Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 28.04.2024 14:51
    Dnes v OVM proběhla debata poslankyň Malé (Hnutí ANO) a ...

    Read more...

     
  • 28.04.2024 09:54
    Kdy odškodníme my vyhnané sudetské české Němce? Žili u nás ...

    Read more...

     
  • 26.04.2024 18:27
    Liché a laciné gesto Ad LN 24.4.2024: Wintonova vnoučata ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 10:01
    Odsouzený kriminálník Maxim Ponomarenko opět podniká v ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 09:00
    Dobrý den vážený pane Šinágle, obracím se na Vás, protože ...

    Read more...

     
  • 24.04.2024 07:47
    Předpokládám, že paní Gavlasové a jejím klientům bylo zveřejněním ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Sudetcti Nemci vyhnaniČeskou společnost vyrovnáni se s vyhnáním Němců a uznání jeho zločinnosti, teprve čeká. Myšlenka, že sudetoněmecké spolky představují nacismus a revanšismus, že jim není co věřit, je ta nejlepší cesta, jak se s ničím nevyrovnávat a Čechy ještě více v Evropě zadupat do bahna xenofobie a národovectvi.

Je přirozené, že na otázku, zda se Češi i Němci mohou opravdu smířit (viz spor v LtN č. 3) odpovídaly dvě mladé ženy odlišně, Zarazilo mé ale, že Miriam Tiněrová, která hájila zápornou či spíže pro­blematickou odpověď na tuto otázku, není informována o postojích aspoň části Sudetoněmeckého krajanského sdru­žení, pro níž tvrzení, že se nikdy jasně od nacistických zločinů nedistancovalo, neplatí. Člověk má právo být národovec (völkisch), neměl by však psát nepravdu. To se vztahuje na Čechy i na Němce.

Pro sociálnědemokratickou Seligerovu obec, která je jedním ze sedmi větších sudetoněmeckých spolků, ostatně nikdy neplatilo, že by se od nacistických zločinů nedistancovala. Její zakladatelé byli totiž nacismem sami postiženi. Oni, jejich ro­diny a straničtí a odboroví soudruzi, desít­ky tisíc umučených nebo v koncentrácích vězněných sudetských Němců (percentuáIně více než Čechů, pokud mezi ně nezapočteme Židy) byli přímými oběťmi nacismu. Vytýkat jim „nedistancování se“ je krutým výsměchem, přicházejícím ze země, kterou byli přímo čí nepřímo donuceni opustit. To předpojatost zabránila Miiriam Tintěrové seznámit se s nacistic­kou represí vůči sudetským Němcům a jejich odporem a odbojem proti nacismu, také s úředním i faktickým zacházením s německými antifašisty po válce.

Pokud jde o křesťansou Ackermannovu obec, také není pravda, že by se s minulostí nevyrovnali. Mnohokrát jsem od nich slyšel velmi kritická slova nejen o nacismu, nýbrž i k pomalému rozchodu s alibistickou myšlenkou, že sudetští Němci byli pouhou obětí nacismu. Obec se plné hlásí k odpovědnosti za kolaboraci a ztotožňování se s nacisnem. Má k tomu i historické předpoklady hitlerovský útisk postihoval totiž i katolíky. Kéž by to tak činili i Češi, kte­ří byli nejméně poškozeným národem ze všech evropských národů, jež zasáhla okupace nebo válka. Výrazně nejméně poškozenými.

Páter Anton Otte z Ackermannovy obce pokorné a upřímně prosil Čechy před ně­kolika lety v televizi za odpuštění za všechny zločiny a provinění, jichž se Němci na Češích dopustili. Také poslanec evropského parlamentu Bernd Posselt zaujal zaujal k nacistickým zločinům veřejně v České televizi jednoznačné stanovisko. Herbert Werner, nyní vyznamenaný v Berlíně prezidentem České republiky, byl začátkem 90. let jako poslanec němec­kého Spolkového sněmu zpravodajem pro česko-německou smlouvu, kterou se v obou státech podařilo prosadit přes od­por národovců (völkisch). Mezi Němci jich je mnohem méně než mezi Čechy, ubývají i v prostředí vyhnaných Němců, i když vzhledem k nevlídnému až nepřá­telskému postoji německé společnosti vůči vyhnaným to jde pomaleji, než by bylo žádoucí.

