Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Kalendář událostí

čt bře 30 @17:30 -
Praha AC: Člověk a média
út dub 25 @12:30 -
OS Praha 1: JUDr. Vratislav Vajnar

Nejnovější komentáře

  • 25.03.2023 09:35
    Proruští dezoláti. twitter.com/.../...

    Read more...

     
  • 24.03.2023 10:35
    Kdo řekne veřejně v Rusku, že na Ukrajině je válka, dostane 15 ...

    Read more...

     
  • 24.03.2023 09:16
    Další lidský příběh z nelidské války: Ukrajinský operátor ...

    Read more...

     
  • 23.03.2023 18:20
    "Ruská armáda je druhá nejsilnější na světě – ukázalo se, že ...

    Read more...

     
  • 23.03.2023 17:36
    „Rada, kterou mu mohu dát, nebo spíše tvůrcům jeho projevů, je ...

    Read more...

     
  • 21.03.2023 21:49
    Ruská armáda je druhá nejsilnější na světě – ukázalo se, že je ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.
Číst dál...

Robin Hood, Juraj Jánošík, Jiří Paroubek. Každý kulturní Čech ihned pozná, co tito tři hrdinové mají společného, ačkoliv žili na staletí od sebe v rozličných společenských systémech. Bylo to odvěké, utopistické, a proto nesmyslné řešení rozdělení hmotného bohatství.

Číst dál...

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 

„Komunismus znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. – Bez všelijakých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.“

Karel Havlíček Borovský ve svém časopise „SLOVAN“ 26.7.1850


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Login Form

Komensky Bohatyrstvo IVjpgČtěte celý text petice  Nesmíme obětovat děti! Žádáme vládu, aby školství zařadila mezi své nejvyšší priority

***

Cituji z článku Františka Tichého: „Nacházejí se ve velké duševní pasivitě, někde hluboko uvnitř své komfortní zóny. Když máme na nějakém výjezdu naplánované služby a rozdělené úkoly, tak to ještě naštěstí funguje, ale jakákoli osobní iniciativa je nebývale chabá“. Rozhovorse spisovatelem a pedagogem Františkem Tichým (LN 17.12.2022)

Školství bez vzdělanosti? Likvidací klasického vzdělání se řítíme do nových krizí humanity

Ještě první polistopadoví ministři školství, Piťha, Vopěnka, Gruša či Sokol, hovořili o nutné spjatosti výchovy a vzdělání, o duchovním obohacení či o tom, že profesní vzdělávání má nést morální rys služby druhým. Místo toho k nám však začaly postupně pronikat doktríny multikulturalismu a jako důsledek oslabení vlivu kulturně vzdělaných odborníků a politiků se začaly proměňovat kurikula a cíle vzdělávání, které do sebe postupně integrovaly globálně prosazované trendy. Jde především o tendence, jež přizpůsobují požadavky těm nejslabším žákům (programový odstup od znalostního vzdělávání aj.). Jakmile byla z cesty „pokroku“ odstraněna klasická vzdělanost s jejím úsilím o kultivaci intelektu, nic nebránilo tomu, aby se vzdělanost redukovala na antiintelektuální instruktáž funkcionáře.

Podle mocného vzoru přírodních věd totiž převládlo i v humanitních vědách paradigma, jež jim velí být užitečnými sekundanty při průmyslové manipulaci se světem. To se projevuje zejména ohrožením svobody a s tím související přebujelou byrokracií, „ulehčující“ digitalizací či například projektovým plánováním. Za posledních dvacet let se tak vytvořil zcela jiný svět soustředěný kolem karikatury humanity.

Pedagogický chaos posledních desetiletí vychází z přepjatě optimistických a nepoučených vizí moderny, jejíž filozofický i politický krach ve 20. století vedl paradoxně k ukvapenému odmítnutí nejen vzdělanosti křesťanské, ale i posledních zbytků vzdělanosti humanistické v jejím původním smyslu.

Likvidací klasického vzdělání a nahrazováním znalostí dovednostmi bez kontextů se řítíme spíše do nových krizí humanity než do nadějné budoucnosti. Zdá se proto, že znovu přichází doba, kdy bude třeba hledat a budovat centra vzdělanosti mimo oficiální školské struktury, mimo akademie a mimo univerzity. Nebylo by to v dějinách nic nového.

***

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)