Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Kalendář událostí

so dub 27 @13:00 - 06:00PM
Kublov: Po stopách J. L. Zvonaře
út dub 30 @09:00 -
KS Zlín: Kauza Slopné - rozsudek?
út dub 30 @13:15 -
OS Praha 2: Robert Tempel - odškodné
so kvě 11 @08:00 -
Točník: III. ročník Memoriálu Josefa Váni st.
so kvě 11 @18:00 -
KONCERT MARIE BURMAKY V PRAZE

Nejnovější komentáře

  • 24.04.2024 10:01
    Odsouzený kriminálník Maxim Ponomarenko opět podniká v ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 09:00
    Dobrý den vážený pane Šinágle, obracím se na Vás, protože ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 07:47
    Předpokládám, že paní Gavlasové a jejím klientům bylo zveřejněním ...

    Read more...

     
  • 20.04.2024 12:42
    Mgr. Jana Gavlasová, advokát, Západní 449, 253 03 Chýně ...

    Read more...

     
  • 19.04.2024 18:09
    Ve Zlínském kraji dnes chybí 3000 míst pro přestárlé lidi.

    Read more...

     
  • 19.04.2024 16:56
    Spione und Saboteure – Wladimir Putin zeigt, dass er in seinem ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Komensky Bohatyrstvo IVjpgČtěte celý text petice  Nesmíme obětovat děti! Žádáme vládu, aby školství zařadila mezi své nejvyšší priority

***

Cituji z článku Františka Tichého: „Nacházejí se ve velké duševní pasivitě, někde hluboko uvnitř své komfortní zóny. Když máme na nějakém výjezdu naplánované služby a rozdělené úkoly, tak to ještě naštěstí funguje, ale jakákoli osobní iniciativa je nebývale chabá“. Rozhovorse spisovatelem a pedagogem Františkem Tichým (LN 17.12.2022)

Školství bez vzdělanosti? Likvidací klasického vzdělání se řítíme do nových krizí humanity

Ještě první polistopadoví ministři školství, Piťha, Vopěnka, Gruša či Sokol, hovořili o nutné spjatosti výchovy a vzdělání, o duchovním obohacení či o tom, že profesní vzdělávání má nést morální rys služby druhým. Místo toho k nám však začaly postupně pronikat doktríny multikulturalismu a jako důsledek oslabení vlivu kulturně vzdělaných odborníků a politiků se začaly proměňovat kurikula a cíle vzdělávání, které do sebe postupně integrovaly globálně prosazované trendy. Jde především o tendence, jež přizpůsobují požadavky těm nejslabším žákům (programový odstup od znalostního vzdělávání aj.). Jakmile byla z cesty „pokroku“ odstraněna klasická vzdělanost s jejím úsilím o kultivaci intelektu, nic nebránilo tomu, aby se vzdělanost redukovala na antiintelektuální instruktáž funkcionáře.

Podle mocného vzoru přírodních věd totiž převládlo i v humanitních vědách paradigma, jež jim velí být užitečnými sekundanty při průmyslové manipulaci se světem. To se projevuje zejména ohrožením svobody a s tím související přebujelou byrokracií, „ulehčující“ digitalizací či například projektovým plánováním. Za posledních dvacet let se tak vytvořil zcela jiný svět soustředěný kolem karikatury humanity.

Pedagogický chaos posledních desetiletí vychází z přepjatě optimistických a nepoučených vizí moderny, jejíž filozofický i politický krach ve 20. století vedl paradoxně k ukvapenému odmítnutí nejen vzdělanosti křesťanské, ale i posledních zbytků vzdělanosti humanistické v jejím původním smyslu.

Likvidací klasického vzdělání a nahrazováním znalostí dovednostmi bez kontextů se řítíme spíše do nových krizí humanity než do nadějné budoucnosti. Zdá se proto, že znovu přichází doba, kdy bude třeba hledat a budovat centra vzdělanosti mimo oficiální školské struktury, mimo akademie a mimo univerzity. Nebylo by to v dějinách nic nového.

***

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)