Ackrrmannova obec je ve stycích s dneš­ní českou společností nejaktivnější, po ní následuje obec Seligerova. Ostatní části Sudetoněmeckého krajanského sdružení se příliš neprofilují, jen z doslechu vím, že Witikobund je skutečně stále pěkně nahnědlý. Ale třeba je to pomluva, k žád­nému jeho prohlášení jsem se za posled­ních 12 let nedostal.

Nemyslím, že by Miriam Tintěrová s Ackermannovou či Seligerovou obcí a zmíně­nými jejich projevy kdy přišla do styku, nepodezírám ji, že veřejnost klame zá­měrné. Klame především sama sebe, dr­žíc se předsudků a své vědomosti. Protože se v ČR, včetně učebnic, stále ta­to část dějin bezostyšně falšuje, mělo by nám všem jít o poznání faktů z nichž vyplývá, že povalečné vyhnaní Němců bylo hromadným zločinem československého státu a že vyhnaní byli jeho kolektivní obětí, tedy i ti, kteří se dříve dopustili zločinů, za něž nebyli souzeni. Většina vyhnaných byly ale ženy a děti. Čs. poválečný stát stále považujeme dosud na rozdíl od zločinného nacistického Německa za demo­kratický, ale po zveřejnění pravdy o oné době se možná zbavíme další iluze.

Amnestijní zákon a ty zákony, které ob­sahují zásady některých poválečných dekretu prezidenta republiky, musíme zrušit sami (pokud už nebyly zrušeny), minimálně proto, že nelze připustit, aby platné a účinné zákony bylý v rozporu s českým ústavním pořádkem. Nikdo nežádá zrušeni se zpětnou platností, které je ostatně právně neproveditelné a politicky nepřijatelné - nejen pro ČR, O zrušení těchto (zhruba 14) zákonů či jejich částí nebudou jistě rozhodovat Němci v Německu, to musejí udělat po důkladném česko-českém dialogu sami čeští občané a jejich parlament.

Názory na to mohou být různé, lidé se bojí, že přijdou o majetek, který jejich předci či prvonabyvatelé získali zjevné neoprávněně. Co ale zaráží, je myšlení polemizující mladé ženy. Nejen že v po­tomcích válečné generace Němců a Če­chů stále vidí dvě strany, ačkoliv vnitřně vyrovnaní lidé v kategorii dvou stran uvažovat nemohou. Její hlavní starostí je, že sudetoněmecké krajanské sdružení a další spolky sledují „revizi a jedno­strannou interpretaci dějin“, že by bylo „naivní se domnívat, že jejich představi­telé (svou) ideologii a cíle (...) jen tak odloží“.

Probůh, čtyřicet let do nás vtloukali, že Němci jsou revanšističtí a nejrevanšističtější jsou ti sudetští. A ještě dnes (tedy loni) prohlásí předseda ČSSD Vladimír Špidla, že „odsun byl zdrojem míru“. Historie ale sama „revidovala“ výsledky války: Německo se mezitím, hlavně díky německé mládeži 60. let, vyrovnalo s na­cismem, a pak se sjednotilo; vyrovnání dodatečně zasáhlo i někdejší NDR. Zato Československo, které „Němci“ v roce 1938 vlastizrádně rozbíjeli, už neexistu­je a i prezident České republiky nedávno uznal, že to tak asi bylo dobře. (Nemys­lím si to ale.)

Českou společnost vyrovnáni se s vyhnáním Němců a uznání jeho zločinnosti, teprve čeká. Myšlenka, že sudetoněmecké spolky představují nacismus a revanšismus, že jim není co věřit, je ta nejlepší cesta, jak se s ničím nevyrovnávat a Čechy ještě více v Evropě zadupat do bahna xenofobie a národovectvi.

PETR UHL, Praha, Literární Noviny 2003

* * *

Reportéři ČT: Ani zlo nacistů nás nezbavuje povinnosti mluvit o Postoloprtech

Kdy si konečně přiznáme i vlastní zločiny a začneme o nich veřejně mluvit…?!

Řekni, kde ti mrtví jsou

Smíření Němců a Čechů

Znám místa masových hrobů, je jich hodně

PŘÍPAD DANUBIUS

Očitý svědek masakru na Švédských šancích vypráví – nedopsaný deník…

Stanovy

Němci se za své zločiny omlouvají a konají 70 let. Kdy se konečně omluvíme a začneme konat i my?!

* * *

J.Š.15.6.2015

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)