říkal a jako první krok k provětrání českého rybníčku založil univerzitu v Brně, jen jak k tomu v roce 1919 coby prezident nově založené republiky dostal možnost. Po dlouhém dalším vývoji, kte­rý všichni známe a jehož celou polovinu byly české univerzity odříznuty od světa, ba nebyly ani pánem ve svém domě, jsme před čtvrt stoletím začali dohánět je svět. Vzali jsme z jeho posledního vývoje fenomén masového vzdělávání, leč zachovali jsme si starou uzavřenost a sebestřednost: počtem studentů masové. v systému však jsou české univerzity stále ještě „české národní“ bez výjimky. Na spadnutí je okamžik, kdy se první z tuzemských univerzit vzepne k tomu, aby vstoupila do světa univerzit meziná­rodních. Nakročeno k tomu jich má možná pět. Ta, které se to podaří první, získá ohromnou konkurenční výhodu. Na malém českém trhu se bude druhá taková již a obtížněji prosazovat, ale místo pro ni ještě bude; většina však stejně zůstane národních a budou pořád zapotřebí. Klíčovým slovem je diferenciace. |

Čeští politici význam tohoto procesu vesměs nechápou: sami mají absolvovánu nanejvýš nějakou „Karlovku“ anebo „Masaryčku“, na mezinárodní univerzitu se dostali vesměs tak s delegací. (Opět: omlouvám se výjimkám.) Podíl z národní­ho rozpočtu, který přidělují univerzitám, je ostudný, sebevražedný. Kus pravdy mají však ti, kteří říkají, že univerzity si za to mohou samy. Pět let připravovala mezinárodní odborná komise, vedená bý­valým bursarem Cambridgeské univerzi­ty českým profesorem Haňkou, návrh no­vého vysokoškolského zákona. Předsta­voval podstatný krok k otevření našich univerzit světu a systémové zlepšení je­jich managementu. Lobby univerzitního establishmentu Haňkův návrh doslova upřipomínkovala a před předložením i kompromisních zbytků podnítily konzer­vativní síly univerzitního establishmentu neinformované studenty k házení melou­nů z balkonu rektorátu Univerzity Karlo­vy s hrozbou, že vyjdou do ulic. Lze se po­litikům divit, že dali ruce pryč a nerefor-movatelné univerzity dnes rozpočtově škrtí?

Dělají ale chybu, velkou chybu: škrtí tím naší vlastní budoucnost. Bylo by na nanejvýš vhodné najít kompromis, který by dal ekonomickou šanci na změnu těm fa­kultám, které o ni usilují, a uvolnil pro­stor univerzitám, jež k tomu prokázaly kompetenci. Jak jsme řekli na začátku: dobrý management je nutno zaplatit, k získání a udržení špičkových talentů jsou nutné odpovídající mzdy a za posily ze zahraničí se platí u nás neslýchané sumy.

Jak to protnout?

K protnutí začarovaného kruhu budou muset především zmobilizovat děkani svá kolegia i senáty svých fakult. A bu­dou to moci udělat na těch univerzitách, které mají k reformě nakročeno, neb mají v čele strategicky uvažujícího rektora. „Je třeba mít na paměti, že záchrana to­noucích je vždycky především v zájmu tonoucích samých,“ napsali ruští spisova­telé Ilf a Petrov. Co mohou managemen­ty univerzit udělat hned, je relokovat stá­vající zdroje a zeštíhlovat. Platit třeba i ubohých třicet tisíc měsíčně univerzitní­mu profesorovi, který nepřinese fakultě žádný mezinárodní projekt, jsou vyhoze­né peníze; platit takovému, který to opa­kovaně dokáže, měsíčně 180 tisíc, se fa­kultě bohatě vyplatí.

Nejde o finance; tedy nejde jen o ně. Profesor s mezinárodním respektem a sty­ky zvyšuje renomé fakulty a otevírá dveře dalším akademikům i jiných oborů z fakul­ty při sestavování mezinárodních interdis­ciplinárních týmů a ve svém týmu inspiruje několik docentů, kterým umožnil vstup do kruhů, kde se ty projekty koncipují a hodnotí. Sám už třeba nepodává špičko­vý intelektuální výkon, ale nastřádal ohromný sociální kapitál, který předává. Oslovuje se křestním jménem s význam­nými profesory po celém světě, s nimiž se zná ještě ze svých a jejich docentských dob. Dokáže získat dobré hostující profe­sory ze světa a působí i jako „strážce bran“, který dbá na výběr toho, kdo z asis­tentů aspirující generace bude habilitován a kdo na katedře dostane trvalou smlouvu, aby dál nesl dobrou úroveň pracoviště.

Vědců respektovaných ve špičkové vědě své specializace však máme málo, na některých katedrách snad i dva tři, na mnohých byste je hledali mamě. Chceme-li se u nás jednou dočkat první mezi­národně opravdu respektované univerzi­ty, musíme je začít hledat i mimo český rybník. Za tkaničky vlastních bot se asi nezvedneme.

Autor je emeritním profesorem Masarykovy univerzity v Brně

Sociolog Ivo Možný, LN, Orientace, 23.1.2016

* * *

Lze jen souhlasit. Ze školy se stal byznys, kdy kvalita absolventů vysokých škol nedosahuje často ani kvalit absolventů gymnázií první republiky. Základem úspěšného státu je výchova a vzdělání. Stát by měl proto zajistit kvalitní pedagogy a vědce ze zahraničí. Vložené prostředky se bohatě vrátí. Právo na vzdělání nelze nikomu upírat, ale je-li zdarma, nebo takřka zdarma, vždy přitáhne na vysoké školy a univerzity, při stávajícím sytému studenty, kteří na ně nemají potřebný potenciál. Méně škol a univerzit na vysokém stupni je lepší, něž mnoho nekvalitních, které přinesou společnosti daleko méně. Naše malá země, tím spíše po likvidaci elit na všech stupních totalitou, nemůže mít tolik kvalitních studentů, aby legitimovaly současný počet vysokých škol a univerzit. Ostatně bylo by zajímavé zjistit, kolik absolventů vysokých škol se dnes živí „rukama“?

J.Š.31.1.2016  

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.00 (2 Votes)
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)